Łącznie w tym roku, miasto chce poprawić bezpieczeństwo
na 400 przejściach dla pieszych. Pod koniec listopada zakończył się audyt
przejść dla pieszych na Żoliborzu. Nowe zebry doświetlono w dwóch
lokalizacjach.
Co roku w całym kraju niemal trzysta osób ginie w wypadkach
na przejściach dla pieszych. „Łącznie w 2018 roku we wszystkich zdarzeniach
drogowych poszkodowanych było 416 pieszych, w tym 24 to ofiary śmiertelne, 55
pieszych zostało ciężko rannych a 337 osób odniosło lekkie obrażenia.” –
czytamy w raporcie ratusza o stanie miasta. Według statystyk dominującą
przyczyną potrąceń pieszych jest nieustąpienie pierwszeństwa przez kierowców.
2/3 śmiertelnych potrąceń wydarzyło się właśnie na zebrach.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego dostępu do wybranych treści. Jeśli chcesz zyskać dostęp do wszystkich artykułów, wykup prenumeratę.
Dlaczego doświetlenie przejść dla pieszych jest tak istotne?
Według danych z 2018 roku co trzeci pieszy zginął potrącony po zmroku. W
Warszawie w ciągu ostatnich sześciu lat zdecydowano o doświetlonu tysiąca
przejść dla pieszych. Liczba wypadków śmiertelnych na pasach spadła blisko o
połowę. W ubiegłym roku na Żoliborzu doświetlono łącznie 12 przejść m.in. na ulicy Krasińskiego przy
Wisłostradzie, u zbiegu ulic Słowackiego i Czaki, a także Potockiej i Marii
Kazimiery. W tym roku zebrę doświetlono w dwóch lokalizacjach: przy ulicy Gdańskiej
i Bieniewickiej oraz Krajewskiego i Dymińskiej. W ostatnich dniach, na Placu
Kuronia, ul. Słowackiego i w okolicach metra „Marymont”, rozpoczęto wymianę łącznie
ponad 100 opraw świetlnych. „Nowoczesne oprawy ledowe, nie tylko pozwalają
uzyskać lepszą jakość światła, ale również zużywają o wiele mniej energii
elektrycznej.” – uzasadniają drogowcy.
Do końca 2020 roku miasto chce zakończyć przegląd
wszystkich przejść zarządzanych przez ZDM
W stolicy jest około 4,3 tysiąca przejść dla pieszych bez
sygnalizacji. Eksperci sprawdzają, które wymagają lepszego oznakowania,
doświetlenia, czy postawienia sygnalizacji świetlnej. Audyt objął również
Żoliborz.
Przejścia oceniane są w skali od 0 do 5 pod kątem 30
kryteriów. Pod koniec listopada drogowcy mieli już 377 przejść ocenionych na
0,1. W tym czasie audytowane były zebry na Żoliborzu. Wyniki z badań poznamy
prawdopodobnie jeszcze w tym roku.
Niemal połowa wypadków na przejściach z sygnalizacją
W ostatnim czasie członkowie Stowarzyszenia Plac Niemena zwrócili uwagę skrzyżowanie ulicy Powązkowskiej z Krasińskiego. Według nich przejścia dla pieszych w rejonie przecięcia tych ulic są niebezpieczne dla pieszych, sygnalizacja świetlna wymaga przekalibrowania, a także niezbędne jest uzupełnienie oznakowania. Dane z 2018 roku pokazują, że na stołecznych przejściach wyposażonych w sygnalizację świetlną doszło 100 wypadków z udziałem pieszych, co stanowi 42% wszystkich wypadków na przejściach dla pieszych. „Często dochodzi do nich podczas skrętu z drogi głównej, kiedy kierowcy nie ustępują pierwszeństwa przechodniom, którzy również mają sygnał zielony. 37 takich wypadków wydarzyło się podczas skrętu w lewo, a 29 – w prawo.” – czytamy w warszawskim raporcie o stanie miasta. Do podobnych sytuacji dochodzi na skrzyżowaniu ulic Powązkowskiej z Krasińskiego. Organizacja ruch na tym skrzyżowaniu wkrótce ma się zmienić. Według informacji przedstawiciela Biura Polityki Mobilności i Transportu zaakceptowana jest już nowa organizacja ruchu i analizowana jest koncepcja sygnalizacji świetlnej oraz jej sterowania. Za inwestycję ma być odpowiedzialny deweloper.
W obliczu śmiertelnego potrącenia na ulicy Sokratesa,
miejscy aktywiści z Miasto jest Nasze na podstawie nadesłanych opinii
mieszkańców stworzyli mapę niebezpiecznych przejść dla pieszych. ranking
otwiera skrzyżowanie Mickiewicza z Mierosławskiego. Wymieniane jest ono, jako
jedno z bardziej niebezpiecznych w całym mieście przejść dla pieszych. Kierowcy
jadący z i do placu Wilsona mają przed sobą długą prostą. Dodatkowo w obu
kierunkach, ruch odbywa się na dwóch pasach, a w miejscu „zebry”, na szerokiej
jezdni nie ma azylu dla pieszych. Łącznie na mapie znalazło się dziesięć lokalizacji.