Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 13:30

Kolorowe mućki z ulicy Powązkowskiej

Zbliżają się święta Bożego Narodzenia. Powinien być to czas pełen radości i uśmiechu, dlatego w moim grudniowym artykule znajdziecie kilka powodów do nich. W Wigilię podobno zwierzaki przemawiają ludzkim głosem. Jest takie miejsce na Żoliborzu, gdzie można próbować to sprawdzić.

Ale zacznijmy poważnie, od cytatu z oficjalnej strony pewnego przedsiębiorstwa z Żoliborza:

„Instytut Mechaniki Precyzyjnej (IMP) realizuje najwyższej jakości prace badawcze, rozwojowe i wdrożeniowe z zakresu obróbek powierzchniowych wyrobów metalowych oraz podwyższenia właściwości mechanicznych, trwałości i odporności na korozję narzędzi, części maszyn i konstrukcji. Nadrzędnym celem Instytutu jest transfer opracowanych w nim technologii wraz z urządzeniami do ich realizacji, aparatury pomiarowej i kontrolnej oraz posiadanej wiedzy do wszystkich gałęzi przemysłu, a także świadczenie usług. Instytut przez wiele lat swojej działalności wypracował rozpoznawalną markę, a efekty realizowanych w nim prac są powszechnie wykorzystywane”.

Brzmi bardzo precyzyjnie i fachowo, prawda?

A co to jest, gdzie to jest i... z czym to się je?

Jeśli wybierzecie się na spacer w okolice zbiegu ulic Powązkowskiej i Duchnickiej, to na pewno zauważycie w głębi, za piękne wykutą bramą, wielki gmach ze ścianami obrośniętymi winobluszczem. Ten winobluszcz porastał niegdyś cały fronton budynku, teraz pnie się tylko miejscami. Brama jest gościnnie otwarta i można wejść na teren, gdzie po kilkudziesięciu metrach oczom naszym ukaże się fontanna z osobliwą instalacją, a obok niej jeszcze dziwniejsza... krowa. Tak niezwykłej krowy to na pewno nigdy nie widzieliście. Krowa jest wykonana z metalu i masy plastycznej. Z tyłu korpusu bardziej przypomina samochód z podniesioną klapą niż jakiekolwiek zwierzę. Spod tej klapy wyglądają „wnętrzności”: plątanina rur, kół zębatych, prętów, drutów, śrub. To swoista reklama i łatwo przemawiający do wyobraźni opis tego, czym zajmuje się Instytut, który w swej działalności łączy naukę z praktyką i produkcją.

Prowadzone są tu prace badawcze nad innowacyjnymi technologiami i nowymi materiałami, ochroną powierzchni metalowych przed korozją, bezpieczeństwem eksploatacji maszyn, ochroną środowiska poprzez recykling i odzysk materiałowy. Badania z zakresu inżynierii powierzchniowej wykorzystywane są między innymi w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa kraju, ruchu drogowym, eksploatacji samolotów i przemyśle lotniczym.

Przyjrzyjmy się budynkom wokół. Już na pierwszy rzut oka sprawiają wrażenie zabytkowych. I tak jest w istocie. Powstały bowiem w pod koniec lat dwudziestych ubiegłego wieku. Instytut rozpoczął swą działalność w roku 1927.

Po I wojnie światowej rozpoczęto w Warszawie działania dążące do budowy przemysłu zbrojeniowego, który po okresie rozbiorów w Polsce właściwie nie istniał. Zadaniem tego przemysłu była nie tylko produkcja na potrzeby obronności kraju, ale też na eksport. W latach dwudziestych, w bardzo krótkim czasie, Polska stała się potentatem w tej dziedzinie, a przemysł zbrojeniowy i handel jego wytworami przyniósł niemałe zyski.

Istniejący do dziś główny gmach na terenie Instytutu, powstał w roku 1925.

W 1927 roku, w ramach przedsiębiorstwa Państwowe Wytwórnie Uzbrojenia, zaczęła działać Fabryka Sprawdzianów z siedzibą w Warszawie przy ulicy Duchnickiej 3. Jej założenie uznawane jest za początek działalności IMP.

