Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 12:36

Żłobki i przedszkola – dlaczego warto posłać tam dziecko?

Żłobek to miejsce, gdzie dziecko dostaje szansę łatwiejszej adaptacji na kolejnych etapach edukacji. W przedszkolu zaś może czerpać ze wszystkiego, co daje dzieciństwo. To podstawa rozwoju emocjonalnego, poznawczego i społecznego dziecka – wylicza Patrycja Malicka, psycholog. Każdemu rodzicowi zależy na jak najlepszej opiece dla swojego dziecka już od jego pierwszych dni życia. – Dziecko, które jest już na tyle duże, że można je posłać do żłobka, zaczyna dostrzegać potencjał otaczającego środowiska. To jest moment kiedy dzieci, które są w normie rozwojowej i mają już około pół roku, chętnie eksplorują świat zaspokajając swoją wrodzoną ciekawość. Żłobek i profesjonalna opieka im to umożliwia – mówi Patrycja Malicka, psycholog, terapeutka i właścicielka warszawskiej pracowni Integrale specjalizującej się w terapii integracji sensorycznej. Ponadto dziecko uczęszczające do żłobka ma szansę na łatwiejszą adaptację w przedszkolu. W Warszawie w ciągu ostatniego roku system opieki żłobkowej został całkowicie przebudowany. – W 2018 roku w miejskich żłobkach było łącznie ponad 7 tys. miejsc – teraz jest ich niemal 14,5 tys. Część w placówkach miejskich, a część – w niepublicznych, w których miasto wykupiło miejsca. W tym roku wszystkie dzieci, których rodzice wyrazili chęć posłania dziecka do żłobka, będą miały zagwarantowane miejsce – mówi Dorota Łoboda, miejska radna i szefowa Komisji Edukacji w Radzie Warszawy. Po zakończonym procesie rekrutacji w stolicy pozostało jeszcze 650 wolnych miejsc w miejskich żłobkach. Ponadto rodzice, którzy skorzystali z oferty żłobków niepublicznych, mogą otrzymać bon żłobkowy będący formą dopłaty w wysokości 400 zł. Jest on przyznawany co miesiąc rodzinom, które zrezygnowały z miejsca w kolejce do żłobka miejskiego i których dochód nie przekracza 3488 zł na osobę.
Jak zmieniły się przedszkola i żłobki?
Przedszkola i żłobki publiczne coraz mniej różnią się od prywatnych. – Jeszcze kilka lat temu różnica była zauważalna. Obecnie warunki w placówkach publicznych bardzo się zmieniły, głównie dlatego, że zostały dobrze wyposażone, wyremontowane albo wybudowano nowe. Kluczowa jest też kadra, która w placówkach publicznych jak i niepublicznych nadąża za nowościami. Mit na temat tego, że przedszkola i żłobki są przechowalniami, już dawno został obalony – wyjaśnia Dorota Łoboda. Przewagą placówek prywatnych nad publicznymi jest dziś liczba podopiecznych. W przedszkolach czy żłobkach niepublicznych jest zdecydowanie mniej dzieci. Jest tam bardziej kameralnie, dzięki czemu łatwiejsze jest osiągnięcie indywidualnego podejścia do dziecka. – Niepubliczne placówki różnią się też ofertą zajęć. Zazwyczaj w tego typu miejscach wykorzystywane są niekonwencjonalne metody jak np. Montessori, zajęcia prowadzone są w języku obcym zaś zajęcia sportowe lub muzyczne są wzbogacone dodatkowymi elementami. W placówkach publicznych również występuje różnorodność zajęć, ale są realizowane zazwyczaj w mniejszym wymiarze godzin i nie są aż tak wyspecjalizowane – podkreśla szefowa Komisji Edukacji w Radzie Warszawy. Koszt opieki w żłobku czy przedszkolu różni się w zależności od tego, czy mamy do czynienia z placówką publiczną, czy prywatną. W przypadku publicznych, rodzic