To pierwsza informacja w tym roku, którą postanowił
pochwalić się stołeczny Ratusz. Ze wstępnych danych uzyskanych od Komendy
Stołecznej Policji wynika, że miniony rok zakończył się rekordowo niską liczbą
ofiar śmiertelnych na ulicach Warszawy.
Według wstępnych danych w wypadkach zginęło 35 osób. Liczba
ta może nieznacznie się zmienić , w statystykach uwzględnia się również osoby,
które zmarły w ciągu 30 dni od wypadku. analogicznym okresie 2018 roku śmierć
poniosły 42 osoby. – Każdy wypadek to o jeden za dużo i przypomina, jak wiele
jeszcze musimy zrobić, aby poprawić bezpieczeństwo na drogach – podkreśla Rafał
Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego dostępu do wybranych treści. Jeśli chcesz zyskać dostęp do wszystkich artykułów, wykup prenumeratę.
Każdy wypadek to o jeden za dużo i przypomina nam jak wiele jeszcze musimy zrobić, aby poprawić bezpieczeństwo na drogach. W 2019 r. udało się nam ograniczyć liczbę wypadków śmiertelnych na ulicach @warszawa – było ich aż o ok 17% mniej niż w 2018 r.! #BezpiecznaWarszawa pic.twitter.com/lidHVk87JT
— Rafał Trzaskowski (@trzaskowski_) January 1, 2020
Mimo, że w stolicy liczba ofiar na drogach w ciągu sześciu
lat spadła o 54 proc. to w skali kraju ta liczba wzrosła drugi rok z rzędu – w
2019 r. zginęło ok. 30 osób więcej niż w 2018 (wzrost o 1 proc.). „Również w
perspektywie wieloletniej trend krajowy nie jest optymistyczny – w ciągu 6 lat
liczba ofiar spadła tylko o 14 proc. W Warszawie taki spadek udało się osiągnąć
w ciągu jednego roku. W przeliczeniu na milion mieszkańców, stolica ma niemal
czterokrotnie niższe wskaźniki liczby wypadków niż średnia krajowa i dwukrotnie
niższe niż średnia dla Unii Europejskiej.” – informuje stołeczny Ratusz.
Piesi i motocykliści
Zarząd Dróg Miejskich wskazuje na zmniejszenie liczby ofiar
wśród seniorów niemal o połowę. Największą grupą poszkodowanych nadal są piesi.
W porównaniu do 2018 roku jest to wynik mniejszy o jedną osobę.
– Takie wyniki to nie przypadek. Podchodzimy do sprawy
bezpieczeństwa kompleksowo. Staramy się nie poddawać emocjom dominującym w
dyskusji publicznej na temat bezpieczeństwa. Decyzje podejmujemy na podstawie
profesjonalnych audytów. Choć to nie zawsze popularne, liczy się efekt – mówi
Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
Kolejną największą grupą poszkodowaną są motocykliści. W Warszawie zginęło 9 motocyklistów. Tu mamy wzrost w porównaniu do 2018 roku o cztery ofiary śmiertelne. Jeden z tragiczniejszych wypadków z udziałem motocyklisty miał miejsce na ulicy Powązkowskiej. Wówczas zginął 35-letni żołnierz. O tym, że potrzebne są zmiany na żoliborskim odcinku ulicy Powązkowskiej alarmują członkowie Stowarzyszenia Plac Niemena.
W ubiegłym roku śmierć na stołecznych drogach poniósł również
jeden rowerzysta. Końcówka 2019 roku była wyjątkowo bezpieczna. Najwięcej wypadków
miało miejsce w listopadzie i grudniu.