Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 26 kwietnia 2024 09:39

Pierwsza strefa płatnego parkowania na Żoliborzu. Czy kierowcy płacą za postój?

Znamy statystyki z pierwszego półrocza funkcjonowania lokalnej strefy płatnego parkowania przy ulicy Przasnyskiej.

Od dziś, niefrasobliwi kierowcy za brak opłaty za parkowanie w SPPN zapłacą pięć razy więcej. Dodatkowo powiększa się strefa płatnego parkowania. Od poniedziałku za parkowanie trzeba zapłacić w części Woli (obejmie teren pomiędzy Okopową i Towarową a al. Prymasa Tysiąclecia wraz z ul. Grabowską) i Pragi (okolice zoo, ulicy Ząbkowskiej, Dworca Wileńskiego i miedzy ulicami 11 Listopada, Szwedzką a al. Solidarności). Za postój muszą zapłacić kierowcy przyjeżdżający m.in. na cmentarz Powązkowski. W związku z wprowadzoną SPPN następują również zmiany w kierunku ruchu na lokalnych odcinkach ulic – po wprowadzeniu strefy płatnego parkowania na wielu z nich ruch odbywa się już jedynie w jednym kierunku.

W Warszawie SPPN od dziś rozrosła się do ponad 37 tys. miejsc postojowych.

– Od siedmiu lat strefa płatnego parkowania w Warszawie nie zmieniała swoich granic. Tak jak zapowiadaliśmy, teraz powiększy się o Wolę i dużą część Pragi-Północ. To zmiany konieczne i długo oczekiwane przez mieszkańców – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

SPPN obejmie również Żoliborz. Parkometry na Żoliborzu mają pojawić się już w przyszłym roku. Cały proces poprzedza szereg działań. W pierwszej kolejności prowadzone są analizy i pomiary możliwości parkingowych w dzielnicy. Kolejnym krokiem jest przygotowanie koncepcji zmian w organizacji ruchu, a następnie skonsultowanie jej z mieszkańcami Żoliborza.

Jak działa sublokalna strefa płatnego parkowania na Żoliborzu?

Tymczasem na Żoliborzu od lutego tego roku funkcjonuje prywatna Strefa Płatnego Parkowania. Chodzi o parking znajdujący się przy budynku mieszkalnym na ulicy Przasnyskiej. Sublokalna strefa zakłada bezpłatne parkowanie dla mieszkańców wspólnoty z Przasnyskiej i ich gości, w ograniczonym zakresie. Przyczyną powstania płatnej strefy parkowania w tym miejscu, było notoryczne zajmowanie miejsc parkingowych przez kierowców przyjeżdżających do okolicznych firm czy lokali usługowych. W efekcie sami mieszkańcy nie mieli gdzie zaparkować. Zarówno mieszkańcy, jak i ich goście, po spełnieniu wszelkich formalności, mogą korzystać z parkingu nie dłużej, niż 240 godzin w miesiącu na nieruchomość. Od teraz, przyjezdny musi zapłacić 3 zł za każdą godzinę parkowania, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Jak się okazuje chętnych do płacenia za parkowanie nie brakuje. Jak wynika ze statystyk już w pierwszym miesiącu funkcjonowania parkometrów na okolicznym parkingu wykupiono 552 biletów. Z każdym miesiącem liczba ta rosła, z wyjątkiem kwietnia, kiedy obowiązywał „lock down” – wówczas sprzedano 298 biletów.

Liczba wykupionych biletów miesięcznie:

Luty 552 szt.

Marzec 567 szt.

Kwiecień 298 szt.

Maj 544 szt.

Czerwiec 636 szt.

Lipiec 657 szt.

W przypadku niefrasobliwych kierowców, którzy zdecydowali się nie zapłacić za parkowanie, czeka kara w wysokości 95 zł. Do dziś było to więcej niż w przypadku miejskiej SPPN, bo do tej pory za brak opłaty w parkometrze obowiązywał mandat w wysokości 50 zł. Teraz za parkowania na gapę w miejskiej strefie kierowcy zapłacą 250 zł lub 170 zł, jeśli kara zostanie opłacona w ciągu tygodnia.

Jak się okazuje, w żoliborskiej subloklanej strefie niemal w połowie przeprowadzonych kontroli konieczne było wystawienie mandatów.

Liczba wystawionych mandatów miesięcznie:

Luty 25 szt. - liczba kontroli 51

Marzec 23 szt. - liczba kontroli 55

Kwiecień 41 szt. - liczba kontroli 67

Maj 26 szt. - liczba kontroli 77

Czerwiec 23 szt. - liczba kontroli 52

Lipiec 14 szt. - liczba kontroli 58

Wprowadzenie opłat za parkowanie, dla wielu kierowców to oznaka wyciągania dodatkowych pieniędzy. W przypadku miejskiej SPPN wpływy z opłat przeznaczane są na remonty dróg. W przypadku strefy parkowania na ulicy Przasnyskiej jak i tej, którą ZDM wprowadza w Warszawie celem jest zapewnienie miejsc do parkowania okolicznym mieszkańcom i ograniczenie korzystania z nich do minimum.

Przychody i koszty wynikające z wprowadzenia opłat za parkowanie dla wspólnoty z podziałem na miesiące:

Luty  przychód - 168,72 zł

Marzec przychód - 202,68 zł

Kwiecień koszty - 985,60 zł

Maj przychód - 196,56 zł

Czerwiec przychód - 335,28 zł

Lipiec przychód  - 361,62 zł


Dołącz do społeczności Gazety Żoliborza. Rusza zbiórka na Patronite

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
PRZECZYTAJ
bezchmurnie

Temperatura: 10°CMiasto: Warszawa

Ciśnienie: 1009 hPa
Wiatr: 11 km/h