Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 17:08

Historia Placu Słonecznego, centralnego punktu Żoliborza Oficerskiego

Klony na Żoliborzu dożywają swoich dni. Jak się okazuje w nienajlepszej kondycji jest również pomnik przyrody znany w całym mieście. Czy powinien być usunięty?

Rosnący na placu Słonecznym klon srebrzysty rozpada się. W zimowej aurze i bez liści, drzewo wygląda na jeszcze bardziej osłabione. Czy powinno zostać usunięte?

Plac Słoneczny ukształtowano, jak może wskazywać sama nazwa, na podobieństwo zegara słonecznego. Czas pokazał, że całe założenie nie spełnia swojej funkcji, bo nie wszystkie elementy są zgodne z pierwotną koncepcją urbanistyczną.

Żoliborz zatopiony w zieleni

Żoliborz Oficerski, na którym znajduje się plac Słoneczny, sąsiaduje bezpośrednio z Cytadelą, która miała zastraszać niepokorne miasto. Po odzyskaniu niepodległości niezagospodarowane tereny obok Cytadeli przekazano Mieszkaniowemu Stowarzyszeniu Spółdzielczemu Oficerów w Warszawie. Istotną rolę w przestrzeni Żoliborza Oficerskiego stanowią nie tylko nawiązujące do dworkowego stylu wille, ale również drzewa. Twórcy nawiązywali do koncepcji miasta ogrodu. W oparciu o tę koncepcję powstały również warszawskie Włochy czy Sadyba.

Autorem całego założenia urbanistycznego i jednocześnie placu Słonecznego jest Antoni Jawornicki i Kazimierz Tołłoczko. Następnie teren zabudowano budynkami zaprojektowanymi przez Rudolfa Świerczyńskiego i Romualda Gutta, który był autorem zabudowy placu Słonecznego.

https://gazetazoliborza.pl/2020/03/zoliborz-dla-poczatkujacych/

Miało być wysokie strzeliste drzewo, a wyrósł klon, który pokochali wszyscy

Szeregowy dom okalający plac Słoneczny powstał z myślą o zakwaterowaniu 10 rodzin. Przed wojną posesjom nadano numery od 2 do 11. Zanim plac nazwano Słonecznym mieszkańcy nazywali go „okrąglakiem” albo „rondem”.

Wedle planów, centralnym elementem placu miała być smukła topola, której cień miał padać na fasady domów niczym wskazówka zegara. Pośrodku ronda, na trawiastym wnętrzu wyrósł jednak klon srebrzysty. Nieznane są przyczyny tej pomyłki. W efekcie, rozłożysty klon nie dawał wąskiego cienia imitującego wskazówkę zegara. Będący pomnikiem przyrody klon w obwodzie osiągnął 490 cm i wysokość 20 metrów.

Z 20 metrów i rozłożystej korony, do zaledwie dwóch kikutów i 8 metrów wysokości

Klony srebrzyste są dość popularnym gatunkiem na Żoliborzu. Liczne sztuki tego gatunku tworzące długie szpalery można było zobaczyć choćby w alei Wojska Polskiego. Drzewa te jednak dożywają swoich dni. 80 lat temu, ówcześni włodarze Żoliborza zdecydowali o zazielenieniu dzielnicy, która wówczas pod tym względem była dość uboga. O wyborze klonów srebrzystych prawdopodobnie zdecydował fakt, że są szybko rosnącymi gatunkami. W warunkach miejskich dożywają one około 80 lat.

Tak też jest z klonem srebrzystym znajdującym się w samym środku placu Słonecznego. W 1975 roku drzewo zyskało status pomnika przyrody. We wrześniu 2020 roku informowaliśmy o pogarszającym się stanie drzewa. Wówczas odłamał się jeden z konarów, który do dziś zalega na trawie służąc za żerowisko dla mieszkających w okolicy zwierząt. Z kolei w 2017 roku po gwałtownych burzach odłamał się pierwszy konar.

https://gazetazoliborza.pl/2021/02/zielen-na-ulicy-rydygiera-rozjezdzona-dzielnica-wreszcie-reaguje/

Pomnikiem przyrody opiekuje się stołeczne Biuro Ochrony Środowiska, na zlecenie którego uformowano i przycięto koronę drzewa, które miało zaburzoną statykę. Dziś klon rosnący na placu Słonecznym nie przypomina rozłożystego 20 metrowego drzewa, które za sprawą swojej wyjątkowości zyskało sławę nie tylko w dzielnicy, ale w całej Warszawie.

Według przeprowadzonej ekspertyzy wynika, że drzewo zaatakowały dość agresywne grzyby i hubiak, które powodują gnicie drewna. Dziś klon ma zaledwie 7 metrów wysokości i do tej pory jest pod ścisłą ochroną stołecznego Biura Ochrony Środowiska, które wyklucza jego usunięcie.

Klon do usunięcia?

„Centralne usytuowanie resztek klonu srebrzystego uniemożliwia posadzenie tam nowego drzewa. Przedmiotowy klon srebrzysty utracił wartości przyrodnicze i krajobrazowe, ze względu na które ustanowiono formę ochrony przyrody. Dodatkowo, jedynie na terenach niezurbanizowanych, pomnik przyrody jest chroniony do momentu jego samoistnego i całkowitego rozpadu - w tym wypadku taka ochrona jest niezasadna, bowiem przedmiotowy klon srebrzysty rośnie na terenie zurbanizowanym, w centralnym miejscu otoczonego zabudowa szeregową placu Słonecznego, stanowiącym integralną część Żoliborza Oficerskiego” – czytamy w interpelacji Jolanty Zjawińskiej, radnej dzielnicy Żoliborz. Interpelacja ta zostanie potraktowana jako wniosek o zniesienie statusu pomnika przyrody.

O tym czy klon rosnący na placu Słonecznym pozostanie pomnikiem przyrody może zdecydować rada miasta. Projekt uchwały w tej sprawie wymaga jednak uzgodnienia z dyrektorem Biura Ochrony Środowiska.

Zniesienie statusu pomnika przyrody, następuje w razie utraty wartości przyrodniczych, ze względu na które ustanowiono formę ochrony przyrody, lub w razie konieczności realizacji inwestycji celu publicznego lub zapewnienia bezpieczeństwa powszechnego.

https://gazetazoliborza.pl/2021/02/wolumen-ma-sie-dobrze/

DCIM100MEDIADJI_0821.JPG

DCIM100MEDIADJI_0821.JPG

DCIM100MEDIADJI_0810.JPG

DCIM100MEDIADJI_0810.JPG

klon-na-placu-slonecznym

klon-na-placu-slonecznym


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.