Wkrótce plac Inwalidów rozbłyśnie zabytkowymi pastorałami, które znajdują się również m.in. w alei Wojska Polskiego. To jeden z elementów, który będzie łączył plac z aleją, jednak nie rozwiąże kwestii jego dostępności.
Plac Inwalidów wkrótce zostanie lepiej oświetlony. Stare, wysłużone latarnie obecnie nie zachwycają swoim wyglądem. Teraz plac Inwalidów doświetli 25 nowych pastorałów warszawskich wraz z ledowymi oprawami. Będą to repliki słupów z 1923 roku. Takie same latarnie zamontowano na ulicy Mickiewicza i w alei Wojska Polskiego. „Tę drugą wyposażyliśmy w latarnie o wysokości 10,5 m, takie też staną na placu. Będą zdobione stylizowanymi odlewami żeliwnymi w postaci przewiązek żeliwnych, a w miejscach łączenia trzpienia słupa z wysięgnikiem zostaną zwieńczone ozdobą” – informuje Zarząd Dróg Miejskich. Nowe oświetlenie plac Inwalidów zyska najpóźniej do połowy listopada.
Plac Inwalidów z przejściem przez środek ?
Plac Inwalidów znajduje się w osi alei Wojska Polskiego. Przedziela ją na dwa odcinki. Jeden, zarządzany przez Zieleń Warszawską, odcinek ma charakter parkowy, wzdłuż którego znajdują się ławki i szeroka aleja spacerowa od ulicy Boguckiego aż do placu Inwalidów. Brak kontynuacji alei spacerowej powoduje, że piesi, by dostać się na dzielnicowy odcinek alei Wojska Polskiego, gdzie odbywa się Targ Śniadaniowy i jest dojście do parku Fosa i Stoki Cytadeli, muszą poruszać się po obwodzie placu przecinając szeroką ulicę Mickiewicza. Nadrabiają w ten sposób kawałek drogi.
Pomysł by utworzyć nowe przejście dla pieszych przez plac Inwalidów i ulicę Mickiewicza w osi alei Wojska Polskiego przewijał się niejednokrotnie. Jego utworzenie pozwoliłoby na wykorzystania zielonej przestrzeni znajdującej się w centralnej części placu.
Przeczytaj również: Szusują po chodnikach, a piesi boją się o bezpieczeństwo
Wcześniej, bo w 2019 roku radni miejscy Dorota Łoboda i Marek Szolc a także dzielnicowa radna Jolanta Zjawińska, zwracali uwagę, że plac Inwalidów jest przestrzenią o niewykorzystanym potencjale, którą należałoby oddać mieszkańcom. W sprawie aranżacji placu Inwalidów w styczniu 2020 roku odbyło się spotkanie, w którym wzięli udział przedstawiciele Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, Biura Polityki Mobilności i Transportu, Zarządu Dróg Miejskich, Zarządu Zieleni Warszawskiej oraz Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków.
Wówczas ustalono, że cała aranżacja powinna zostać rozpoczęta od ustalenia kierunków związanych z funkcjonowaniem układu drogowego. Cała koncepcja przewiduje zwężenie ulicy Mickiewicza do jednego pasa w każdą ze stron co jest również zalecane przez autorów wykonanego audytu przejść dla pieszych. Wcześniej jednak niezbędne było przeprowadzenie pomiarów dla wariantów zagospodarowania ulicy Mickiewicza i placu Inwalidów. Tu pojawiły się trudności w postaci zmniejszonego ruchu drogowego spowodowanego pandemią koronawirusa. Przez to nie było możliwe wykonanie miarodajnych pomiarów natężenia ruchu samochodowego, pieszego i rowerowego. Zapowiadane pomiary wykonano, jednak sama przepustowość zostanie wykonana przez ZDM równolegle z projektem organizacji ruchu.
Budżet obywatelski nie pomoże
O przejście dla pieszych na placu Inwalidów apelowali również sami mieszkańcy. W ramach zeszłorocznej edycji budżetu obywatelskiego zgłoszono projekt „Ścieżka spacerowa przez pl. Inwalidów”. „Ścieżka przez pl. Inwalidów jest drugim etapem rewitalizacji alei Wojska Polskiego rozpoczętej w 2019 roku od wykonania nowej ścieżki mineralnej oraz ustawienia nowych ławek. Ścieżka kończy się obecnie na pl. Inwalidów, co sprawia, że bardzo duża powierzchnia placu jest niewykorzystana ze względu na utrudniony dostęp. Potrzebne jest wykonanie ścieżki łączącej plac Inwalidów, podzielony obecnie przez ulicę Mickiewicza” – czytamy w uzasadnieniu projektu.
Ostatecznie jednak został on oceniony negatywnie ze względu na brak możliwości jego realizacji w ciągu jednego roku budżetowego.
Przeczytaj również: Płatne parkowanie na Żoliborzu. Ratusz nie odwoła się od decyzji wojewody
Konieczne prace budowlane i seria uzgodnień
Utworzenie pasów prowadzących przez plac Inwalidów przy obecnym stanie ulicy Mickiewicza wymaga przeprowadzenia dodatkowych robót budowlanych i znaczących zmian. Biuro Polityki Mobilności i Transportu wyznaczenie przejścia dla pieszych przez dwupasmowe jezdnie ulicy Mickiewicza oraz torowisko tramwajowe bez sygnalizacji świetlnej opiniuje negatywnie. Tu urzędnicy powołują się na niski poziom bezpieczeństwa ruchu. Natomiast budowa sygnalizacji świetlnej nie jest możliwa ze względu na klasę drogi i odległość od innej sygnalizacji.
Tramwaje Warszawskie z kolei popierają utworzenie nowego przejścia dla pieszych przy zachowaniu ich obecnej liczby. Ponadto podobnie jak BPMiT zaznaczają, że bezpieczniejszym wariantem jest „zebra” z sygnalizacją świetlną. Do tego potrzebna jest jednak zmiana klasy drogi, ustalenia Biura Architektury i Planowania Przestrzennego ( BAiPP ) ze względu na miejscowy plan czy z właścicielem sieci podziemnej w osi al. Wojska Polskiego, gdzie ustalony został pas przebiegu magistralnych przewodów podziemnych miejskiej infrastruktury technicznej (kolektor cieplny), w śladzie którego obowiązuje zakaz projektowania i realizacji obiektów budowlanych trwale związanych z podłożem tj. m.in. chodnik czy droga dla rowerów.
Przeczytaj również: Audyt przejść dla pieszych. Ulica Mickiewicza wymaga zwężenia
Napisz komentarz
Komentarze