Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 10:57

Od kilku dekad zaraża sztuką dzieci na Żoliborzu. Teraz fundacji Dziecko i Sztuka grozi czarny scenariusz

Zaczęło się w 1965 roku, gdy Barbara Szydelska, artystka zaczęła prowadzić pracownie plastyczną dla dzieci. W duchu kultury wychowała pokolenia żoliborzan. Teraz fundacja ma problemy finansowe, co może oznaczać jej koniec. Fundacja prowadzi też Muzeum Sztuki Dziecka, które w swoich zasobach ma 5 tys. Lalki ludzkich rozmiarów, obrazy czy kolaże – łącznie 5 tys. prac gromadzonych od 1965 roku zalega w piwnicy w jednym z budynków na Żoliborzu. Wśród nich efektowna „Bitwa pod Grunwaldem”. To dzieła pokoleń żoliborzan, które brały udział w warsztatach plastycznych prowadzonych przez Barbarę Szydelską. Dziś, niektórzy jej wychowankowie to artyści.
Bitwa pod Grunwaldem
Bitwa pod Grunwaldem
Był rok 1965. Pierwsze warsztaty plastyczne odbywały się w jednym z mieszkań udostępnionych przez Warszawską Spółdzielnię Mieszkaniową. Kilka lat później prace dzieci prezentowano w Londynie, Sztokholmie, Berlinie czy Pradze. Później, od początku lat 90-tych pracownia działała w Forcie Sokolnickiego. Jak relacjonuje Barbara Szydelska było tam miejsce na wystawy i eksponaty, a także warsztaty. To właśnie wtedy założono fundację Dziecko i Sztuka oraz Muzeum Sztuki Dziecka. W piwnicach Fortu działała również pracownia ceramiczna, odbywały się wieczorki jazzowe dla rodziców. Z powodu generalnego remontu Fortu fundacja wraz z podopiecznymi musiała się przenieść. Wówczas wszystkie prace przewieziono do piwnicy budynku przy ulicy Krasińskiego. – Są tam do tej pory. To już ponad 5 tys. prac dzieci, które są przepiękne – mówi Barbara Szydelska.  Wśród eksponatów znajduje się efektowny obraz zatytułowany „Bitwa pod Grunwaldem”, który rozmiarami zbliżony jest do oryginału Jana Matejki, malunki przedstawiające stolicę i Żoliborz, a także ogromne rzeźby zwierząt czy dinozaurów. Robią wrażenie i robiły niegdyś na wystawach w Europie, gdzie były nagradzane jak choćby w Londynie. Z Fortu Sokolnickiego fundacja przeniosła się do Prochowni Południowej. – To było idealne miejsce. Osuszyliśmy je sami. Teraz chętnie byśmy tam wrócili – relacjonowała Barbara Szydelska. Fundację w 2019 roku czekała kolejna przeprowadzka. Umowa na wynajem Prochowni Południowej zakończyła się. Wówczas ZZW rozważał zamknięcie na noc Park Żeromskiego i ogłoszenie przetargu na wynajęcie obu Prochowni. Pomysł spotkał się z protestem mieszkańców. Prochownia Południowa jest obecnie nieużytkowana. ZZW w momencie publikowania tego tekstu nie odpowiedział na nadesłane pytanie w sprawie planów wykorzystania tego lokalu i możliwości udostępnienia go fundacji. Żoliborski urząd również nie posiada informacji na ten temat. Fundacja Dziecko i Sztuka przeniosła się do lokalu na ulicy Mickiewicza, które wynajmuje od ZGN Żoliborz. – To bardzo duży i ładny lokal. Niestety teraz nie stać nas na niego. Utrzymujemy się ze składek opłacanych przez rodziców, których dzieci uczęszczały na zajęcia. Niestety z powodu pandemii zajęć nie prowadzimy, przez co nie mamy żadnych wpływów. Nie wiem co teraz, bo dług rośnie i zbliżają się wakacje, w trakcie których nie prowadzimy warsztatów – mówi Barbara Szydelska. Fundacja w rozmowach z żoliborskim ZGN rozważała rozwiązanie umowy z powodu zawieszenia warsztatów plastycznych w okresie pandemii, co wywołało trudną sytuację finansową. - Lokal o powierzchni 141,78 mkw. wynajmowany jest na preferencyjnych warunkach finansowych.  