Prace przy budowie przystanku kolejowego Warszawa Powązki
nabrały tempa. Kolejarze informują, że pociągi zabiorą pasażerów z nowych
peronów jeszcze w tym roku. Równolegle zakończyło się przyjmowanie ofert na
rozbudowę dworca Warszawa Gdańska.
Do tej pory wykonawca inwestycji wzmocnił teren i wykonał
odwodnienie. Budowane perony już nabierają kształtów. Widoczna jest krawędź
jednego z nich. O zaawansowaniu prac świadczy ilość ciężkiego sprzętu. Przystanek
na Powązkach miał być gotowy rok temu. Opóźnienia związane były z uzupełnieniem
projektu o kładkę łączącą Wolę z Żoliborzem, dla której już wylewane są fundamenty.
Montowane są filary będące oparcie dla przejścia oraz schodów prowadzących na
peron.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego dostępu do wybranych treści. Jeśli chcesz zyskać dostęp do wszystkich artykułów, wykup prenumeratę.
Nowy przystanek jeszcze w tym roku
Platformy będą długie na 200 metrów i w większości zostaną
zadaszone wiatami. – Oświetlenie ledowe zapewni dobrą widoczność po zmroku. O
odjazdach i przyjazdach pociągów pasażerowie dowiedzą się z systemu dynamicznej
informacji pasażerskiej. Będą tablice, info kioski oraz gabloty informacyjne.
Ustawione zostaną ławki i miejsca odpoczynku na stojąco – informują kolejarze.
Inwestycja realizowana jest na północno – wschodniej stronie
wiaduktu przy ulicy Powązkowskiej. – Będą to dwa perony jedno – krawędziowe z
kładką w rejonie ulicy Przasnyskiej, która połączy Wolę i Żoliborz – mówił
podczas konferencji prasowej inaugurującej rozpoczęcie prac Rafał Banaszkiewicz
z PKP PLK. Platformy wyglądem mają nawiązywać do pozostałych przystanków
znajdujących się na linii obwodowej Warszawa Gdańska – Warszawa Zachodnia.
Cała inwestycja ma być dostoswana do potrzeb osób z
ograniczoną mobilnością. Poruszanie się ułatwią dwie windy, które poprowadzą
pasażerów z peronów na kładkę. Z wiaduktu drogowego na peron pomiędzy torami
dostaniemy się schodami oraz windą. Do peronu na skraju torów od strony
Powązkowskiej powstanie również pochylnia i schody.
“Średnio jeden kurs SKM na godzinę”
„Warszawa Powązki to odpowiedź kolejarzy na rosnące potrzeby
komunikacyjne w stolicy” – podkreśla PKP PLK. Inwestycja pochłonie łącznie 208
milionów złotych. – To kolejny przystanek na linii, po przystanku na Obozowej,
który ułatwi mieszkańcom Woli i Warszawy korzystanie z połączeń kolejowych.
Myślę, że będzie on wygodną alternatywą dla istniejącej już komunikacji
miejskiej – mówiła w kwietniu Agnieszka Safuta-Pawlak, dyrektor ds. inwestycji
aglomeracji warszawskiej PKP PLK.
Podczas rozpoczęcia prac, warszawski radny Marcin Binkowski
z ramienia PiS zwrócił uwagę na kwestię częstotliwości kursowania pociągów. Stwierdził
on, że nowe stacje to nie wszystko. – Wraz z radnym Sejmiku Województwa
Mazowieckiego udało nam się też namówić Warszawski ZTM, Szybką Kolej Miejską i
Koleje Mazowieckie do zwiększenia ilości kursów na wyremontowanym odcinku Linii
Obwodowej. Nowa częstotliwość i tak będzie daleka do tego by trasa mogła być
naziemną linią metra lecz jest to i tak dobry krok w stosunku do proponowanego przez
ZTM utrzymania średnio jednego kursu SKM na godzinę – wyjaśniał za
pośrednictwem mediów społecznościowych warszawski radny.
Dworzec Gdański większy i z nowymi przejściami
Kolejarze już po raz trzeci przystąpili do wyłonienia
wykonawcy rozbudowy dworca Warszawa Gdańska. W pierwszym podejściu nikt nie podjął
się realizacji zadania zaś w drugim złożona oferta dwukrotnie przekraczała założenia
finansowe PKP PLK. Tym razem wpłynęły trzy oferty z czego jedynie jedna mieści
się w zaplanowanym budżecie. Druga z ofert jest wyższa o niecały milion zł, a
trzecia o niemal 9 mln zł.
Przedmiotem przetargu jest dostosowanie dworca Gdańskiego do
zwiększonego ruchu pasażerskiego w ramach przygotowań do remontu podmiejskiej i
dalekobieżnej linii średnicowej w Warszawie. W przypadku, gdy inwestycja będzie przebiegała
zgodnie z harmonogramem prace przy Dworcu Gdańskim zakończą się w 2021 roku.
-
Zakres i schemat inwestycji
– W ramach inwestycji na stacji Warszawa Gdańska PKP Polskie
Linie Kolejowe S.A. planują budowę kładki dla pieszych z wiaduktu Generała
Andersa do peronów. Nowy obiekt będzie zadaszony i wyposażony w windy dla osób
o ograniczonej mobilności. Ponadto, przy rondzie przy ulicy Kłopot, PLK planują
wybudować kładkę wyposażoną w windy, która usprawni dojście pieszym na dwie
strony miasta – zdradził w marcu Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP PLK.
Według zapowiedzi w istniejącym przejściu podziemnym pojawią się ruchome schody
prowadzące na perony. Zmianą jest natomiast brak nowego przejścia podziemnego.