Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 22:45

[Felieton] Sady Żoliborskie to park, który stanowi o wyjątkowości Żoliborza

Nie widzę cienia logiki – czemu dla Urzędu naszej Dzielnicy ochrona Parku Sady Żoliborskie nie jest jednym z priorytetów? Tego unikatowego nie tylko w skali Warszawy czy Polski - ale Europy! - miejsca. Nie ma parków z drzewami owocowymi. Wszędzie są parki z kasztanami, lipami, brzozami i świerkami. Są parki i piękne aleje składające się głównie z okazałych platanów.

Dla mieszkańców Żoliborza Sady Żoliborskie są powodem do domu i źródłem radości. To park, który stanowi o wyjątkowości dzielnicy w skali miasta, a nawet kraju. To przecież niespotykane cudo! A dla Urzędu…? Chyba nie, o czym poniżej.

Zobacz też: Protest w sprawie Parku Sady Żoliborskie. „Nie chcemy być stawiani przed faktem dokonanym”

Domki dla jeży, owocobranie, sadzenie krokusów – tak dbają o Sady Żoliborskie

Wokół parku Sady Żoliborskiej zawiązała się sąsiedzka inicjatywa Owocowe Sady Żoliborskie. To nieformalna grupa mieszkańców Żoliborza, którzy opiekują się parkiem, dbają o nie, martwią się, co dalej z Ich przyszłością. Przykłady? Mogę je wyciągać, jeden po drugim, jak przysłowiowe asy z rękawa:

- Jesienią OSŻ organizują regularne, cotygodniowe akcje zbierania owoców – dla sąsiadów, dla ZOO, dla koników z różnych stajni, na szarlotki, na dżemy, na kompoty, na zdrowie!;

- Gdy skończy się sezon na owoce, budują domki dla pożytecznych jeży – zbierają liście i gałązki i układają je w sympatyczne szałasy dla tych ssaków;

- Również jesienią wsadzają do ziemi setki małych cebulek krokusów, by kilka miesięcy później kwiaty swymi kolorami cieszyły nasze zmęczone zimą oczy…

- ...a wczesną wiosną ochraniają te cebulki taśmami, sznurkami i pięknie pomalowanymi tabliczkami informacyjnymi - “UWAGA! Tu rosną krokusy” - by nie zostały zdeptane zanim jeszcze wyjdą na powierzchnię;

- I w końcu - piszą o Sadach i dla dobra Sadów duże, obszerne projekty do Budżetu Obywatelskiego, które są bardzo popularne wśród Mieszkańców Dzielnicy i dosłownie zmiatają inne projekty z pola widzenia.

Innymi słowy - wygrywają w cuglach. W zeszłym roku, projekt p.t. Owocowe Sady Żoliborskie - kompleksowe działania na rzecz zachowania unikalnego charakteru Parku “Sady Żoliborskie” z drzewami sadowniczymi, w tym m.in. pielęgnacja i zabiegi sanitarne drzew oraz koncepcja przyszłych nasadzeń roślinności - mimo tego, że był wyceniony na ogromną kwotę – 332 tys. zł – wygrał, zdobył pierwsze miejsce i ponad 46 proc. wszystkich oddanych na Żoliborzu głosów. Kolejny projekt miał aż 5proc. głosów mniej (2164 głosy vs. 1931 głosów).

Kolejny projekt na 2022 roku odrzucony

Z kolei projekt złożony na 2022 rok był zatytułowany Owocowe Sady Żoliborskie - kontynuacja zachowania unikalnego charakteru Parku "Sady Żoliborskie" m.in.: pielęgnacja starych i nowo nasadzonych w 2021 roku drzew sadowniczych, ochrona starych kasztanowców, odtworzenie trawników, utrzymanie schronień dla zwierząt, łąk i rabat kwietnych, działania edukacyjno-integracyjne dla mieszkańców. Został wyceniony na 186 tys. zł i przez ostatnich kilka tygodni przechodził weryfikację, był poddawany ocenom formalnym przez urzędników, którzy zdecydowali, że nie można go dopuścić do głosowania w czerwcu.

W uzasadnieniu czytamy: "Biorąc pod uwagę, że w tym roku zaplanowano prace polegające na wykonaniu kompleksowej pielęgnacji drzew, zakres możliwości pielęgnacyjnych wynikający z obowiązujących przepisów ustawy o ochronie przyrody, zostanie wyczerpany. Mając na względzie powyższe, dokonano negatywnej oceny projektu."

Jak sama nazwa wskazuje - projekt dotyczy parku Sady Żoliborskie w wielu aspektach. Dla pomysłodawców to nie “tylko” park - bezcenny zielony obszar w tkance miejskiej - to również przestrzeń spotkań i integracji mieszkańców, gdzie w wolnym czasie można przyjść na spacer, ale również - co ważne - przy okazji edukować mieszkańców.

Zobacz też: Zbudowano kolejne domki dla jeży na Żoliborzu

„Z niepokojem czytam o ich kolejnych »przepychankach« z Urzędem”

Na stronie projektu możemy przeczytać, że pieniądze z BO miały zapewnić środki finansowe na pielęgnację i ochronę owocówek, ale też na organizację wykładów, spacerów edukacyjnych o Parku, o ekologii, o wartości drzew owocowych dla całego ekosystemu, a w szczególności - dla tego naszego, bardzo specyficznego - bo ekosystemu miejskiego. I co? Od miesięcy śledzę profil Owocowych Sadów Żoliborskich na facebooku i z niepokojem czytam o ich kolejnych ‘przepychankach’ z Urzędem ws. tego właśnie projektu.

Urzędnicy - zamiast pomagać pomysłodawcom napisać najlepszy możliwy projekt, którego sprawna realizacja zapewni fantastyczny - nie bójmy się tych słów - marketing i promocję Dzielnicy i Burmistrzowi - dosłownie rzucają kłody pod nogi. Problemem było nawet połączenie edukacji i ochrony zieleni w jednym dużym projekcie, bo jego realizacją musiałyby zająć się dwa osobne wydziały. Burmistrzu, naprawdę?!

Zobacz też: Dobrodziejstwa z Sadów Żoliborskich wylądowały w Urzędzie Dzielnicy Żoliborz

Wraz z końcem maja ogłoszono ostateczne wyniki weryfikacji wszystkich projektów i okazało się, że Sady przeszły ją negatywnie. Czuję bezsilność, nerwy, złość. Bo nie widzę cienia logiki - czemu dla Urzędu naszej Dzielnicy ochrona naszego żoliborskiego skarbu - Parku Sady Żoliborskie - nie jest jednym z priorytetów? Dla Żoliborzan - to miejsce to niewątpliwy powód do dumy, źródło radości. A dla Urzędu…?

Sama napisałam 4 inne, dużo mniej skomplikowane i tańsze projekty - wszystkie przeszły weryfikacje, będą poddane głosowaniu. Oczywiście, za wszystkie trzymam kciuki. Ale za Sady - przyznam to otwarcie - trzymałam najmocniej, bo to w końcu nasza i tylko nasza, żoliborska “perła w koronie”, której przecież kibicuję nie od dziś.

Zobacz też: Z Sadów Żoliborskich prosto do warszawskiego ZOO


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.