W przypadku Fundacji Dziecko i Sztuka koszty czynszu od początku umowy obejmują wyłącznie minimalne koszty związane z utrzymaniem nieruchomości. Fundacja zwróciła się do Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami na Żoliborzu z wnioskiem o obniżkę czynszu, jednakże lokale wynajmowane na preferencyjnych warunkach są wyłączone z takiej możliwości. Dlatego też niemożliwe było zastosowanie obniżek czynszów przyznawanych w ramach warszawskiego pakietu wsparcia dla przedsiębiorców i organizacji pozarządowych – wyjaśnia Donata Wancel, rzecznik żoliborskiego urzędu i dodaje, że fundacja nie zwracała się do urzędu „z wnioskiem o zamianę lokalu czy znalezienie innego rozwiązania umożliwiającego dalsze prowadzenie działalności.” Pani Barbara Szydelska zapowiedziała, że zwróci się do urzędu.
Muzeum Sztuki Dziecka - nagradzane zbiory ukryte w piwnicy
Jedyne dzieło wychowanków fundacji, które wystawione jest na publiczny widok można podziwiać w kaplicy św. Franciszka z Asyżu znajdującej się przy kościele św. Stanisława Kostki. Od momentu kiedy fundacja musiała opuścić Fort zbiorów muzeum nigdzie nie można zobaczyć. – To jest jedyne w Polsce Muzeum Sztuki Dziecka. Szkoda, że nie ma możliwości pokazać tego światu – mówi pani Szydelska. Żoliborski urząd podjął działania w celu utworzenia instytucji kultury na Żoliborzu. W odpowiedzi na pytanie, czy rozważane jest przejęcie Muzeum Sztuki Dziecka w odpowiedzi czytamy: „Obecna sytuacja m.st. Warszawy związana z ogłoszonym przez rząd stanem epidemii w Polsce, wprowadzonymi ograniczeniami i zawieszeniem działalności przez wielu przedsiębiorców, powoduje  znaczny spadek dochodów budżetowych w roku 2020 i latach kolejnych, przez co nie ma możliwości wygospodarowania żadnych dodatkowych środków finansowych na nowe przedsięwzięcia, w tym na utworzenie Muzeum Sztuki Dziecka. Należy zwrócić przy tym uwagę na fakt, że ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz ustawa o muzeach nakłada na organizatora instytucji kultury szereg obowiązków takich jak np. zapewnienie środków na rozpoczęcie i prowadzenie działalności, na utrzymanie obiektu, na remonty i inwestycje. Działania podjęte w celu utworzenia instytucji kultury na Żoliborzu, na obecnym etapie możliwości finansowych dzielnicy, nie uwzględniają prowadzenia Muzeum Sztuki Dziecka.” fot. Fundacja Dziecko i Sztuka
Dołącz do społeczności Gazety Żoliborza. Rusza zbiórka na Patronite
     

bitwa pod grunwaldem

bitwa pod grunwaldem

dinozaur

dinozaur

zwierzeta (1)

zwierzeta (1)

04_ptaki

04_ptaki

tn_Agnieszka_Komorowska_9_lat

tn_Agnieszka_Komorowska_9_lat

tn_Agnieszka_Wrąbel_11_lat

tn_Agnieszka_Wrąbel_11_lat

tn_Bogusia_Łącka_13_lat_kopia_Stanisław_Wyspiański_Portret_Elizy_Pareńskiej

tn_Bogusia_Łącka_13_lat_kopia_Stanisław_Wyspiański_Portret_Elizy_Pareńskiej


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