Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 17:50

Smog, Nasz niewidoczny wróg

Smog – nasz niewidoczny (i, co najgorsze – ciągle nie do końca uświadomiony) wróg publiczny. Nie tylko zimowy, ale to zimą sobie o nim przypominamy.

Pomysł rozszerzenia warszawskiej Strefy Płatnego Parkowania o Żoliborz wywołał na sąsiedzkiej grupie na portalu społecznościowym wiele emocji, również byłam jedną z komentujących go osób. Sądząc po samych lajkach, więcej jest zwolenników niż przeciwników tej idei. 

Ruch drogowy jest jednym z głównych powodów zanieczyszczenia powietrza, a  o smogu przypominamy sobie co roku, gdy tylko zrobi się zimniej. A co na ten temat ma do powiedzenia nauka? 

Według danych zebranych przez Krakowski Alarm Smogowy, w grudniu 2012 r., w mieście ze spalin samochodowych pochodziło:- 13% ogólnego stężenia pyłów PM2.5; - 16% ogólnego stężenia pyłów PM10;- 52% ogólnego stężenia dwutlenku azotu.

Pochodzenie reszty „składników” krakowskiego smogu z 2012 roku to palenie drewnem i węglem w domowych piecach, działalność lokalnego przemysłu, a nawet - napływ zanieczyszczeń spoza miasta. Ostrożnie można założyć, że obecnie proporcje te są znacząco zachwiane – od 1 września 2019r. zabronione jest w Krakowie używanie paliw stałych do ogrzewania mieszkań i domów. 

Stop zanieczyszczeniu powietrza
Stop zanieczyszczeniu powietrza.

Nie znam szacunków na temat składu żoliborskiego smogu, ale – przynajmniej według oficjalnych danych z  2018 roku – nie ma u nas ani jednego pieca węglowego, tzw. ‘kopciucha’. Można zatem założyć, że głównymi sprawcami ‘żoliborskiego’ smogu są ‘kopciuchy’ z innych dzielnic, a także spoza Warszawy (smog ma zdolność do przemieszczania się, o czym jeszcze będzie mowa poniżej), lokalny przemysł, a także – no właśnie – ruch samochodowy.  

Smog nie taki straszny…?

Kiedy w 2018 roku decydowałam o temacie mojej pracy magisterskiej, którą miałam szczęście i możliwość napisać na belgijskim Katolickim Uniwersytecie z Leuven, temat smogu w Polsce już od jakiegoś czasu był „popularny”. Tymczasem profesor Marc Craps,wykładający tam przedmiot traktujący o Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, zaproponował chętnym pisanie pracy u niego – miała ona łączyć temat ekologii z ekonomią, a interpretację, jak podejść do zagadnienia, zostawił nam – zainteresowanym studentom. 

Dość szybko doszliśmy z Profesorem do porozumienia, że moja praca traktować będzie o zanieczyszczeniu powietrza w Polsce, a ostateczny tytuł i podtytuł brzmiały: „Lokalne działania zmierzające do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju. Jak czystsze powietrze może przyczynić się do lokalnego rozwoju gospodarczego w Krakowie?”.

Zanim zaczęłam zgłębiać literaturę fachową, o smogu wiedziałam tyle, co przeciętny Nowak (ha, ha, ha! – jeden z moich ulubionych sucharów), czyli, de facto, bardzo mało. Że jest szkodliwy. Że do jego powstawania bardzo przyczynia się palenie węglem. No i w końcu -  że tak generalnie, to trzeba z nim walczyć. 

Ale dopiero przygotowując się do napisania tej pracy, odkryłam kilka bardzo nieprzyjemnych dla mojej świadomości faktów. Opowiem Wam o nich tutaj, bo sądzę, że – tak jak ja kiedyś – też nie zdajecie sobie z nich sprawy. A nieświadomość prowadzi nas do złych wniosków, do powielania błędów naszych poprzedników. I po raz kolejny wychodzi na to, że edukacja to podstawa naszej ziemskiej egzystencji, byt to świadomość, a kartezjańskie „myślę, więc jestem” nic nie traci na znaczeniu. 

Kiedyś myślałam, że problem smogu tak naprawdę nie dotyczy mojej rodziny. Albo dotyczy w niewielkim stopniu. W końcu – nikt spośród nas nie jest nałogowym palaczem, nikt nie ma astmy, mukowiscydozy czy innych przewlekłych chorób płuc. 

