Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 17:36

"Chcemy walczyć ze zmianami klimatu na poziomie lokalnym". Ma w tym pomóc budżet obywatelski na Żoliborzu

Wydarzenie promujące empatię i odpowiedzialną adopcję zwierząt oraz nowe rośliny na Żoliborzu. Dlaczego są tak ważne i jaki jest ich cel? O tym opowiada pomysłodawczyni złożonych projektów w budżecie obywatelskim Kasia Nowak ze stowarzyszenia Żoliborz Przyszłości.

Do końca czerwca trwa głosowanie na projekty zgłoszone do budżetu obywatelskiego. Kwota jaką zarezerwowano na projekty wybrane do realizacji to prawie 1,9 mln zł. Łącznie do głosowania dopuszczono 30 dzielnicowych projektów. Wśród nich są również warsztaty stolarskie, o których opowiedziała nam pomysłodawczyni projektu.

Przeczytaj również: „Dama z wiertarką” zaprasza na warsztaty stolarskie. To jeden z projektów, na który można zagłosować w ramach budżetu obywatelskiego

Cztery dzielnicowe projekty zgłosiło również stowarzyszenie Żoliborz Przyszłości. Pierwszy z nich to wydarzenie składające się z cyklu wiosennego i jesiennego pn. „Wiosna i jesień z Gośćmi ze schroniska”. Plan jest taki, by Kępę Potocką i Sady Żoliborskie odwiedziły bezdomne psy ze schroniska. – Jednym z celów całego wydarzenia jest promowanie świadomej i odpowiedzialnej adopcji zwierząt – mówi Katarzyna Nowak, wiceprezeska stowarzyszenia Żoliborz Przyszłości. Jak podkreśla w rozmowie z "Gazetą Żoliborza" koszt pomysłu zawiera przede wszystkim cenę transportu zwierząt ze schroniska do Żoliborskich parków, tak by podróż była dla nich jak najmniejszym stresem.

Wydarzenie propagujące świadomą adopcję i kształtujące empatię

Poza propagowaniem odpowiedzialnej adopcji podopiecznych schronisk dla zwierząt, wydarzenie ma również integrować mieszkańców. – Chciałabym, żeby było to również wydarzenie dla osób wykluczonych społecznie. W dotarciu do tych osób pomocny może okazać się Ośrodek Pomocy Społecznej czy nasza dzielnicowa „Widzialna ręka”. Niektóre z nich ze względu na swój wiek albo stopień niepełnosprawności mogą mieć problem by samodzielnie dotrzeć na piknik. Dlatego uwzględniłam również koszt asystentów, którzy pomogą w dotarciu na wydarzenie tym dorosłym, czy dzieciom, którzy potrzebowali by pomocy – wyjaśnia Kasia.

Efektem projektu może być rodzinne wydarzenie, w czasie którego zwierzęta ze schroniska mogą zaznać nieco wolności, normalności i przyjacielskich gestów od przybyłych, a przy odrobinie szczęścia mogą znaleźć swój nowy dom. Ponadto piknik może okazać się ważną lekcją na temat odpowiedzialnej adopcji i empatii wobec zwierząt, a także osób wykluczonych społecznie. Projekt pn. „Wiosna i jesień z Gośćmi ze schroniska” na liście do głosowania znajduje się pod numerem 30.

Dodatkowa zieleń na Żoliborzu

Pozostałe trzy projekty zgłoszone do budżetu obywatelskiego dotyczą zieleni. Wszystkie lokalizacje, których dotyczą były skonsultowane z urzędnikami. Jeden z projektów to łąka na placu Grunwaldzkim, a dokładnie między aleją Jana Pawła II i aleją Wojska Polskiego w okolicy Baśniowej. – Ta łąka będzie naturalną barierą oddzielającą tamten rejon placu Grunwaldzkiego od ruchu samochodowego – mówi wiceprezeska Żoliborza Przyszłości. W opisie projektu czytamy z kolei, że będzie to: „Antysmogowy i bioróżnorodny, ukwiecony wjazd na Żoliborz - ukwiecona 'brama' Żoliborza.”

