Trasa rowerowa na ulicy Popiełuszki jest potrzebna by połączyć istniejące drogi w ciągu alei Jana Pawła II. Rowerowa luka zniknie?
Ulica ks. Popiełuszki na Żoliborzu to jedna z ważniejszych ulic Żoliborza. Prowadząca z placu Grunwaldzkiego na Marymont jest kluczowym ciągiem dzielnicy. Szeroka, licząca po dwie nitki z dwoma pasami ruchu, przedzielona torowiskiem do dziś przez wielu mieszkańców nadal nazywana jest ulicą Stołeczną, która oficjalnie funkcjonowała do 1993 roku.
Zarówno od placu Grunwaldzkiego jak i placu Kuronia znajdują się ścieżki rowerowe, które omijają ulicę Popiełuszki. „Brakujące połączenie na ul. ks. J. Popiełuszki szczególnie utrudnia podróżowanie rowerem. Dodatkowo brak drogi dla rowerów skutkuje poruszaniem się rowerzystów po chodnikach, co stwarza zagrożenie dla pieszych lub po jezdni, na której samochody nie przestrzegają ograniczenia prędkości.” – wyjaśniał w interpelacji radny dzielnicy z ramienia Miasto jest Nasze Łukasz Porębski.
Szeroka ulica Popiełuszki zmieści rowerzystów?
Jednocześnie w złożonym stanowisku dzielnicowy radny zaproponował dwa rozwiązania, które miałby poprawić dostępność ulicy Popiełuszki dla wszystkich uczestników ruchu.
Pierwszym z nich jest wytyczenie ścieżki rowerowej tak jak stało się to na ulicy Krasińskiego na odcinku od placu Wilsona w kierunku Wisłostrady. Tam ścieżka rowerowa oddzielona jest od jezdni i chodnika. Drugim rozwiązaniem jakie proponuje radny jest wytyczenie dwukierunkowej ścieżki rowerowej na wschodniej stronie ulicy Popiełuszki w miejscu jednego pasa dla samochodów. Parkowanie w tym wariancie należałoby przenieść na przeciwną stronę ulicy Popiełuszki.
Dlaczego w najbliższym czasie nie powstanie ścieżka rowerowa?
Jak na oba pomysły zapatruje się Zarząd Dróg Miejskich? W przypadku wariantu wytyczenia ścieżki rowerowej tak jak na ulicy Krasińskiego wiąże się z likwidacją pasa ruchu dla samochodów i tym samym pozostawieniem parkowania na chodniku. „Szerokość jezdni nie jest wystarczająca, żeby wyznaczyć zarówno miejsca do parkowania na jezdni, jak i pasy rowerowe” – czytamy w odpowiedzi drogowców.
Co do drugiego wariantu, wedle którego po jednej stronie ulicy Popiełuszki miałaby znajdować się dwukierunkowa ścieżka rowerowa, ZDM wyjaśnia, że wówczas liczba miejsc parkingowych byłaby o połowę mniejsza.
Jednocześnie ZDM przyznaje, że: „taka trasa rowerowa jest potrzebna w celu połączenia istniejących dróg rowerowych w ciągu al. Jana Pawła II oraz ul. Słowackiego. Optymalne byłyby obustronne, dwukierunkowe drogi dla rowerów fizyczne oddzielone od ruchu samochodów. Taka inwestycja byłaby jednak związana z wysokimi kosztami. Obecnie takie zadanie nie jest wpisane do Wieloletniej Prognozy Finansowej.”
Napisz komentarz
Komentarze