Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 04:50

Pałacyk Joli Bord miejscem kultury na Żoliborzu? „Musimy to przeanalizować i rozważyć”

Cytadela Warszawska jest dziś wielkim placem budowy i obszarem niedostępnym dla mieszkańców ze względu na obecność wojska. W związku z postępującą inwestycją, żoliborscy radni pracują nad stanowiskiem dotyczącym powstających i istniejących na Wzgórzu Żoliborskim placówek muzealnych i obiektów dziedzictwa kulturowego.

Podczas połączonego posiedzenia Komisji Samorządności i Dialogu Społecznego, Kultury i Ładu Przestrzennego entuzjazm wywołała informacja o opuszczeniu przez wojsko zajmowanych gmachów na Cytadeli, w tym Pałacyku Joli Bord, i przejęciu ich przez Muzeum Wojska Polskiego. W trakcie dyskusji pojawił się pomysł by budynek „oddać mieszkańcom” przeznaczając go choćby na cele kulturalne. – Musimy tą kwestię przeanalizować i rozważyć. Trudno jest mi w tej chwili cokolwiek deklarować. Na pewno dobrą wiadomością jest fakt, że placówka kultury wejdzie w posiadanie i zarządzanie tak ważnego miejsca dla Żoliborza – mówił Adam Buława, żoliborski radny i dyrektor MWP.

Ważne połączenie dla Żoliborza i kluczowe decyzje

Ważną kwestią dla samego Żoliborza jest również budowa kładki w osi Alei Wojska Polskiego łączącej dzielnicę z kompleksem muzealnym. Jak już pisaliśmy na łamach Gazety Żoliborza nie wiadomo kto miałby ją sfinansować, ponieważ część terenu przez który miałaby przebiegać należy do miasta, a część do terenów wojskowych, a w momencie ich oddania do MWP.

Dodatkowo kluczowym elementem jest remont działobitni, z której będzie wytyczony ciąg pieszy. - Jest to szczególne miejsce w historii Polski. To właśnie z stąd Piłsudski nadał depeszę notyfikującą powstanie państwa Polskiego. W chwili obecnej jest ona zabezpieczona prowizorycznie. Nie jest to powód do dumy. Nie sposób sobie wyobrazić, że budujemy nowoczesną kładkę prowadzącą do nowoczesnych muzeów, z miejsca, które jest dziś ruiną – mówił zastępca dyrektora do spraw budowy MWP Dariusz Matlak. W trakcie dyskusji pojawił się pomysł by przyjąć stanowisko, wedle którego budowa kładki powinna być poprzedzona remontem działobitni.

Aktualnie, prowadzone są przez Zakład Gospodarowania Nieruchomościami prace konserwatorskie działobitni polegające m.in. na osuszaniu murów. Wcześniej wymieniono także dach.

Budowa kładki budzi również obawy. – Może ona spełniać swoją funkcję w przypadku, gdy na Żoliborzu będzie Strefa Płatnego Parkowania Naziemnego. Część odwiedzających, chcąc uniknąć opłaty za parkowanie, skorzysta z miejsca choćby w Alei Wojska Polskiego, a stamtąd spacerem przez kładkę uda się na Cytadelę – zwracała uwagę radna Jolanta Zjawińska. Dziś wiadomo już, że ZDM zlecił w pierwszej turze analizę wprowadzenia SPPN do wykonania na Woli i Pradze. Przy takim układzie SPPN na Żoliborzu nie pojawi się wcześniej niż przed 2021 roku.

Kompleksowe przysposobienie terenu

O tym jak ważne jest kompleksowe zagospodarowanie ternu wokół powstających placówek muzealnych zwrócił uwagę Sławomir Frątczak, kierownik Muzeum Katyńskiego Oddziału Martyrologicznego Muzeum Wojska Polskiego. Kierowana przez niego placówka kosztowała ponad 80 mln zł, z czego znaczną część kwoty pochłonęło przysposobienie terenu wokół łącznie z Murem Carnota czy Parkiem Fosa z oczkiem wodnym. Dzięki kompleksowej koncepcji Muzeum Katyńskie zostało zaproponowane. – Wówczas bardzo się cieszyłem ze stanu otoczenia. Dziś, choćby wspomniane oczko wodne zarasta, a my jako muzeum nie mamy wpływu na obecną sytuacje, bo nie jest to nasz teren. Celowo zwracam na to uwagę, bo istnieje szereg powikłań i związków, na które trzeba zwracać uwagę, tak by marzenia o przebywaniu żoliborzan na uporządkowanym terenie były możliwe. Jeśli pewnych rzeczy nie zrobi się na otwarcie to już nigdy ich się nie zrobi – apelował do radnych Sławomir Frątczak.

Adam Buława z kolei zwracał uwagę by w opracowanym stanowisku położyć nacisk na ścisłą współprace wszystkich placówek muzealnych na terenie Cytadeli tym bardziej, że będą one w zarządzaniu kilku jednostek w tym Ministerstwa Obrony, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. 

- Niektórzy uważają, że stanowiska samorządu dzielnicy nie mają większego znaczenia po za deklaracją woli. One są czytane i spotykają się z reakcją i odpowiedzią. Takie stanowisko pozwoliło w przeszłości na pozyskanie funduszy na nową ekspozycję i rewitalizację X Pawilonu Muzeum Niepodległości. Dlatego dobrze, żeby nasz głos jako reprezentantów mieszkańców był słyszalny – mówił Adam Buława.

Jednym z zaproponowanych stanowisk jest również rewaloryzacja zespołu Bramy Straceń. Temat bez skutku podejmowany był przez władze Żoliborza w poprzednich kadencjach, na zlecenie który powstał jedynie projekt. – Brama Straceń jest jednym z najważniejszych miejsc nie tylko na mapie stolicy, ale i w skali kraju. Jej rewaloryzacja może okazać się kosztownym przedsięwzięciem, ale można zwrócić się o środki do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa narodowego – tłumaczył żoliborski radny. W zakulisowych rozmowach padła kwota nawet 10 mln zł. Dodatkowo konserwacji wymaga Mur Carnota.

W okresie wakacyjnym radni będą jeszcze dyskutować nad całością stanowiska i jego ostatecznym kształtem. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