Co robić gdy widzimy awarię oświetlenia miejskiego, zaśmiecony chodnik, czy martwe zwierzę na ulicy? Najlepiej zgłosić to do odpowiednich służb. Jak?
W tym celu powstało specjalne całodobowe Miejskie Centrum Kontaktu 19 115. Jak z niego korzystać? Mieszkańców miasta irytuje wiele rzeczy: korki, zaśmiecone chodniki, awarie sygnalizacji świetlnej, niekompetentni radni. Z częścią tych problemów można walczyć korzystając z Miejskiego Systemu Kontaktu. Najłatwiej zrobić to poprzez aplikację.
Ale po co?
Załóżmy, że (tak jak ja dzisiaj) wracacie swoim rowerem do domu po ciężkim dniu w pracy. Jesteście szczęśliwi, w końcu czujecie się wolni, boss nie stoi nad wami, a współpracownicy nie zadają durnych pytań. Nadchodzi weekend. Wszystko byłoby idealne, gdyby nie TEN widok. Cały pas zieleni oddzielający jezdnię od chodnika pokryty jest śmieciami i tłuczonymi butelkami. Znacie to uczucie, kompletny upadek wiary w człowieka jako istotę rozumną. Zamordowano wasze poczucie estetyki. Wasze ekologiczne dusze płaczą, a troska o nowiutkie opony w holenderce sprawia, że przenosicie ją nad morderczą połacią tłuczonego szkła. Jest nie tylko brzydko i nieekologicznie, ale też niebezpiecznie. Z pomocą przychodzą miejskie służby, które o zaistniałej sytuacji najłatwiej możecie powiadomić za pomocą aplikacji Warszawa 19 115. Jak tego dokonać?
Nic prostszego
Gdy tylko zauważymy nieprawidłowość, której usunięcie leży w kompetencji służb miejskich, na przykład zaśmiecenie przestrzeni publicznej, zgłośmy to. Najłatwiej jest przez aplikację Warszawa 19115. Po uruchomieniu aplikacji ukazuje się główny panel. W nim, aby zgłosić nieprawidłowość, należy kliknąć w belkę „Zgłoś do 19115”.
Pojawi nam się wtedy trzyetapowy formularz zgłoszenia. Najpierw należy zakwalifikować zdarzenie do odpowiedniej kategorii. W tym celu należy kliknąć belkę "Opisz problem".
Następnie powinniśmy wybrać kategorię problemu, którego dotyczy zgłoszenie. W moim przypadku były to „Śmieci”.
Po kliknięciu w nazwę kategorii możemy skonkretyzować czego dotyczą nasze uwagi, ja akurat spotkałem się z zanieczyszczeniem trawnika i części chodnika.
Po wybraniu odpowiedniej podkategorii należy opisać zaistniałą sytuację.
W kolejnym kroku możemy dodać zdjęcie.
Na końcu należy wskazać miejsce wystąpienia nieprawidłowości.
Aplikacja wykorzystuje znajdujący się w telefonie moduł GPS, ale oznaczenia lokalizacji można dokonać również ręcznie. Ze względu na nie zawsze dokładne wskazania GPS-u szczególnie polecam tę drugą opcję.
Aby zakończyć proces należy kliknąć w belkę „Wyślij moje zgłoszenie”.
Nasz komunikat otrzymuje teraz swój numer, za pomocą którego możemy sprawdzić status realizacji sprawy.
Jednak zaśmiecenie chodnika to tylko jeden z przypadków, w którym powinniśmy użyć aplikacji. Możemy przez nią, lub pod numerem telefonu 19 115, zgłaszać każdą nieprawidłowość, której usunięcie leży w kompetencji służb miejskich:
- awaria infrastruktury drogowej,
- źle zaparkowane pojazdy,
- wysokie krawężniki przy przejściu dla pieszych,
- nielegalny handel,
- przepełnienie kubłów na śmieci,
- dzikie wysypiska,
- nieprawidłowe funkcjonowanie recyklomatów,
- uwagi dotyczące rowerów miejskich i komunikacji publicznej,
- wybryki chuligańskie i zakłócanie ciszy nocnej w miejscu publicznym,
- awarie wodno-kanalizacyjne,
- martwe lub bezpańskie zwierzęta,
- uwagi dotyczące odśnieżania itp.
Wszem i wobec
MCK to narzędzie działające w obie strony. Mieszkańcy mogą zgłaszać w nim wszelkie zastrzeżenia dotyczące funkcjonowania miasta, z kolei dla stołecznego Ratusza jest to narzędzie do informowania obywateli, zawarty w nim Warszawski System Powiadomień działa podobnie do znanego nam już Alertu RCB (czy może to Alert RCB działa jak WSP, bo powstał później). Zapisać się do WSP można na dwa sposoby, bo też i sposoby otrzymywania informacji są dwa. Możemy podać swój numer telefonu na stronie internetowej https://warszawa19115.pl/ zaznaczając kategorie informacji, które nas interesują (wtedy powiadomienia będziemy dostawać przez SMS) lub zapisać się do WSP przez aplikację Warszawa 19115. Wtedy nie musimy podawać numeru telefonu, a powiadomienia będą nam się ukazywać w panelu głównym aplikacji.
BIP dla ludzi, czyli w końcu rozumiem co urzędnik do mnie mówi.
Miejskie Centrum Kontaktu to (i przyznaję to jako człowiek nad wyraz krytyczny wobec dzieł samorządowców) pełna i intuicyjna baza danych oraz świetny łącznik między mieszkańcem a administracją miejską. Znajdziemy tu harmonogram wywozu odpadów, poradnik jak je segregować, sprawdzimy jakość powietrza w mieście, a nawet zasadzimy drzewo. Na stronie warszawa19115.pl znajdziemy odpowiedź na właściwie każde pytanie związane z funkcjonowaniem miasta, również te specjalistyczne, dotyczące podatków, opłat, czy prowadzenia działalności gospodarczej. Umówmy się, w Internecie można znaleźć wszystko, zaryzykowałbym nawet stwierdzenie, że wszystko to, co znajduje się na stronie warszawa19115.pl jest również w Biuletynie Informacji Publicznej. Naczelnym argumentem przemawiającym za MCK jest jednak bardzo prozaiczna cecha. Miejskie Centrum Kontaktu jest przejrzyste, intuicyjne i ZROZUMIAŁE, czego nie można powiedzieć o zawierającym w głównej mierze urzędniczy bełkot BIP-ie.
fot. Urząd Miasta
[/FMP]
Napisz komentarz
Komentarze