Na Żoliborzu Artystycznym namalowano nowy mural. Portretuje
on Zygmunta Hübnera, wybitnego polskiego twórcę teatralnego i filmowego. Wielkoformatowa
praca znajduje się na elewacji budynku przy powstającej ulicy Zygmunta Hübnera.
Wizerunek Zygmunta Hübnera zdobiący elewacje jednego z budynków
to efekt pracy artystki Olgi Wolniak-Dominik, kuratorki Żoliborza Artystycznego.
– Lekka nowoczesna forma dzieła, nawiązanie do historii słynnego polskiego
twórcy, kiedyś mieszkańca Żoliborza, tworzą ciekawe połączenie współczesnego
designu z tradycją. Sztuka poza funkcją estetyczną wyzwala w mieszkańcach
często bardzo pozytywne zachowania, m.in. ciekawość i wrażliwość, ale także
skłania do kontaktu i sąsiedzkich rozmów – mówi Radosław Bieliński, Rzecznik
Prasowy Grupy Dom Development i Prezes Fundacji Dom Development City Art.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego dostępu do wybranych treści. Jeśli chcesz zyskać dostęp do wszystkich artykułów, wykup prenumeratę.
Artystyczny charakter osiedla
Mural jest kontynuacją konceptu zakładającego tworzenie
kolekcji sztuki na terenie warszawskiego osiedla Żoliborz Artystyczny.
Dotychczas, w ramach idei, stworzono 6 murali wykonanych w technice malowanej,
ceramicznej w formie mozaiki czy też z wykorzystaniem szkła. Upamiętniają one
znanych artystów tworzących na warszawskim Żoliborzu m.in. Jerzego
Ficowskiego, Hilarego Krzysztofiaka, Zofię
Nasierowską, Monikę Piwowarską czy Jerzego Kawalerowicza.

– Liczne prace artystów na terenie Żoliborza Artystycznego
stały się znakiem rozpoznawczym tej części miasta, wielokrotnie odwiedzanej
m.in. przez architektów i mieszkańców Warszawy. Kolekcja wszystkich tych prac
jest częścią zbiorów Fundacji Dom Development City Art, promującej sztukę
miejską. Mural Zygmunta Hübnera jest inauguracją serii prac artystycznych,
które będziemy tworzyć w nowej odsłonie popularnej warszawskiej inwestycji –
podkreśla Prezes Fundacji Dom Development City Art.
Reżyser, aktor, pedagog i dyrektor teatrów
“Był szlachetny, zimny, skandynawski. Nawet jeśli to był
literacki wybór na niższym poziomie, to uszlachetniony, bardzo często
tłumaczony na nowo” – wspominała artystę Krystyna Janda na antenie radiowej
Dwójki.
Zygmunt Hübner był reżyserem, aktorem teatralnym i filmowym,
pedagogiem i dyrektorem teatrów. Dziś uchodzi za jedną z najważniejszych
postaci w powojennym polskim teatrze. Hübner uchodzi za wybitnego dyrektora i
reżysera. Odkrywał talenty i potrafił przyciągnąć do siebie najlepszych
aktorów. Podczas kierowania Teatrem Wybrzeże swój reżyserski debiut na scenie
miał Andrzej Wajda.
Hübner dał się zapamiętać nie tylko ze swoich osiągnięć jako
twórcy inscenizacyjnego, ale także stylu kształtowania profilu scen. Dominowała
intelektualna dyscyplina i niezależność. Bez względu na to, czy rzecz dotyczyła
dramatu klasycznego, czy sztuk współczesnych hasłem Hübnera był, jak to
określił w czasie swojej dyrekcji w Teatrze Powszechnym, „teatr nieobojętny”.
Jego misją było przedstawienie walki współczesnego wówczas człowieka z samym
sobą i otaczającym go światem.
„Jestem zwolennikiem teatru, który się wtrąca. (…) Teatru,
który się wtrąca do polityki, do życia społecznego i do najbardziej intymnych
spraw ludzkich. Teatru, który w tych sprawach ma własne zdanie, otwarcie je
wypowiada i stara się go bronić – ze sceny, ma się rozumieć.” – pisał artysta w
książce „Zamiast życiorysu”.
– Idea utworzenia muralu upamiętniającego Zygmunta Hübnera
zaciekawiła nas i była impulsem do bliższego poznania Żoliborza Artystycznego.
Dla Fundacji i ludzi, którzy go znali ważne jest, by kolejne pokolenia
pamiętały Zygmunta Hübnera nie tylko jako wybitnego artystę, erudytę o
nieprawdopodobnym intelekcie, ale także by były ciekawe jego sposobu myślenia.
Dla Zygmunta Hübnera teatr był najważniejszym środkiem komunikacji społecznej,
miał informować, ciekawić, wtrącać się w rzeczywistość, ale także bawić. Mam
nadzieję, że mural i miejsca poświęcone jego pamięci na terenie osiedla będą także
inspiracją do dialogu i integracji – zaznacza Jan Buchwald, Prezes Fundacji
Teatru Myśli Obywatelskiej im. Zygmunta Hübnera.
Dzięki jego pracy Teatr Powszechny w Warszawie stał się
jedną z najważniejszych scen w kraju. Zygmunt Hübner pracował w nim aż do
śmierci. Wyreżyserował tam wiele ważnych i cenionych spektakli, m.in. Lot nad
kukułczym gniazdem Dale’a Wassermana na podstawie powieści Kena Keseya (1977),
Zemstę Aleksandra Fredry (1978), Spiskowców na podstawie powieści W oczach
Zachodu Josepha Conrada (1980).