Zarząd Dróg Miejskich kontynuuje kompleksowy audyt
przejść dla pieszych. W tym roku obejmuje on pięć dzielnic, w tym Żoliborz. Certyfikowani
audytorzy badają bezpieczeństwo na „zebrach” pod kątem ok. 30 kryteriów.
„Z danych w opublikowanym przez nas raporcie bezpieczeństwa
ruchu drogowego, wynika, że na warszawskich drogach jest coraz bezpieczniej.
Poprawiła się zwłaszcza sytuacja pieszych. Liczba wypadków z udziałem pieszych
jest najniższa odkąd zbieramy takie dane a w ciągu 10 lat spadła o połowę. Po
raz pierwszy nie stanowią najliczniejszej grupy wypadków (częściej dochodziło
do zderzeń bocznych pojazdów). Zdajemy sobie sprawę, że wciąż jest wiele do
poprawy, ale cieszy fakt, że działania, które podejmujemy zaczynają przynosić
efekty” – czytamy w komunikacie Zarządu Dróg Miejskich.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego dostępu do wybranych treści. Jeśli chcesz zyskać dostęp do wszystkich artykułów, wykup prenumeratę.
Eksperci sprawdzą przejścia na Żoliborzu
Audyt obejmuje „zebry” bez sygnalizacji świetlnej. Eksperci
badają bezpieczeństwo pod kątem około 30 kryteriów. Pod uwagę brana jest m.in.
geometria jezdni, organizacja ruchu i natężenie oświetlenia ulicznego. W tym
roku audytorzy sprawdzają przejścia dla pieszych w Wawrze, we Włochach, na
Żoliborzu, Bemowie i Pradze – Północ. W najmniejszej dzielnicy Warszawy bezpieczeństwo
badane jest na 182 „zebrach”. Jednym z głównych problemów zidentyfikowanych
podczas dotychczasowych audytów jest ograniczanie widoczności przez parkujące
samochody. Ten problem dotyka aż 40 proc. zbadanych przejść. 20 proc.
zidentyfikowanych zagrożeń wynikało z parkowania aut. Dlatego co roku ZDM
ustawia kilka tysięcy słupków blokujących.
W lipcu ZDM podpisał umowę na doświetlenie 192 przejść dla
pieszych. Jaśniej i bezpieczniej ma być w dwóch lokalizacjach na Żoliborzu: ul.
Gdańska-Bieniewiecka i dwa przejścia na ul. Krajewskiego – Dymińskiej. W tych
dwóch miejscach doświetlone będą łącznie trzy przejścia dla pieszych.