ponosi koszt tzw. opłaty żywieniowej. Przedszkola i żłobki niepubliczne same ustalają wysokość opłat. Przedszkola niepubliczne są dotowane przez miasto, dzięki czemu do każdego dziecka w takiej placówce miasto dopłaca 1010 zł. Żłobki prywatne z kolei takiego dofinansowania nie mają, stąd też biorą się wysokie stawki czesnego. Tego typu placówki muszą finansować się wyłącznie z wpłat rodziców. – To co jest najdroższe w prowadzeniu żłobka to personel. Jeśli to ma być wykwalifikowana, zaufana osoba, to trzeba jej dobrze zapłacić. Jeżeli opieka nad dziećmi ma być dobra, to żłobek musi zapewnić odpowiednią liczbę opiekunek. Według przepisów na jedną osobę może przypadać ośmioro dzieci. To zdecydowanie za mało, szczególnie tam, gdzie są roczne dzieci. Właściciele niepublicznych żłobków, zdając sobie z tego sprawę, muszą zatrudnić więcej osób, co ma znaczący wpływ na wysokość czesnego – wyjaśnia Dorota Łoboda, która sama prowadzi niepubliczny żłobek na Żoliborzu.
„Dzieciom zależy, by być wśród rówieśników”
Jeszcze do niedawna rodzice mogli przebierać w placówkach o specjalnych profilach, które są ściśle ukierunkowane na daną dziedzinę. – Ten trend powoli się zmienia. Dziś rodzicom bardziej zależy na profesjonalnej opiece i tym, by ich dziecko rozwijało się w prawidłowy sposób społecznie, było bezpieczne i szczęśliwe, a to mogą dać wykwalifikowane, czułe i opiekuńcze nauczycielki, a nie wyrafinowane zajęcia – dodaje Dorota Łoboda. W przedszkolach zmienił się również model opieki nad dziećmi. – Dziedzina jaką jest pedagogika bardzo się rozwinęła. Zgodnie z dzisiejszymi standardami nie ma czegoś takiego jak zmuszanie dziecka do czegokolwiek. Nauczycielki wiedzą i widzą, które dzieci mają chęć na dane czynności. Nauczyciele mają indywidualne podejście do dziecka, kiedy znają jego potrzeby – tłumaczy Patrycja Malicka, która również pracuje w przedszkolu. Kluczowe są też relacje nauczyciela z rodzicem. – Jeżeli dziecko nie lubi np. leżakować, warto powiedzieć o tym nauczycielowi, który będzie posiadał niezbędną wiedzę do tego, by odpowiednio zareagować i w odpowiedni sposób zorganizować dziecku czas – wylicza psycholog Malicka. Dobre przedszkole ma wiele zalet. Pomaga młodym ludziom nauczyć nawiązywać kontakty z rówieśnikami. – Dzieciom w wieku przedszkolnym zależy na tym, by być wśród rówieśników. W przedszkolach zaspokajają chęć przynależności do grupy czy wspólnej zabawy. Jeżeli to wszystko odbywa się pod opieką wykwalifikowanej kadry, to dziecko rozwija się w prawidłowy sposób – tłumaczy Patrycja Malicka i dodaje: – Prawidłowo ustalony harmonogram dnia, czyli odpowiednia ilość czasu przeznaczona na odpoczynek, zabawę i spożycie posiłku, daje dziecku poczucie bezpieczeństwa i pokazuje jak wyglądają relacje ze światem. Ułatwieniem dla dzieci i rodziców w posłaniu dziecka choćby do przedszkola są zajęcia adaptacyjne, które odbywają się przed rozpoczęciem roku szkolnego. – Przedszkola stały się bardziej otwarte w tej kwestii. Zajęcia adaptacyjne pozwalają zarówno dziecku jak i rodzicom zobaczyć dane przedszkole, zapoznać się z nauczycielami. Same dzieci mają szansę na doświadczenie atmosfery miejsca oraz zapoznanie się z innymi przedszkolakami – mówi Dorota Łoboda.
Dołącz do społeczności Gazety Żoliborza. Rusza zbiórka na Patronite
 

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.