Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 23:12

Ulica Śmiała: Dziurawa i niebezpieczna. 50 lat bezskutecznej walki o remont

Dziurawe serce Żoliborza Oficerskiego, tak mieszkańcy nazywają ul. Śmiałą, która od lat wymaga remontu. Czy i w ogóle kiedy można się go spodziewać? 
Brak remontu od 50 lat
Na remont ul. Śmiałej na odcinku od ul. Gen Zajączka, aż do al. Wojska Polskiego mieszkańcy czekają od ponad 50 lat. Jezdnia jest w bardzo złym stanie, pełna dziur i zastawionych samochodami chodników. - Niestety, z uwagi na konsekwencje działań ustawodawczych obecnego rządu PiS dochody miasta, a co za tym idzie, dzielnicy, zostały obniżone. W związku z tym zmniejszeniu musiały też ulec planowane wydatki – powiedziała Gazecie Wyborczej Donata Wancel, rzecznik prasowy urzędu dzielnicy.
Petycja mieszkańców
Pod koniec 2019 roku mieszkańcy przygotowali petycję do Pawła Michalca, burmistrza Dzielnicy Żoliborz, apelując o przeprowadzenie remontu w 2020 roku. Mieszkańcy zwracają uwagę między innymi, na obietnice złożone przez poprzedni zarząd, że ul. Śmiała miała być już remontowana w 2018 roku. Podkreślają, że ul. Śmiała to brama wjazdowa na Żoliborz Oficerski i jest to bardzo słaba wizytówka. Pod petycją podpisało się ponad 100 osób a z jej szczegółami można zapoznać się tutaj .   Po dwóch niezwykle burzliwych spotkaniach z mieszkańcami zainteresowanymi, wygodą i estetyką tego rejonu Żoliborza Urząd Dzielnicy Żoliborz przeprowadził przetarg na dokumentację projektową, która została wykonana w 2018 roku. Remont miał zostać przeprowadzony w pierwszej wersji wiosną 2018 roku, w kolejnej pojawił się termin jesienny. Niestety poprzedni zarząd dzielnicy przesunął środki finansowe zabezpieczone na realizację remontu Śmiałej na inwestycję przy ul. Rydygiera. W listopadzie miną 2 lata od momentu zatwierdzenia projektu - jeśli remont nie zostanie rozpoczęty, trzeba będzie projekt aktualizować. Te działania wygenerują dodatkowe koszty. Rewitalizacja Śmiałej nie znalazła się nawet w budżecie dzielnicy na 2020 rok, więc remontu najprawdopodobniej nie będzie. Kiedy będzie? Nie wiem. Dodałabym tylko jedno - mieszkańcy zasługują na to, aby w końcu mogli bezpiecznie poruszać się ulicą Śmiałą - a chodzi i jeździ tędy mnóstwo ludzi - do sklepów, do przedszkola, do dwóch bibliotek, do kościoła i do szkoły. A wkrótce - mam nadzieję - do domu kultury, który ma przy Śmiałej powstać. Napiszę kolejną interpelację w tej sprawie. Jestem ciekawa, jak taki relikt poprzedniej epoki sprawdzi się przy wyznaczaniu Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego - przypomina Jolanta Zjawińska, żoliborska radna.
Oburzeni mieszkańcy
Przez wiele lat zarządy dzielnicy remontowały kolejne, mocno zaniedbane przez dziesięciolecia uliczki Żoliborza Oficerskiego. Od co najmniej 5 lat prace te zostały zatrzymane. Co zrozumiałe, zważywszy na duże wydatki związane z porządkowaniem i i remontowaniem ulic na Żoliborzu południowym, co pochłonęło w ostatnim czasie znaczne środki samorządowe - komentuje sytuację Stanisław Trzciński, mieszkaniec Żoliborza Oficerskiego i administrator strony Żoliborz Oficerski. Jesteśmy jednak zmuszeni przypomnieć o swoim istnieniu. W imieniu dużej grupy mieszkańców starej części Żoliborza, wnioskujemy o niezwłoczne rozpoczęcie prac projektowych w sprawie remontu ulicy Śmiałej - nie tylko na odcinku od ul. Zajączka do Al. Wojska Polskiego, ale także dalej do ul. Hauke - Bosaka oraz ulicy Mierosławskiego - od ul. Mickiewicza do Cytadeli. A co za tym idzie - wpisanie kosztu wykonania tych dwóch dodatkowych projektów do budżetu Warszawy. Oraz - co podobno obowiązkowe, gdy płaci się za takie projekty - wpisanie realizacji tych dwóch nowych projektów do wieloletniej prognozy finansowej miasta (nawet gdyby plany miały ulegać później zmianom) - dodaje Stanisław Trzciński. Za remontem śmiałej postuluje również Stowarzyszenie Żoliborzan, dla którego opóźnianie remontu Śmiałej jest niezrozumiałe biorąc pod uwagę m.in., że na odcinku, dla którego wykonano projekt mieści się przedszkole, biblioteka czy MAL. Stowarzyszenie Żoliborzan od wielu lat wspierało mieszkańców w staraniach o remont ulicy Śmiałej, która jest najdłuższą ulicą Żoliborza Oficerskiego objętego ścisłą ochroną konserwatorską. Urząd Dzielnicy posiada już zatwierdzony projekt remontu ulicy na odcinku od gen. Zajączka do alei Wojska Polskiego. Co ważne projekt ten przeszedł pełną procedurę konsultacji społecznych – uwagi naszego stowarzyszenia oraz mieszkańców zostały w dużej części uwzględnione. Projekt został zatwierdzony także przez konserwatora zabytków. Postulujemy jak najszybsze przeprowadzenie remontu tego odcinka ulicy Śmiałej oraz pilne przygotowanie projektu remontu dalszego części od alei Wojska Polskiego do placu Słonecznego - podkreśla Antoni Ożyński, prezes Stowarzyszenia Żoliborzan.
