Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 26 kwietnia 2024 11:40

Zamach na wolne media! Redakcje z całej Polski protestują

Proponowany przez władze podatek od reklam to dla wolnych mediów, zwłaszcza w obliczu pandemii potężny cios. Dla mediów lokalnych oznacza to potężny kryzys, a nawet monopolizację rynku przez państwową spółkę.

Gazeta Żoliborza jako jeden z sygnatariuszy listu otwartego do władz Rzeczpospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych sprzeciwia się propozycji rządu w sprawie wprowadzenia podatku reklamowego.

Wyobrażają sobie Państwo świat bez swojego ulubionego serwisu, telewizji czy radia?

Najpierw sądy, później kobiety, teraz media. Tak władza małymi krokami po kolei próbuje odebrać niezależność i pluralizm. Jak inaczej można odebrać próbę wprowadzenia podatku od reklam w dobie pandemii, która wywołała kryzys w wielu redakcjach? Również my zmagamy się z trudną do przezwyciężenia próbą czasu, która w kontekście propozycji polityków może stać się niemożliwa do przetrwania. Podatku boją się duże tytuły, bo to najbardziej w nie uderza propozycja polityków. Sytuacja polityczna w kraju pokazuje jednak, że na każdego może przyjść czas zagłady spowodowany działaniem polityków.

W dobie „orlenowskiej” operacji, w skutek której spółka przejęła koncern mediowy docierający do niemal 18 mln czytelników, rynek prasy lokalnej może zostać zmonopolizowany. To oznacza świat informacji w jednym kolorze, jednej rzeczywistości, której czytelnicy nie będą mogli kontestować.

Media swój byt opierają na dochodach z reklam. To właśnie dzięki nim, dziennikarze, graficy, wydawcy i wszyscy wchodzący w skład redakcji otrzymują wynagrodzenie. Proponowany podatek może oznaczać nie tylko brak pluralizmu w dostępie do informacji, ale także zwolnienia i dramaty wielu ludzi. Podatek od reklamy z czasem może dotknąć także nas, małe, sublokalne redakcje, będące oknem na świat dla wielu lokalnych patriotów, którym zależy na swojej małej ojczyźnie.

Władza proponuje podatek od reklamy. Nie trudno się domyśleć, skąd pochodzi koncepcja rządowych propozycji. Wystarczy zwrócić wzrok na jedno z europejskich państw – Węgry – gdzie Orbán zmiażdżył wolne media finansowo. Zamiast cenzury wykorzystano podatek.

Przeczytaj list otwarty, pod którym podpisała się Gazeta Żoliborza

List otwarty

do władz Rzeczypospolitej Polskiej

i

liderów ugrupowań politycznych

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.

Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

  1. osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,
  2. ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
  3. pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,
  4. faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 - 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia  mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19.

Sygnatariusze listu

Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura

Agora S.A.

AMS S.A.

Bonnier Business

Burda Media Polska

CANAL+

Dziennik Trybuna

Dziennik Wschodni

Edipresse Polska

Eleven Sports Network sp. z o.o.

Gazeta Radomszczańska

Gazeta Żoliborza

Green Content sp. z o.o.

Gremi Media S.A.

Grupa Eurozet

Grupa Interia.pl sp. z. o.o.

Grupa Radiowa Agory sp. z o.o.

Grupa RMF

Grupa Wirtualna Polska  

Grupa ZPR

Helios S.A.

Infor Biznes

Kino Polska TV S.A.

Lemon Records sp. z o.o.

Marshal Academy

Music TV sp. z o.o.

Muzo.fm sp. z o.o.

naTemat.pl

OKO.press

Polityka

Polska Press Grupa

Ringier Axel Springer Polska

STAVKA sp. z o.o.

Superstacja sp. z o.o.

Telewizja Polsat sp. z o.o.

Telewizja Puls sp. z o.o.

Telewizja Regionalna TVT

TIME S.A.

TV Spektrum sp. z o.o.

TVN S.A.

Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin

Tygodnik Powszechny

Wydawnictwo Bauer

Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan

Wydawnictwo Magraf

Wydawnictwo Nowiny

Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze - Tygodnik Podhalański


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
PRZECZYTAJ
zachmurzenie małe

Temperatura: 13°CMiasto: Warszawa

Ciśnienie: 1009 hPa
Wiatr: 13 km/h