W środę, prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski zaprezentował pakiet zmian na rzecz poprawy jakości powietrza. Wśród propozycji znalazło się m.in. rozszerzenie strefy płatnego parkowania, w której do 2023 roku ma znaleźć się również Żoliborz.
W ramach zaprezentowanego, przez Rafała Trzaskowskiego, pakietu zmian mających ograniczyć smog i emisję gazów cieplarnianych znalazł się postulat rozszerzenia i uszczelnienia SPPN. – Warszawa dusi się od samochodów. Zmiany klimatyczne i smog to realne zagrożenie, dlatego zdecydowałem o istotnych zmianach w polityce transportowej – zapowiedział prezydent Trzaskowski.
Według zaproponowanych zmian, w ciągu trzech lat SPPN powiększy się ponad dwukrotnie, czyli o 125 proc. Aktualnie, trwają konsultacje dotyczące płatnego parkowania na Woli i Pradze-Północ. Do 2023 roku parkomaty miałby stanąć w siedmiu nowych obszarach:
- na Pradze-Południe i w Porcie Praskim (ok. 36 km dróg, ponad 5600 miejsc);
- w Śródmieściu Południowym, w kolejnych rejonach Mokotowa i na Ochocie (ponad 81 km dróg i ponad 12 500 miejsc postojowych);
- na Mokotowie Południowym (ok. 25 km dróg i 3700 miejsc postojowych);
- na Woli, w rejonie ul. Jana Kazimierza (ok. 8 km dróg i ok. 1000 miejsc);
- na Żoliborzu (ok. 53 km dróg i ok. 8700 miejsc);
– Nasze projekty będziemy wdrażać stopniowo, ale w sposób kompleksowy. Stawką jest walka o zdrowie i bezpieczeństwo mieszkańców. Poszerzenie strefy płatnego parkowania, nowe bus pasy oraz strefa czystego transportu wpłyną na lepszą jakość powietrza – mówi Trzaskowski. Prezydent Warszawy podkreślił, że miejsca i ewentualne korekty granic mają być omówione z mieszkańcami. Dodatkowo, wdrożone mają być rozwiązania zapewniające ochronę podwórek przed zastawianiem ich przez przyjezdne samochody. Łącznie, powiększona SPPN może powiększyć się o 250 km dróg oraz blisko 40 600 miejsc postojowych.
Wyższe ceny za parkowanie. Największe podwyżki mają dotyczyć ścisłego centrum
Planowane jest również podniesienie opłat za parkowanie. Nowy cennik może zacząć obowiązywać od lata przyszłego roku. Proponowane stawki to 3,9 zł za pierwszą godzinę postoju, 4,6 zł za drugą godzinę, 5,5 zł za trzecią, natomiast czwarta i każda kolejna sięgałaby kosztu rzędu 3,9 zł. – Uważamy, że na terenie ścisłego centrum miasta powinny obowiązywać inne zasady. Moja wyjściowa propozycja to nie mniej niż 4,9 zł za pierwszą godzinę parkowania w Śródmiejskiej Strefie. Będę o tym rozmawiał z Radą Warszawy i warszawiakami. Parkowanie będzie płatne również w weekendy – zaznacza Rafał Trzaskowski.
Zapowiadane są również zmiany w wysokości kar za brak opłat za parkowanie. Maksymalna kwota jaką może zostać ukarany kierowca lekceważący opłaty może wzrosnąć do 250 zł. W przypadku uiszczenia opłaty w ciągu siedmiu dni od daty wezwania zmaleje do 170 zł, a w ramach ostrzeżenia przy pierwszy braku ważnego biletu do 100 zł.
Strefa wolna od spalin
– Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu to rozwiązanie w miejscach, gdzie priorytet powinni mieć piesi. Niestety przepisy ustawy nie są doskonałe i nie pozwalają na elastyczność np. w przypadku dostawców. Będziemy apelować do rządu o ich zmianę, by ta strefa odpowiadała realnym potrzebom mieszkańców – zapowiada prezydent stolicy.
Strefa Czystego Transportu, w przedstawionej koncepcji, miałaby objąć Nowy Świat od al. Jerozolimskich na północ, Krakowskie Przedmieście, a także obszar Starego Miasta. Zapowiedziano również likwidację w pierwszym kwartale przyszłego roku parkingu dla autobusów na pl. Defilad przed Pałacem Kultury.
Rozbudowa systemu monitoringu powietrza i nowe nasadzenia drzew
Ratusz zapowiedział również zamontowanie 150 czujników zlokalizowanych w stolicy i sąsiednich gminach. Dwa czujniki z całej puli będą badały powietrze na Żoliborzu. Jedna stacja będzie funkcjonowała na pl. Wilsona, druga na skwerze Lelewela. Dane pomiarowe będą dostępne w Warszawskim Indeksie powietrza już w 2020 roku. System monitoringu powietrza rozbudowany będzie o dwie referencyjne stacje pomiarowe (przy ulicy Grochowskiej 44 i przy Muzeum Polin).
W tym roku miejscy ogrodnicy posadzą w sumie 115 tys. drzew. Przy 20 dużych warszawskich arteriach pojawi się blisko 850 drzew w tym na ulicy Broniewskiego (31 drzew).
Środki na realizację przedstawionego planu, Rafał Trzaskowski chce pozyskać z funduszu dla miast ze środków Unii Europejskiej. Na niektóre decyzje potrzebna będzie również zgoda Rady Warszawy. Prezydent stolicy w tej sprawie rozmawiał już z szefami warszawskiej Platformy Obywatelskiej, którzy wyrazili poparcie dla jego propozycji.
Napisz komentarz
Komentarze