Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 23:09

Zmasowany atak komarów. „Odeszliśmy od oprysków”

W ostatnim czasie mieszkańcom stolicy dają się we znaki spore ilości komarów. Kłopot narasta, ale miasto jest przeciwne opryskom.

„Takiej ilości i ataków komarów w mieście nie widziałam, a już na pewno nie na Żoliborzu”,  „Są chyba wszędzie. Gryzą bez względu na porę dnia. Dziś żarły mnie w słońcu po 6.00 rano”, „W rejonie Kępy Potockiej dramat, już nawet żadne środki odstraszające nie pomagają. Nigdy nie było tu aż takich ilości komarów”, „Plac Wilsona także zaatakowany” – to tylko część komentarzy, które pojawiły się na jednym z żoliborskich forum. Co jest powodem tak intensywnych ataków komarów? Pojawiały się opinie wśród mieszkańców, że za sytuacje odpowiadają skrawki zieleni, które są niekoszone lub łąki kwietne. Sytuacja dramatyczna jest nie tylko na Żoliborzu, ale we wszystkich dzielnicach przylegających do Wisły, chociaż i w innych dzielnicach bzyczący agresorzy uprzykrzają ludziom życie.

Wszystko za sprawą sporych opadów i występujących w maju podtopień. „ Komary potrzebują do życia wody i zostawianie wysokich traw czy łąk kwietnych nie ma z nimi nic wspólnego. Komarów jest tak wiele bo w maju była powódź. Plaga komarów związana jest z zastoiskami wody w łęgach nadwiślańskich a tropikalne upały wzmagają te uciążliwe efekty” – czytamy na facebookowej stronie Zielony Żoliborz, prowadzonej przez opiekuna dzielnicowej zieleni.

„Są mało skuteczne, szkodzą przyrodzie”

Temat zrobił się na tyle ważny, że został on poruszony podczas czwartkowej sesji rady miasta. Przeciwnicy zwłaszcza Rafała Trzaskowskiego, prezydenta Warszawy, zarzucają zbytnie zaangażowanie w kampanie wyborczą czego skutkiem jest brak oprysków przeprowadzonych w odpowiednim czasie.

Radny PiS Maciej Bińkowski, z trybuny w Sali obrad Rady Warszawy, zaapelował do władz miasta by podjęły walkę z komarami. Prezydent stolicy w odpowiedzi na apel radnego stwierdził, że opryski są szkodliwe dla środowiska. – Miasto nie będzie stosowało oprysków. Są mało skuteczne, szkodzą przyrodzie i astmatykom – mówił Trzaskowski.

Skutki oprysków tłumaczył w rozmowie z Metrowarszawa dr Piotr Tykarski z Zakładu Ekologii Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego. - Wielkoobszarowe działania - opryski czy angażowanie w walkę z komarami wojska - są niebezpieczne dla przyrody i bardzo trudno byłoby oszacować straty, które mogłyby wywołać – mówił wskazując jednocześnie, że wybicie wszystkich komarów miałoby m.in. wpływ na gatunki owadów i zwierząt, które odżywiają się ich larwami. Dodatkowo opryski działają zabójczo na inne pożyteczne owady i tak jak mówił w rozmowie z Wyborczą,  specjalista od komarów prof. Stanisław Ignatowicz ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, po opadach deszczu wszystkie środki chemiczne są zmywane i jedynie zanieczyszczają glebę.

Rządowe wsparcie w walce z komarami, ale tylko w trzech województwach

Po majowych podtopieniach coraz więcej miast boryka się z plagą komarów. Niektóre z województw mogą liczyć w tej sprawie na wsparcie rząd.

"Dotknięte przez powódź gminy z Małopolski, Podkarpacia i Świętokrzyskiego będą mogły - za pośrednictwem wojewodów - wnioskować do MSWiA o dofinansowanie na walkę z komarami. Rząd uruchomi na ten cel środki finansowe z rezerwy ogólnej" - poinformowało ministerstwo.

Resort wskazał, że problem wyjątkowo dużej liczby komarów dotyczy zwłaszcza południa Polski, gdzie najwięcej szkód wyrządziły ulewne deszcze w drugiej połowie maja.

Mieszkańcy zdani na siebie, jerzyki i nietoperze

Jak zatem poradzić sobie z plagą komarów? Jednym ze sposobów są preparaty biobójcze, lampy owadobójcze czy różnego rodzaju olejki.

„Odstraszając komary, czy inne gryzące owady, nie zapominajmy o swoim zdrowiu. Produkty biobójcze które używamy w lecie: na spacerze, podczas grilla, na wakacjach, używane w nieprawidłowy sposób, albo kupowane u nierzetelnych sprzedawców mogą nie tylko zadziałać nieprawidłowo, ale także spowodować zagrożenie dla zdrowia” – ostrzega Główny Inspektorat Sanitarny.

Zdania wśród mieszkańców co do oprysków są podzielone. Każdy szuka sposobu na komfortowe korzystanie z ciepłych wieczorów. W sprzedaży dostępne są również środki w postaci płynu do oprysków lub zamgławiania do użytku na zewnątrz. W przypadku zaistniałej sytuacji w stolicy, zrezygnowanie z oprysków na skalę miasta może skutkować podjęciem działań przez samych mieszkańców lub spółdzielnie.

Tematem plagi komarów zainteresowała się żoliborska radna Izabela Rychter składając interpelację do włodarzy dzielnicy z zapytaniem jak radzą sobie z nadmiarem uciążliwych owadów i jakie kroki są podejmowane do stworzenia odpowiednich warunków do walki z nimi wskazując na montaż budek dla jerzyków.   

Ptak ten w pogoni za zdobyczą osiąga nawet 200 km/h i zjada nawet 20 tys. owadów dziennie. Jerzyki w takiej sytuacji mogą mieć zbawienną dla nas funkcję. Należy im jednak zapewnić warunki do bytu w postaci budek lub miejsc, w których mogłyby zamieszkać.  Często na swój dom wybierają szczeliny za rynnami, pod parapetami czy dachem.

Póki co nie ma niebezpieczeństwa

Tropikalne upały, chmary komarów i muszek mogą wręcz sprzyjać roznoszonym chorobom. W Wiedniu czy Bratysławie zaobserwowano obecność komara tygrysiego. „Mimo tego, obecnie nie ma w Polsce ryzyka zakażenia się żadną groźną chorobą zakaźną przenoszoną przez komary regularnie występujące na naszym terytorium, nawet jeśli ich ilość będzie zwielokrotniona w warunkach np. podtopień” – uspokaja Główny Inspektorat Sanitarny.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.