Kryteriami Rankingu były otwartość szkoły i bezpieczeństwo dla uczniów i uczennic LGBTQ+.
W tegorocznej edycji Rankingu Szkół LGBTQ+ ponad 22 tys. osób oceniło swoje szkoły pod kątem otwartości i bezpieczeństwa uczniów i uczennic LGBTQ+. W krajowej klasyfikacji pierwsze miejsce zajął Zespół Szkół Plastycznych w Dąbrowie Górniczej, drugie – I Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Olsztynie, a trzecie – 1 Społeczne Liceum Ogólnokształcące „Bednarska” im. Jam Saheba Digvijay Sinhji.
Wyniki zostały zaprezentowane w formie interaktywnej Mapy Równości, a 10 najlepszych szkół otrzyma Dyplomy Równości. Kryteria Rankingu Kryteriami Rankingu były otwartość szkoły i bezpieczeństwo dla uczniów i uczennic LGBTQ+. Uczniowie i uczennice odpowiadali na 17 pytań, które dotyczyły obecności osób nieheteronormatywnych, postaw nauczycieli i nauczycielek oraz ewentualnej dyskryminacji na terenie placówki.
W tym roku szczególną wagę miały pytania dotyczące systemowego podejścia szkoły – organizacji Tęczowego Piątku, warsztatów antydyskryminacyjnych czy zwracania się do osób transpłciowych imieniem preferowanym. Zwycięskie szkoły nie są więc tylko przyjazne osobom LGBTQ+, ale także zaangażowane na rzecz ochrony praw człowieka. Łącznie na pytania odpowiedziało ponad 22000 osób z całego kraju. Badanie, dzięki zaangażowaniu 14 koordynatorów i koordynatorek regionalnych dotarło do 2500 placówek w Polsce.
Zobacz też: Flagi Dzikości Serca na Żoliborzu po raz kolejny zostały zniszczone – wandalizm z nienawiści?
"System nie jest w stanie sprostać wyzwaniu i niestety w przypadku, gdy pojawiają się sytuacje dyskryminacyjne, to jedynie 26 proc. uczniów jest zdania, że otrzymałoby pomoc"
- Z samego badania wiemy, że przynajmniej 90 proc. młodzieży zna osobę LGBTQ+, która uczęszcza do tej samej szkoły. Z kolei 76 proc. respondentów widzi w szkole symbole związane ze społecznością LGBTQ+. 55 proc. uczniów jest zdania, że szkoła pozwoliłaby pójść na studniówkę z osobą tej samej płci. System nie jest w stanie sprostać wyzwaniu i niestety w przypadku, gdy pojawiają się sytuacje dyskryminacyjne, to jedynie 26 proc. uczniów jest zdania, że otrzymałoby pomoc – mówił podczas konferencji prasowej Dominik Kuc koordynator rankingu.
Ranking po raz pierwszy dotyczy szkół w całej Polsce. W pierwszej 10 szkół znalazły się cztery placówki z Warszawy w tym jedna z Żoliborza ( przyp. red. LXIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Ignacego Witkiewicza "Witkacego" w Warszawie). Każda z 10 placówek otrzyma Dyplom Równości.
Zobacz też: Ranking liceów 2021. Jak wypadły szkoły na Żoliborzu i Bielanach?
Polityka antydyskryminacyjna w stołecznych szkołach
Wyniki skomentowała także Dorota Łoboda, szefowa Komisji Edukacji w Radzie Warszawy wyrażając radość, że w pierwszej dziesiątce znalazły się cztery Warszawskie szkoły. - Warszawa jest miejscem, które powinno być bezpieczne i w którym każdy powinien być akceptowany. Chciałabym, żeby tymi miejscami były stołeczne szkoły – mówiła stołeczna radna i dodała: - Na dzień dzisiejszy nie jest pewne, że każda uczennica i uczeń w warszawskiej szkole mogą być w 100 proc. bezpieczny i akceptowany. Dopóki chociaż jedna osoba LGBTQ+ doświadczy dyskryminacji nie spoczniemy na laurach.
Ponadto stołeczna radna w swoim przemówieniu pod siedzibą Ministerstwa Edukacji podkreśliła istotną rolę samorządu w działaniu antydyskryminacyjnym w szkołach a zarazem bierność w tej sprawie ministerstwa i jego szefa, który ja podkreśliła słynie z homofobicznych wypowiedzi. - Od kilku lat prowadzimy edukację antydyskryminacyjną pod hasłem szkoła przyjazna prawo człowieka. To program skierowany do wszystkich pracowników szkół, tak żeby każda osoba pracująca z młodymi ludźmi i dziećmi była przeszkolona i wiedziała jak tworzyć bezpieczną i przyjazną przestrzeń w placówkach oświatowych – podkreślała Dorota Łoboda.
Zobacz też: Dorota Łoboda: “Czas seksistowskich żartów i niewybrednych komentarzy dawno minął”
Ranking powinien być drogowskazem dla nauczycieli i dyrektorów
- Nie jestem zwolenniczką rankingów szkół, chyba, że chodzi o ranking szkół LGBTQ+ w Polsce. Żyjemy w rzeczywistości, która dla polskich nastolatków jest szczególnie trudna. Cieszy mnie każda inicjatywa, szczególnie młodych ludzi, która ma siłę przeciwstawiać się złu, które ma miejsce i jest legitymizowane przez władzę, ministerstwo a niekiedy przez starsze pokolenie – stwierdziła podczas konferencji Justyna Darth nauczycielka z Warszawy. Według niej opracowany ranking powinien posłużyć nauczycielom oraz dyrektorom jako drogowskaz do ukształtowania swojej placówki jako bezpieczne miejsce pełne szacunku i akceptacji. - Szczególnie kieruje swoje słowa do nauczycieli szkół, które nie znalazły się w tym rankingu albo znalazły się w nim gdzieś na końcu gdyż, życzliwy sygnał od dorosłej osoby w tej gęstej atmosferze dla młodego człowieka znaczy bardzo wiele – powiedziała stołeczna nauczycielka.
Napisz komentarz
Komentarze