W czasach II wojny światowej Instytut trafił oczywiście w ręce Niemców. Paradoksalnie, dzięki temu, przetrwał lata konfliktu, gdyż w związku z profilem działalności był okupantowi niezwykle potrzebny. Nie obyło się jednak bez chwil tragicznych. Znajdująca się na dziedzińcu tablica Tchorka, upamiętnia PPS-owców, którzy zostali zamordowani przez Niemców na terenie zakładu w latach 1940-44.

Po zakończeniu II wojny światowej Instytut wszedł w skład Centralnego Zakładu Techniczno-Badawczego, a od 1948 roku Głównego Instytutu Mechaniki. Od 1951 roku Instytut Mechaniki Precyzyjnej działa samodzielnie.

Lata dziewięćdziesiąte XX wieku przyniosły restrukturyzację przemysłu krajowego. Na polski rynek weszli producenci zagraniczni. Wiele krajowych przedsiębiorstw współpracujących z IMP, zakończyło działalność. Skutkiem tego, w krótkim czasie, stała się likwidacja pozawarszawskich zakładów IMP. Wtedy też nastąpiła sprzedaż nieruchomości, również na terenie pomiędzy Powązkowską i Duchnicką. W dawnych warsztatach i budynkach produkcyjnych zadomowiły się sklepy, biura, kawiarnie i restauracja. Ograniczone – i to niezwykle drastycznie – zostało również zatrudnienie. W latach 80. w IMP pracowało około 1500 osób, obecnie – ok. 160. Część zadań przejęły nowo powstałe, wyspecjalizowane spółki, które do dziś współpracują z Instytutem.

Z powojennych ciekawostek działalności Instytutu warto przypomnieć historię masztu radiowego w Konstantynowie koło Gąbina. W chwili powstania, czyli w roku 1974, był on najwyższą budowlą na świecie, o wysokości 646 metrów. To właśnie naukowcy IMP opracowali, wykorzystaną przy jego stawianiu, technologię zabezpieczenia powłokami metalizacyjno-malarskimi. Gdy po 17 latach eksploatacji rozbierano konstrukcję, okazało się, że pod względem ochrony przed korozją, był zabezpieczony rewelacyjnie.

IMP ma też swoje zasługi w dziedzinie renowacji warszawskich zabytków i pomników. Złote powłoki na elementach wystroju Zamku Królewskiego w Warszawie, głównie zegara na wieży, to efekt pracy specjalistów tego Instytutu. Podobnie warstwa ochronnego brązu na pomniku Syrenki z Rynku Starego Miasta i na Kolumnie Zygmunta oraz powłoka antykorozyjna Płyty Czerniakowskiej.

Wróćmy jeszcze na koniec do naszej krówki z początku artykułu. To pozostałość po trzymiesięcznej „Cow Parade” która odbyła się w stolicy od listopada 2016 do stycznia 2017 roku. Na ulicach Warszawy pojawiło się wtedy całkiem liczne stado kolorowych krów. Aż 60 muciek stało przy głównych traktach miasta. Później zostały sprzedane, a pieniądze przeznaczono na cele charytatywne. Wcześniej takie krowie parady odbyły się m.in. w Pradze, Nowym Jorku, Londynie, Dublinie, Sydney i Tokio.

Instytut zakupił dwie takie krasule. Jedna została przerobiona na reklamę IMP i stoi na dziedzińcu od strony ulicy Duchnickiej. Druga, błękitna „policjantka” w niezmienionej formie, spoczywa sobie dostojnie i cieszy oko przechodniów przy wejściu do „defabryki” – jednego z dawnych budynków warsztatowo-produkcyjnych Instytutu.

Czy przemówią w wigilijną noc? Mieszkańcy sąsiednich osiedli mają największe szanse na sprawdzenie.

I tym optymistycznym akcentem kończę rok 2019 życząc wszystkim Czytelnikom radosnych i miło spędzonych świąt Bożego Narodzenia. Do zobaczenia w nowym, 2020 roku, który oby był dla wszystkich udany i szczęśliwy.


historia_krowyIMP1

historia_krowyIMP1

Główny-gmach-Instytutu-Mechaniki-Precyzyjnej

Główny-gmach-Instytutu-Mechaniki-Precyzyjnej


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.