Żywopłoty w żoliborskich szkołach i przedszkolach

Trzeci ze zgłoszonych projektów pn. „840 metrów żywopłotu wokół żoliborskich szkół i przedszkoli” przewiduje otoczenie żoliborskich placówek edukacyjnych żywopłotami. Nowe rośliny wzdłuż ogrodzeń, jeśli mieszkańcy tak zdecydują, otrzymają te placówki, które wyraziły chęć na udział w projekcie. Łącznie na Żoliborzu może pojawić się 840 metrów bieżących żywopłotu. – Do zgłoszenia tego projektu zainspirował mnie inny, który został wykonany w innej edycji budżetu obywatelskiego „Zielone Ściany dla Pragi”. To doskonały przykład tego jak zagospodarować niewykorzystaną przestrzeń. W tej chwili wielkie ściany kamienic obrastają piękną zielenią – opisuje Kasia Nowak.

Ponadto, jak wskazuje pomysłodawczyni projektu, żywopłoty mogą oddzielać placówkę, w której bywa głośno zwłaszcza podczas przerw, od otaczających ją budynków mieszkalnych, chroniąc w ten sposób ich mieszkańców przed wydobywającym się hałasem. – Zaletą jest też efekt wizualny, bo niekiedy same ogrodzenia wyglądają mało estetycznie, a dyrektorzy mając jakiekolwiek pieniądze na utrzymanie szkoły wolą wydać je na wyposażenie sal lekcyjnych niż jego wymianę i wcale im się nie dziwię – mówi Kasia i dodaje: - Chciałam, żeby projekt objął również żłobki, ale jak się okazało niezbędne jest złożenie osobnego wniosku projektowego, ponieważ tego typu placówki są zarządzane przez miasto, a nie dzielnicę, dlatego kolejny pomysł dotyczący żłobków planuje złożyć w przyszłej edycji. To projekt, który może być kontynuowany w następnych latach.

Ulica Rydygiera to nie tylko Żoliborz Południowy

Czwarty i ostatni w tej edycji projekt dotyczy nowych nasadzeń na ulicy Rydygiera, ale już poza odcinkiem, który był przebudowany przez dzielnicę. Chodzi o fragment ulicy Rydygiera w okolicy garaży znajdujących się w rejonie skrzyżowania z ulicą Boguckiego. – W tym rejonie są gołe trawniki. Brakuje tam wyższej roślinności. Chciałam, żeby rosły tam drzewa, ale podziemna i naziemna infrastruktura uniemożliwia to, dlatego za radą urzędników zgodziłam się na to by, w razie wygranej tego projektu, zasadzić w tym miejscu krzewy, które mogą urosnąć nawet do 2 metrów – opowiada Kasia Nowak i zaznacza, że celem projektu jest też poprawa estetyki w dzielnicy, a także zwrócenie uwagi, że ulica Rydygiera to nie tylko odcinek przebiegający przez Żoliborz Południowy, ale również część znajdująca się za wiaduktem nad torami w alei Jana Pawła II.

Przeczytaj również: Zdominowaną betonem przestrzeń zaczynają zajmować nowe rośliny. Trwają kolejne nasadzenia na ulicy Rydygiera

Żoliborz Przyszłości: „Zależy nam na zieleni”

- Środowisko jest dla nas bardzo ważne. Ta dewiza jest zwarta w naszym logo, gdzie jest kolor zielony oznaczający roślinność i niebieski, symbolizujący wodę, bez której nie ma życia na naszej planecie. Chcemy na poziome lokalnym walczyć ze zmianami klimatu, żeby Polska nie była pustynią i promować walkę o klimat. Chcemy również, żeby mieszkańcom lepiej się żyło w naszej dzielnicy – wyjaśnia wiceprezeska stowarzyszenia i powołując się na naukowe doniesienia opublikowane w „Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry” podkreśla znaczenie zieleni w zachowaniu nastolatków. Według naukowców człowiek, który żyje w miejscu, gdzie dominuje zieleń jest mniej agresywny.

- Uważamy, że nasze działania są istotne i ważne dla komfortu życia przyszłych pokoleń, dlatego też nasze stowarzyszenie nazywa się Żoliborz Przyszłości. Chcemy, żeby nasze działania były przemyślane i żeby miały dobry wpływ na przyszłość – tłumaczy Kasia.

Przeczytaj również: Niemal 2 mln zł i pomysły jak wydać je na Żoliborzu


rydygiera-bo

rydygiera-bo

zywoploty

zywoploty

laka-kwietna-plac-grunwaldzki

laka-kwietna-plac-grunwaldzki

wiosna-i-jesien-z-gosmi-ze-schroniska

wiosna-i-jesien-z-gosmi-ze-schroniska

rydygiera-bo

rydygiera-bo

laka-kwietna-plac-grunwaldzkiw1

laka-kwietna-plac-grunwaldzkiw1


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.