Koszty realizacji
Urzędnicy szacują, że remont 400-metrowego odcinka ulicy Śmiałej może kosztować 3,5 mln zł. Dzielnicy nie udało się pozyskać funduszy na realizacje wyczekiwanej inwestycji w mijającym, ani na nadchodzący rok. Retoryka dzielnicy w sprawie brakujących środków na konkretne inwestycje jest taka sama jaką stosuje ratusz. Stale powtarzanym argumentem jest prowadzona polityka rządu PiS, w efekcie, której zmniejszono dochody miasta, a co za tym idzie konieczne było zrezygnowanie z planowanych inwestycji o czym pisaliśmy już w grudniu 2019 roku. https://gazetazoliborza.pl/2019/12/byly-konsultacje-jest-projekt-a-remontu-brak-musimy-jezdzic-dziurawa-droga/
Jednoznaczne wypowiedzi radnych i lokalnych aktywistów
Obydwie ulice są w opłakanym stanie i nie były remontowane od kilkudziesięciu lat. Naszym największym problemem są dziurawe chodniki, po których nie da się przejść z wózkiem z dzieckiem, zaś po deszczu trzeba chodzić jezdnią. Sam asfalt na jezdni jest także zniszczony do tego stopnia, że są takie odcinki, przez które trudno przejechać samochodem. Nie prosimy o luksusy, ale domagamy się zapewnienia podstawowej przejezdności tych szlaków komunikacyjnych. Ostatni raz nasz głos był obecny podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury i Bezpieczeństwa Urząd Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy 5 marca 2020 roku, kiedy to omawiano m.in. kwestię remontu ul. Śmiałej i Mierosławskiego. Postulujemy, by zadziałać w tej kwestii skutecznie, same pisma od Pana Burmistrza nie wystarczą. Tak, by głos płynący z Żoliborza do Ratusza i Rady Warszawy - był jasny i spójny. Podkreślamy, że obydwie ulice są intensywnie uczęszczane nie tylko przez lokalnych mieszkańców. A za chwilę otwarcie dwóch muzeów. Naturalne, że wielu wizytujących wybierze spacer przez Park Żeromskiego i Żoliborz oficerski właśnie - uzupełnia swoją poprzednią wypowiedź Stanisław Trzciński Jednoznaczne zdanie w tej sprawie ma również przedstawiciel PiS, partii opozycyjnej Michał Moskal - Na remont ulicy Śmiałej mieszkańcy czekają już od lat. Projekt jest uzgodniony, a rządząca samodzielnie Koalicja Obywatelska powinna wykazać się skutecznie lobbując o sprawy Żoliborza u Prezydenta, który przecież jest wiceprzewodniczącym Platformy Obywatelskiej. Niemoc sprawcza musi zostać przełamana – to kwestia nie tylko wygody, ale przede wszystkim bezpieczeństwa.
Remont Śmiałej najwcześniej w 2021 roku?
W przesłanej odpowiedzi urząd informuje, że zdaje sobie sprawę z konieczności remontu ulicy Śmiałej. W 2018 roku, kiedy wykonano dokumentacje projektową odcinka ulicy Śmiałej od ul. gen. Zajączka do al. Wojska Polskiego, w budżecie budżecie zarezerwowano wówczas częściowe środki finansowe, które pokrywały jedynie ok. 30-40 proc. kosztów remontu ulicy, dlatego w 2018 roku, decyzją zarządu poprzedniej kadencji, zostały one przekierowane na przebudowę ulicy Rydygiera. W związku z faktem potrzeby wyremontowania ulicy Śmiałej, w 2019 i 2020 roku Zarząd Dzielnicy Żoliborz wstąpił do Miasta Stołecznego Warszawy o uzupełnienie niedoborów inwestycyjnych na przebudowę ul. Śmiałej. Ale środki te nie zostały przyznane. Jednakże, w tym roku, Dzielnica Żoliborz otrzymała finansowanie na rozbudowę Przedszkola nr 132 w technologii modułowej przy ul. Śmiałej 20, która ma zapewnić dodatkowych 50 miejsc dla żoliborskich przedszkolaków. Z uwagi na fakt, że droga ta będzie w tym roku mocno eksploatowana przez samochody wwożące na teren budowy ciężki sprzęt, Zarząd Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy będzie występował do Miasta Stołecznego Warszawy o przyznanie środków na ww. inwestycję w 2021 roku - poinformowała Donata Wancel, rzecznik prasowy żoliborskiego urzędu.
Dołącz do społeczności Gazety Żoliborza. Rusza zbiórka na Patronite
 

IMG_0559

IMG_0559

IMG_0560

IMG_0560

IMG_0561

IMG_0561

IMG_0562

IMG_0562

śmiała1

śmiała1

IMG_0564

IMG_0564

śmiała 2

śmiała 2

IMG_0566

IMG_0566

IMG_0567

IMG_0567

IMG_0565-scaled

IMG_0565-scaled

IMG_0560-scaled

IMG_0560-scaled

IMG_0566-scaled

IMG_0566-scaled

IMG_0565-scaled

IMG_0565-scaled

IMG_0564-scaled

IMG_0564-scaled

IMG_0562-scaled

IMG_0562-scaled

IMG_0561-scaled

IMG_0561-scaled

IMG_0559-scaled

IMG_0559-scaled

IMG_0567-scaled

IMG_0567-scaled

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.