Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 06:34

Przedwojenny Ośrodek Ogrodniczy

W 1932 roku przy ulicy Suzina, na tyłach ówcześnie działającej kotłowni, Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa utworzyła własny „Ośrodek Ogrodniczy”. Ośrodek ten był jednym z elementów tzw. VI kolonii WSM, która miała pełnić funkcje gospodarczo-wychowawcze dla całego osiedla WSM na Żoliborzu. „Ośrodek Ogrodniczy” WSM składał się z otwartego ogrodu gospodarczego oraz budynku szklarni, której powierzchnia użytkowa początkowo wynosiła 52 m2. W późniejszych latach cieplarnię znacząco przebudowano i rozbudowano i w 1938 roku jej powierzchnia użytkowa wzrosła aż do 215 m2. Rozbudowa ta była spowodowana ekspansją działalności WSM, która swym zasięgiem objęła, poza Żoliborzem, także odległy Rakowiec, gdzie „Ośrodek Ogrodniczy” WSM od 1935 roku dostarczał sadzonki roślin. Wszystkie prace budowlane zostały wykonane przez Społeczne Przedsiębiorstwo Budowlane, które zostało powołane przez WSM pod koniec lat 20. XX wieku.
Samowystarczalne osiedle
Budynek szklarni został wybudowany niewielkim kosztem. Podmurówkę i ścianki wykonano z cegieł, natomiast główna konstrukcja składała się z desek i szkła. Większość prac projektowych wykonali ogrodnicy, którzy byli zatrudnieni w Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Ogrzewanie cieplarni było parowe i doprowadzone z Centralnej Kotłowni WSM, która znajdowała się tuż obok. Od strony ulicy Próchnika (dawniej ulicy Płońskiej) ulokowano główną bramę. Szklarnia umożliwiła przechowywanie i hodowanie własnych roślin, bez konieczności kupowania ich od pośredników, przez co cały „Ośrodek Ogrodniczy” był samowystarczalny i mógł zaopatrywać w sadzonki roślin dziedzińce wszystkich kolonii WSM. Oprócz kwiatów dekoracyjnych, hodowanych na potrzeby WSM, „Ośrodek Ogrodniczy” prowadził także komercyjną sprzedaż roślin oraz tzw. „pensjonat dla kwiatów”, który początkowo działał tylko w miesiącach letnich, a wraz z rozbudową szklarni był prowadzony także zimą.
Roślinne sanatorium
Działalność pensjonatu polegała na fachowej pomocy w pielęgnacji, leczeniu i przechowywaniu roślin należących do mieszkańców nie tylko osiedla WSM, ale także całego Żoliborza. I tak na przykład w 1938 roku w „sanatorium roślinnym”, jak czasami określano ten pensjonat, znajdowało się 247 sztuk niewielkich palm, 61 sztuk araukarii oraz 651 sztuk różnych innych odmian roślin, oddanych na przechowanie przez żoliborzan. Natomiast roślin doniczkowych wyhodowano i sprzedano w liczbie około 3600 sztuk. Według niektórych źródeł, przed wojną, największą popularnością wśród kupowanych kwiatów cieszyły się kaktusy oraz niewielkie palmy, a w sezonie jesiennym chryzantemy. Nadmienić jednak trzeba, że sam ośrodek nie miał na celu przynoszenia zysków, a dążył przede wszystkim do zazielenienia i ukwiecenia całego terenu Żoliborza. Wobec tego opłaty pobierane w nim pokrywały jedynie koszty funkcjonowania i obsługi ogrodu.
Jak zainteresować dzieci przyrodą?
