Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 27 kwietnia 2024 02:50

Świąteczne niespodzianki, czyli co zrobić z nietrafionym prezentem?

Grudzień to zdecydowanie miesiąc prezentów. Szukamy podarunków, które mają ucieszyć naszych bliskich, sami również otrzymujemy upominki. Co jednak zrobić jeśli otrzymamy prezent, który nie trafi w nasz gust?

Najprościej jest w przypadku zakupów internetowych. Mamy tu bowiem  możliwość zwrócenia zakupionych towarów bez podania przyczyny (także wtedy, gdy towar jest pełnowartościowy, ale nie odpowiada naszym oczekiwaniom, albo po prostu zmieniliśmy zdanie co do jego zakupu). Ustawowo mamy na to 14 dni od otrzymania towaru, ale wielu internetowych sprzedawców zdecydowało się na wydłużenie tego terminu nawet do 100 dni. Uwaga! Prawo odstąpienia dotyczy tylko konsumentów (osób które kupują rzecz w celu bezpośrednio nie związanym z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową) i tylko sytuacji, w których nabywamy rzecz od przedsiębiorcy. Jeżeli zatem kupiłeś prezent na tak zwaną „fakturę” albo od osoby dokonującej sprzedaży okazjonalnej, nie będziesz mógł skorzystać z prawa odstąpienia.

Kupując na odległość trzeba też pamiętać, że istnieje grupa produktów, które mimo że zostały zakupione przez konsumenta, nie będą mogły zostać zwrócone. Produkty te zostały w sposób wyczerpujący określone w art. 38 ustawy o prawach konsumenta. Należą do nich między innymi produkty wytworzone według specyfikacji konsumenta (na przykład sukienka uszyta na miarę), produkty ulegające szybkiemu zepsuciu czy mające krótki termin przydatności. Prawo odstąpienia nie przysługuje, gdy konsument jest zobowiązany do zapłaty kwoty nieprzekraczającej 50 złotych.

Co zrobić, gdy darowana rzecz została kupiona w sklepie stacjonarnym?

W tym przypadku nie przysługuje nam prawo odstąpienia. Zwrot rzeczy do sklepu stacjonarnego jest możliwy tylko na podstawie przepisów o rękojmi za wady (oczywiście jeżeli sprzedawca dobrowolnie nie zgadza się na odstąpienie). W tym przypadku warto jednak pamiętać, że sprzedawca odpowiada tylko za te wady, które tkwiły w rzeczy w chwili jej sprzedaży, a nie za uszkodzenia powstałe po tym jak wyszliśmy ze sklepu. Jeżeli rzecz rzeczywiście jest wadliwa, możemy żądać jej wymiany na nową, usunięcia wady, obniżenia ceny, a jeżeli wada jest istotna, nawet oświadczyć, iż odstępujemy od umowy. Jeżeli jednak nasz upominek nie jest wadliwy, a jesteśmy pewni, że nie chcemy go zatrzymać, warto udać się do sklepu. Obecnie wielu sprzedawców wychodzi naprzeciw kupującym i pozwala wymienić rzeczy na inne.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
PRZECZYTAJ
bezchmurnie

Temperatura: 10°CMiasto: Warszawa

Ciśnienie: 1012 hPa
Wiatr: 13 km/h