Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 21:01

Jakie elementy krajobrazu budują tożsamość Żoliborza?

Przestrzeń Warszawy jak i Żoliborza kształtowała się przez stulecia. Powstała za sprawą natury, a z czasem też działalności człowieka i stale się zmienia. Jednym z ważniejszych elementów krajobrazu kulturowego, z którym mieszkańcy identyfikują się jest Wisła, Skarpa Warszawska czy w kontekście Żoliborza willowe domki o dworkowym charakterze, kolonie Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, albo osiedla takie jak Sady Żoliborskie.

Do niedawna stanowiły dziedzictwo współczesnej architektury, a dziś mogą być zabytkami

Według twórców raportu z planowania Warszawy tożsamość miasta kształtują m.in. zabytki architektury i urbanistyki. W ostatniej dekadzie jak zauważają stołeczni architekci zaczęto również doceniać wartość dzieł architektury modernizmu oraz wielu osiedli mieszkaniowych realizowanych zarówno przed II wojną światową jak i w latach 60-tych czy 80-tych. Część z tych założeń mieszkaniowych wpisana jest do gminnej ewidencji zabytków. Jeśli chodzi o Żoliborz jest to w zasadzie znaczna część dzielnicy. Pod opieką stołecznego konserwatora jest m.in. osiedle Zatrasie, Sady Żoliborskie, tzw. Serek Żoliborski i cały Stary Żoliborz, gdzie znajduje się m.in. Żoliborz Oficerski wpisany w układ miasta-ogrodu.

Zobacz też: Skarga do wojewody w sprawie strefy płatnego parkowania na Żoliborzu

Podczas spotkania o planowaniu Warszawy Michał Krasucki, stołeczny konserwator zabytków podkreślał, że w kontekście tożsamości miasta i ochrony elementów krajobrazu kulturowego należałoby zastanowić się na tym, co obecnie jest faktycznym dziedzictwem współczesnej architektury. Sady Żoliborskie zaprojektowane w latach 60-tych w kontekście ochrony dziedzictwa architektury są przykładem tego, jak mocno przesunięto granicę czasu. Układy i zabudowy wpisane na listę kultury dóbr współczesnych, która funkcjonowała jeszcze w 2003 rok i w latach kolejnych, są już zabytkami lub nadają się na objęcie ich ochronie.

Jak podkreślają stołeczni architekci w krajobrazie kulturowym Warszawy kluczowa jest m.in. Skarpa Warszawska, na której znajduje się Cytadela oraz jak wskazują urbaniści niewykorzystane forty otaczające pozostałości po carskiej obecności w Warszawie.

Jak wygląda zabudowa Warszawy i Żoliborza?

"W Warszawie obecnie obserwujemy rozpraszanie się zabudowy. Ten proces nasilił się na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. Wtedy zaczęło się uwalnianie gruntów pod zabudowę w granicach administracyjnych miasta. Obniżyła się też restrykcyjność planowania przestrzennego. Społeczeństwo stawało się bardziej zamożne i rosła popularność modelu zamieszkiwania na przedmieściach. Układ przestrzenny stolicy, kiedyś czytelny, został zaburzony. Wciąż obserwujemy tendencje do rozprzestrzeniania się ognisk nowej, niekiedy intensywnej zabudowy z dala od terenów zurbanizowanych. Potęguje to chaos przestrzenny" - wyjaśniaj autorzy raportu.

Na Żoliborzu znaczną część stanowią trzy rodzaje zabudowy: ekstensywna zabudowa, czyli zabudowa jednorodzinna i budownictwo mieszkalne głównie w starej części Żoliborza, średnio intensywna zabudowa miejska na Żoliborzu Południowym i Marymoncie oraz wielkoskalowe osiedla modernistyczne skumulowane wzdłuż ulicy Broniewskiego.

Michał Krasucki. Stołeczny konserwator zabytków: “Na tle innych dzielnic Żoliborz jest dość dobrze chroniony”

Krajobraz Warszawy jest średnio harmonijny

Jak podkreślają twórcy raportu, który ma pomóc w planowaniu przestrzeni Warszawy na ukształtowanie obecnej struktury przestrzennej miasta wpłynęły: zmieniające się systemy polityczne i społecznoekonomiczne, wydarzenia dziejowe oraz porządki prawne i doktryny planistyczne panujące w różnych okresach. „Rozwój Warszawy ma zmienną dynamikę. Wydarzenia takie jak kolejne wojny przerywały naturalny rytm rozwoju stolicy. Powojenne odbudowy powodowały zazwyczaj ważne zmiany jakościowe. Przesuwały się granice Warszawy, pojawiały się nowe typy zabudowy. Najnowszy okres również bardzo mocno zaznaczył się w krajobrazie miasta, który nieustannie się zmienia” – czytamy.

W celu kształtowania przyszłego wizerunku miasta zbadano obecny krajobraz w celu zdiagnozowania aktualnych problemów i oceny charakteru krajobrazu. Ma to pomóc planowaniu przyszłego charakteru miasta. Obszar miasta podzielono więc na jednostki wyróżniające się jednolitym charakterem. „Braliśmy pod uwagę obecność wyróżniających form ukształtowania terenu, cennych elementów przyrodniczych, zabytków i dóbr kultury. Ocenialiśmy też czytelność, harmonijność i spójność układów przestrzennych oraz ogólny odbiór wizualny. Kryteria dla całego miasta były jednolite. Analiza udziału poszczególnych typów krajobrazu w powierzchni całego miasta pokazuje, że krajobraz Warszawy jest średnio harmonijny” – zaznaczają stołeczni architekci.

Zobacz też: 70 lat temu zakończyła się budowa Społecznego Domu Kultury, pionierskiego projektu w skali miasta

Obszary o najwyższych i wysokich walorach krajobrazowych znajdują się w centrum miasta w obrębie Skarpy Warszawskiej. Wysoką ocenę uzyskała także zabudowa z okresu powojennego oraz parki w strefie śródmiejskiej. Za harmonijne uznano również osiedla modernistyczne i niską jednorodzinną zabudowę. Oznacza to, że znaczna część Żoliborza charakteryzuje się wysoce harmonijnym lub po prostu harmonijnym ładem przestrzennym.

Silnie dysharmonijny charakter mają tereny poprzemysłowej, dlatego też zachodnia część dzielnicy charakteryzuje się średnio harmonijnym i dysharmonijnym ładem o przeciętnych lub niskich walorach krajobrazowych. Dlatego też, w kształtowaniu miejskiej przestrzeni, urbaniści na najbliższe lata zakładają ochronę wysoko harmonijnego krajobrazu miasta, a także uporządkowanie części, które charakteryzuje dysharmonijny krajobraz.


mapa-harmonijna-warszawy

mapa-harmonijna-warszawy

zabytki-warszawy

zabytki-warszawy

morfologia-zabudowy

morfologia-zabudowy


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.