Pisząc o „Ośrodku Ogrodniczym” WSM, należny także wspomnieć o ogrodzie szkolnym, który powstał prawie w tym samym czasie, po sąsiedzku. Pełnił on przede wszystkim rolę wychowawczą i miał przyczyniać się do zainteresowania dzieci nauką o przyrodzie, nie tylko w teorii, ale także w praktyce. „Ogród Szkolny” założyło w 1932 roku Robotnicze Towarzystwo Przyjaciół Dzieci. Aktywnie pomagała w tym Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa, która na ten cel pozyskała i przekazała teren o powierzchni nieco ponad 3000 m2, pomiędzy koloniami II, III i V (początkowo niewielki ogródek szkolny RTPD działał na dziedzińcu IV kolonii WSM od wiosny 1931 r.). Oprócz tego WSM pomogła w doprowadzeniu wody. Powołano specjalny Komitet Organizacyjny „Ogrodu Szkolnego” w skład, którego weszli: architekt, przyrodnicy, lekarz, ogrodnik, agronom oraz kilku nauczycieli. Zatrudniono także etatowego ogrodnika. Ogród ostatecznie udostępniono pod koniec maja 1932 roku. Na terenie ogródka znajdowała się szopa gospodarcza przeznaczona na narzędzia, a także domek, w którym ulokowano specjalną salkę dla dzieci, pomieszczenie dla personelu oraz niewielką bibliotekę ogrodniczo-przyrodniczą.
„Ogród szkolny” był podzielony na trzy główne części:
  1. część odpoczynkowo-zabawową (piaskownica, plac zabaw i trawnik),
  2. zagonki indywidualne starszych dzieci oraz poletka oddziałowe młodszych dzieci,
  3. ogród ogólny przeznaczony pod uprawę warzyw (dominowały przede wszystkim kartofle), poletka zbożowe, kwiaty, łubiny, mały ogródek zielarski, inspekty oraz kompostownik. Dodatkowo utworzono niewielkie betonowe baseny dla roślin i zwierząt wodnych.
Warto przytoczyć cytat pochodzący ze Sprawozdania z działalności WSM w 1932 roku, odnoszący się do sposobu w jaki funkcjonował „Ogród Szkolny”: Dzieci III, IV i V oddziałów mogły otrzymać indywidualne zagonki o wielkości 3 m2, takich zagonków było 35. Każde dziecko otrzymując zagonek podpisywało umowę określającą jego stosunek do ogrodu (korzystanie z narzędzi, porad, współżycia z innymi dziećmi itp.) Między innymi umowa ta nakładała na dziecko obowiązek pracy na ogrodzie wspólnym od 2 do 3 godzin tygodniowo. Po oddaniu umowy każdy wykupywał za 30 gr dzienniczek ogrodniczy, w którym notowało się godziny przepracowane przez niego w ogrodzie ogólnym, uwagi o prowadzeniu zagonka. Samo dziecko zobowiązane było notować przebieg pracy i obserwacje roślin na swoim zagonku.
Nie tylko rośliny, ale i zwierzęta
W ogrodzie utworzono także niewielki zwierzyniec z szopą, w której znajdowały się klatki z takimi zwierzętami jak świnki morskie, króliki, żółwie, kury, kaczki, myszy, gołębie, jeż oraz lisica o imieniu Murka. Zwierzęta zostały ufundowane przez rodziców dzieci oraz mieszkańców. Obcowanie dzieci ze znajdującą się w ogrodzie florą i fauną, niewątpliwie rozbudzało ich zainteresowanie przyrodą, a także uczyło odpowiedzialności oraz systematycznej pracy. „Ogród Szkolny”, w okresie od maja do grudnia 1932 roku, odwiedziło 10 869 dzieci, z czego 4798 dzieci przybyło w ramach zajęć szkolnych z nauczycielem, a 6071 przyszło indywidualnie, poza zajęciami szkolnymi. Średnio, w ciągu jednego dnia, z ogrodu korzystało około 57 dzieci. Dowodzi to, że miejsce cieszyło się ogromną popularnością wśród najmłodszych mieszkańców naszej dzielnicy. Ponadto zebrano nieco ponad 15 kg różnego rodzaju nasion i aż 681 kg warzyw. Ostatecznie w 1935 roku, z powodu oszczędności, „Ośrodek Ogrodniczy” WSM i „Ogródek Szkolny” RTPD połączono w jeden organizm zachowując jednak funkcje gospodarcze oraz edukacyjne dla dzieci.

ogrody sm

ogrody sm


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