Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 24 listopada 2024 03:09

Nawet 500 zł mandatu za nieprzepisową jazdę na hulajnodze. Dziś weszły w życie nowe przepisy

Nowe prawo dopuszcza jazdę po chodniku tylko w określonych sytuacjach i zabrania poruszania się we dwójkę na jednej hulajnodze lub po alkoholu.

Użytkownicy elektrycznych hulajnóg i podobnych pojazdów przestali być uznawani przez prawo za pieszych. Od 20 maja muszą poruszać się drogą dla rowerów z prędkością maksymalną 20 km/h. To jedna ze zmian po nowelizacji ustawy prawa o ruchu drogowym. W przypadku, gdy prędkość zostanie przekroczona policja może wystawić mandat.

Zobacz też: Najdłuższy szlak rowerowy w Warszawie przebiegnie przez Żoliborz

Jazda na hulajnogach tylko po ścieżkach z pewnymi wyjatkami

Elektryczną hulajnogą można również jeździć nie tylko po ścieżkach rowerowych, ale także po chodniku, ale tylko wtedy, gdy wzdłuż ciągu pieszego nie ma ścieżki rowerowej, a na jezdni dozwolony jest ruch powyżej 30 km/h. W tym przypadku użytkownik hulajnogi zmuszony jest do przemieszczania się chodnikiem z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego. Jakiej dokładnie? Tego nie wiadomo, bo ustawodawca nie określił jej. Co ważne należy zachować ostrożność i ustępować pierwszeństwa przechodniom.

Użytkownik hulajnogi w przypadku braku ścieżki rowerowej może poruszać się jezdnią, ale tylko wtedy, gdy obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Ponadto od osób w wieku od 10 do 18 lat, które chcą poruszać się elektryczną hulajnogą wymagana jest karta rowerowa lub prawo jazdy kategorii A1, AM, B1 lub T. Nowe przepisy dotyczą również urządzeń transportu osobistego, czyli pojazdów napędzanych elektrycznie, bez siedzenia i pedałów, innych niż hulajnoga elektryczna, czyli np. deskorolki elektrycznej czy pojazdu samobalansującego. Dzieci poniżej 10 roku życia mają zakaz poruszania się elektrycznymi hulajnogami oraz UTO. Z kolei osoby powyżej 18 roku muszą znać jedynie przepisy ruchu drogowego, ale nie muszą ich poświadczać żadnym dokumentem.

Zobacz też: Od Płatniczej po Cytadelę i z powrotem. Rowerowy przewodnik po Żoliborzu i Bielanach

Do nowych przepisów muszą stosować się również użytkownicy urządzeń napędzanych siłą mięśni, przystosowanych do poruszania się w pozycji stojącej. Chodzi przede wszystkim o osoby jadące na tradycyjnej hulajnodze czy rolkach. W ich przypadku nie są wymagane uprawnienia w postaci karty rowerowej czy prawa jazdy.

Zakaz jazdy pod wpływem alkoholu oraz we dwójkę

Nowe przepisy zabraniają jazdy po spożyciu alkoholu i nie dopuszczają poruszania się na hulajnodze czy UTO w dwie lub więcej osób. Zabronione jest również korzystanie z telefonu podczas jazdy i przejeżdżanie przez przejście dla pieszych.

Nowe przepisy przewidują też kary za złamanie powyższych przepisów. Najwyższy mandat może dostać osoba jadąca pod wpływem alkoholu po drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdów innych niż mechaniczne. Za tego typu złamanie prawa grozi mandat w wysokości od 300 do 500 zł.

Nowe przepisy regulują również parkowanie hulajnóg

Przepisy regulują również kwestie parkowania hulajnogi elektrycznej wypożyczanej w systemie na minut. Do tej pory w pod tym względem panowała samowola, a porzucone hulajnogi utrudniały poruszanie się w przestrzeni publicznej innym użytkownikom chodników czy ścieżek rowerowych.

Zobacz też: Ścieżki rowerowe na Bielanach i Żoliborzu. Jakie inwestycje w 2021 roku?

Od dziś hulajnogi można pozostawić tylko na wyznaczonym do tego miejscu, a gdy go nie ma, to dopuszczone jest pozostawienie pojazdu na chodniku, ale tylko jeśli jego użytkownik spełni następujące warunki.

Wówczas hulajnoga musi być ustawiona jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika i najbardziej oddalonej jezdni i równolegle do krawędzi chodnika.

"Teraz, gdy nowe przepisy wchodzą w życie, ZDM przygotował propozycję nowych zasad funkcjonowania e-hulajnóg w przestrzeni publicznej. Dotyczy ona zarówno wymagań wobec operatorów jak i zobowiązań ze strony miasta. Została ona przedstawiona pięciu operatorom, funkcjonującym obecnie w Warszawie lub deklarującym rozpoczęcie działalności w tym sezonie – firmom Bolt, Dott, Lime, Blinkee i TIER. Liczymy na szybkie porozumienie tak, aby móc wprowadzić te nowe zasady z korzyścią zarówno dla użytkowników, jak i innych mieszkańców Warszawy." - poinformował Zarząd Dróg Miejskich.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

bezchmurnie

Temperatura: 0°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1024 hPa
Wiatr: 37 km/h