A potem w jednym z pierwszych dokumentów Światowej Organizacji Zdrowia, na jakie trafiłam w internecie, szukając materiałów do mojej pracy, w – dosłownie – jednym z pierwszych akapitów, napisane było tak:

Według najnowszych danych, zanieczyszczenie powietrza jest obecnie największym na świecie środowiskowym zagrożeniem dla zdrowia. W 2012 roku około 7 milionów ludzi zmarło (1/8 wszystkich zgonów) z powodu ekspozycji na zanieczyszczenie powietrza. 

Europejska Agencja Środowiska dodaje: Kłopoty zdrowotne wynikające z zanieczyszczenia powietrza są znaczące. Choroby serca i udary mózgu są najpopularniejszymi przyczynami przedwczesnej śmierci związanej z zanieczyszczeniem powietrza i odpowiadają za 80% zgonów. Choroby płuc, a także rak płuc zajmują dopiero kolejne miejsca na liście. 

A więc choroby serca…?! Mój dziadek miał zawał, mama i ojczym miewają problemy z nadciśnieniem… I nagle zdałam sobie sprawę, że problem smogu mnie dotyczy. Bardzo mnie dotyczy. Mnie, Ciebie, Was, ich… Jest o wiele bardziej obecny w moim i Twoim życiu, niż sądziłam. A przynajmniej powinien być i wszyscy powinniśmy być świadomi zagrożenia, jakie ze sobą niesie.

Czytam dalej dokumenty EAŚ: Różne raporty wskazują, że zanieczyszczenie powietrza może również wpływać na naszą płodność, ciążę, noworodki i w końcu – dzieci. Do negatywnych efektów mogą zaliczać się: nieprawidłowy rozwój systemu nerwowego i zdolności poznawczychto z kolei może wpłynąć na gorsze osiągnięcia w nauce i w dorosłym życiu, niższą produktywność, a w konsekwencji – na niższą jakość życia.

Pojawiają się również kolejne dowody na to, że oddychanie zanieczyszczonym powietrzem może zwiększyć prawdopodobieństwo u dorosłychzachorowania na cukrzycę typu 2, a także otyłośćna wystąpienie ogólnoustrojowego stanu zapalnego, a także - na szybsze starzenie się, występowanie choroby Alzheimera i demencji.

EAŚ zwraca również uwagę na często pomijany w debacie publicznej, a  nie mniej istotny - wpływ smogu na architekturę i dzieła sztuki. Paradoksalnie, zagadnienie to powinno być szczególnie ważne dla nas,Europejczyków – to na naszym kontynencie znajdują się liczne zabytkowe dzielnice pełne  starych, historycznych budynków, fresków, rzeźb, obrazów. Są one kluczowym elementem europejskiej kultury. 

Niestety, straty, jakie naszemu dziedzictwu może spowodować zanieczyszczenie powietrza, to m. in. korozja (jest efektem działania różnych związków zakwaszających), biodegradacja i zabrudzenia (najczęściej są spowodowane przez pyły zawieszone, czyli głównie PM10, PM2.5, PM1), wietrzenie i blaknięcie kolorów (skutki obecności ozonu). 

Smog ma ogromny, negatywny wpływ na nasze zdrowie, ekosystem, architekturę i klimat. Zanieczyszczenie powietrza może się przemieszczać i formować na długich dystansach; tym samym, może oddziaływać na duże obszary – w swoich konkluzjach podkreśla EAŚ. To właśnie dlatego smog pośrednio i bezpośrednio wpływa na gospodarkę. Obniża jakość życia i zdrowie wszystkich ludzi, którzy mieszkają na skażonym terenie. 

Kiedy zdamy sobie z tego wszystkiego sprawę, to oczywistym staje się, czemu władzom Żoliborza, Warszawy, Polski, a także – oczywiście – nam wszystkim, powinno zależeć na walce ze smogiem. Nie jestem pewna, czy mamy realny wpływ na obecne władze Polski. Ale tu na Żoliborzu i w stołecznym Ratuszu – już bardziej. Możemy apelować do Radnych, Burmistrzów i Prezydenta o takie zmiany w uchwałach, w prawie lokalnym, które mogą przyczynić się do zmniejszenia zanieczyszczenia. Rozszerzenie Strefy Płatnego Parkowania, a tym samym – zachęcenie wszystkich kierowców do przesiadki do transportu miejskiego, jest jednym z efektywniejszych działań. I my sami też zastanówmy się, czy za każdym razem, gdy wsiadamy w samochód, naprawdę MUSIMY go użyć. Może na początek takie miniwyzwanie – co 3. dzień wsiadam do tramwaju, a nie do własnego samochodu?


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

bezchmurnie

Temperatura: -1°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1001 hPa
Wiatr: 32 km/h