Kryteriami Rankingu były otwartość szkoły i bezpieczeństwo dla uczniów i uczennic LGBTQ+.
W tegorocznej edycji Rankingu Szkół LGBTQ+ ponad 22 tys. osób oceniło swoje szkoły pod kątem otwartości i bezpieczeństwa uczniów i uczennic LGBTQ+. W krajowej klasyfikacji pierwsze miejsce zajął Zespół Szkół Plastycznych w Dąbrowie Górniczej, drugie – I Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Olsztynie, a trzecie – 1 Społeczne Liceum Ogólnokształcące „Bednarska” im. Jam Saheba Digvijay Sinhji.
Wyniki zostały zaprezentowane w formie interaktywnej Mapy Równości, a 10 najlepszych szkół otrzyma Dyplomy Równości. Kryteria Rankingu Kryteriami Rankingu były otwartość szkoły i bezpieczeństwo dla uczniów i uczennic LGBTQ+. Uczniowie i uczennice odpowiadali na 17 pytań, które dotyczyły obecności osób nieheteronormatywnych, postaw nauczycieli i nauczycielek oraz ewentualnej dyskryminacji na terenie placówki.
W tym roku szczególną wagę miały pytania dotyczące systemowego podejścia szkoły – organizacji Tęczowego Piątku, warsztatów antydyskryminacyjnych czy zwracania się do osób transpłciowych imieniem preferowanym. Zwycięskie szkoły nie są więc tylko przyjazne osobom LGBTQ+, ale także zaangażowane na rzecz ochrony praw człowieka. Łącznie na pytania odpowiedziało ponad 22000 osób z całego kraju. Badanie, dzięki zaangażowaniu 14 koordynatorów i koordynatorek regionalnych dotarło do 2500 placówek w Polsce.
Zobacz też: Flagi Dzikości Serca na Żoliborzu po raz kolejny zostały zniszczone – wandalizm z nienawiści?
"System nie jest w stanie sprostać wyzwaniu i niestety w przypadku, gdy pojawiają się sytuacje dyskryminacyjne, to jedynie 26 proc. uczniów jest zdania, że otrzymałoby pomoc"
- Z samego badania wiemy, że przynajmniej 90 proc. młodzieży zna osobę LGBTQ+, która uczęszcza do tej samej szkoły. Z kolei 76 proc. respondentów widzi w szkole symbole związane ze społecznością LGBTQ+. 55 proc. uczniów jest zdania, że szkoła pozwoliłaby pójść na studniówkę z osobą tej samej płci. System nie jest w stanie sprostać wyzwaniu i niestety w przypadku, gdy pojawiają się sytuacje dyskryminacyjne, to jedynie 26 proc. uczniów jest zdania, że otrzymałoby pomoc – mówił podczas konferencji prasowej Dominik Kuc koordynator rankingu.