Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 22:50

W rocznicę śmierci Andrzeja Wajdy odsłonięto tablicę upamiętniającą reżysera

Na uroczystości, która odbyła się na Żoliborzu Oficerskim pojawili się goście ze świata filmu i współpracownicy wybitnego reżysera.

W czwartą rocznicę śmierci Andrzeja Wajdy, na Żoliborzu Oficerskim odsłonięto tablicę upamiętniającą wybitnego reżysera.

Upamiętnienie Andrzeja Wajdy ma postać szklanej steli inskrypcyjnej zaprojektowanej przez artystę rzeźbiarza Marka Moderau. Poświęcona reżyserowi tablica stała się częścią Żoliborskiego Szlaku Tradycji - czyli pocztu tablic upamiętniających ważne dla dzielnicy postacie, wydarzenia i miejsca. Widnieje na niej napis:"Andrzej Wajda z żoną Krystyną Zachwatowicz mieszkał i pracował w tym domu w latach 1973-2016"

Tablica upamiętniająca Andrzeja Wajdę stanęła zbiegu ulic Hauke-Bosaka i Śmiałej na Żoliborzu Oficerskim, w miejscu, w którym przez 43 lata żył i pracował. Wybitny reżyser czuł się związany z dzielnicą. W 2009 roku stanął w obronie drzew przy ul. Hauke-Bosaka i na Śmiałej. Wówczas żoliborski urząd planował ich przebudowę. "Gdyby nie te drzewa, nie kupiłbym domu na Haukego kilkadziesiąt lat temu, gdyż dają mi one, tak dziś naruszaną przez media, ochronę mojej prywatności. Są podobnie zresztą jak dom, częścią starego Żoliborza, częścią też i mojego życia. Poszerzenie chodników, przy całkowitej bezradności władz Żoliborza w sprawie parkowania samochodów, będzie służyć wyłącznie za miejsca ich postoju, co w niczym nie poprawi wyglądu tej dzielnicy." - pisał w liście do burmistrza Żoliborza opublikowanym przez „Stołeczną” w 2009 roku.

Honorowy Oscar dla polskiego reżysera

Andrzej Wajda urodził się 6 marca 1926 roku w Suwałkach. Jego ojcem był Jakub Wajda, oficer Wojska Polskiego, który zginął w Katyniu. Przyszły reżyser w 1939 roku pojechał do Lwowa by wstąpić do Korpusu Kadetów. Nie dostał się tam i większość część wojny spędził w Radomiu.

W 1946 Andrzej Wajda spróbował swoich sił w malarstwie rozpoczynając studia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Po trzech latach wybrał jednak film i rozpoczął studia w łódzkiej Wyższej Szkole Filmowej. W 1955 roku jako reżyser zadebiutował filmem „Pokolenie”. Rozgłos na międzynarodową skalę przyniósł Wajdzie przyniósł jego drugi film „Kanał” odbierając za niego Srebrną Palmę na festiwalu filmowym w Cannes.

Kolejnym sukcesem był  „Popiół i diament”, w którym główną rolę zagrał Zbigniew Cyblulski. Za ten obraz reżyser został wyróżniony na Festiwalu Filmowym w Wenecji.  W kolejnych latach Andrzej Wajda zrealizował m.in. „Popioły” na podstawie prozy Stefana Żeromskiego, „Brzezina” będące adaptacją prozy Jarosława Iwaszkiewicza, ekranizację dramatu Stanisława Wyspiańskiego „Wesele”. Nominację do Oscara Andrzej Wajda otrzymał za „Ziemię obiecaną”, „Panny z Wilka”, „Człowieka z Żelaza”, kontynuację "Człowieka z marmuru", opisującą historię strajków robotników Wybrzeża. To pierwszy film w historii polskiego kina, który otrzymał Złotą Plamę w Cannes.

Andrzej Wajda w 2000 roku otrzymał honorowego Oscara za rozwój światowej kinematografii i osiągnięcia. Kolejną nominację do Oscara, reżyserowi przyniósł film „Katyń”. Ostatni film Andrzeja Wajdy „Powidoki”, w którym główną rolę zagrał Bogusław Linda. Obraz trafił do kin w 2017 roku.

Znamienici goście i współpracownicy Andrzeja Wajdy zawitali na Żoliborz

Odsłonięcie pamiątkowej tablicy na Żoliborzu Oficerskim Andrzeja Wajdy przyciągnęło tłumy artystów. Obecna była Krystyna Janda, która odczytała list od Krystyny Zachwatowicz, która była w Krakowie, gdzie pochowany jest Andrzej Wajda. - Drodzy przyjaciele jestem bardzo wdzięczna za upamiętnienie Andrzeja przed domem, w którym przeżyłam z nim 43 najszczęśliwsze lata mojego życia – napisała Zachwatowicz.

Nie zabrakło m.in. Zbigniewa Zamachowskiego, Jerzego Radziwiłłowicza czy Allana Starskiego. Podczas uroczystości obecna była również wicemarszałek Sejmu Małgorzata Kidawa-Błońska, która podkreśliła, że będzie to miejsce zadumy i przypomnienia o tym jak wspaniałe osoby mieszkały w tym domu.

Na uroczystości pojawili się również sąsiedzi i inicjatorzy upamiętnienia Andrzeja Wajdy. - Wielu z nas bywało w tym domu. Spotykaliśmy się w nim bardzo często. Andrzej po za tym, że był wielkim twórcą i artystą był też wielkim społecznikiem. Zawsze sprawy środowiska filmowego były dla niego niemniej ważne niż jego dzieła. Był z nami i w centrum naszych spraw. Środowisko filmowe skupiało się wokół niego – mówił prezes Jacek Bromski, reżyser i prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

fot. Urząd Dzielnicy Żoliborz


IMG_6598

IMG_6598


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.