O to by zadawać mniej prac domowych apelował w grudniu sam rzecznik praw obywatelskich. Również Warszawa w tym roku szkolnym ruszyła ze swoim programem „Zadaję z głową”, do którego dołączyło 20 szkół, również te z Żoliborza.
Adam Bodnar, rzecznik praw obywatelskich i kilka organizacji
pozarządowych ogłosili projekt #zadaNIEdomowe, w ramach którego powstał
poradnik, gdzie nauczyciele mogą uzyskać podpowiedzi na temat tego jak wspólnie
opracować szkolne reguły dotyczące pracy w domu. Przede wszystkim chodzi o
dostosowanie jej do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego dostępu do wybranych treści. Jeśli chcesz zyskać dostęp do wszystkich artykułów, wykup prenumeratę.
„Nadmierne obciążenie uczniów obowiązkami szkolnymi ma
bowiem negatywny wpływ na życie całych rodzin, jest też niezgodne z
nowoczesnymi trendami edukacyjnymi” argumentuje RPO na swojej stronie
internetowej – „Zadania domowe nie zawsze pomagają w procesie uczenia się, mogą
natomiast doprowadzić do wzrostu zniechęcenia uczniów i pogłębienia się
nierówności społecznych.”
Podstawówki z Żoliborza ograniczają zadawanie prac
domowych
„Zadaję z głową” to warszawski program realizowany od tego
roku szkolnego. Obecnie wdrażany jest on na zasadzie pilotażu, do którego
przystąpiło łącznie 20 szkół z całej warszawy w tym trzy z Żoliborza. Są to Szkoły
Podstawowe nr 92, 267 i 68. Powstał on z inicjatywy Doroty Łobody, radnej
miejskiej i przewodnicząca Komisji Edukacji w Radzie Warszawy.
– W tych trzech szkołach rodzice i uczniowie mogą spodziewać się stopniowego odchodzenia od prac domowych. Przy czym nie oznacza to, że całkowicie ich nie będzie. Zależy nam, żeby było ich zdecydowanie mniej – mówiła w Radiu Żoliborz Dorota Łoboda.
Jak wynika z PISA – międzynarodowych badań koordynowanych
przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju polskie nastolatki na prace
domowe poświęcają średnio 6,5 godz. Tygodniowo. Średnia europejska to nieco
poniżej 5 godz.
To, czy uczniowie mają prace domowe zależy od samych
nauczycieli i dyrekcji
– Chcemy doskonalić naszą wiedzę, jak zadawać, żeby ta praca domowa miała sens i nie zabijała kreatywności u uczniów. Te prace nie powinny być zadawane machinalnie. Muszą być wyzwaniem intelektualnym dla uczniów – tłumaczy dla Radia Kolor Magdalena Rupniewska, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 92 przy ul. Przasnyskiej na Żoliborzu.
Celem ograniczenia ilości zadań domowych jest przede wszystkim umożliwienie dzieciom spędzenie wolnego czasu z rodziną i znajomymi, czy w taki sposób by były wypoczęte. Przerzucanie części realizowanego programu w szkołach do domu przyczynia się również do różnic edukacyjnych wśród dzieci. – Niektóre dzieci mają zaplecze umożliwiające im wykonanie fantastycznej i pięknej pracy domowej, a innym tego wsparcia często brakuje, co skutkuje niekiedy gorszymi wynikami – stwierdza Dorota Łoboda, która w Radiu Żoliborz przyznała, że zakończenie programu „Zadaje z głową” jest jej jednym z głównych celów.