Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 20 kwietnia 2024 02:47

Rowerowe życie w Warszawie. Długość wszystkich dróg dla cyklistów przekroczy 600 km

Aż 7 proc. uczestników ruchu w stolicy to rowerzyści. Na ścieżkach bywa coraz bardziej tłoczno zwłaszcza w kontekście rosnącego trendu korzystania z hulajnóg. Jak wygląda mapa rowerowa Warszawy?

W Warszawie w 2018 roku łącznie wybudowano 54,21 km ścieżek rowerowych. Urzędnicy za osiągnięcie w tworzeniu infrastruktury rowerowej wskazują m.in. utworzenie korytarza: północ-południe, czyli 24 km odcinek od Powsina, przez Wilanów, Czerniaków, Powiśle, Podzamcze, Żoliborz i Bielany na Młociny. W tworzeniu infrastruktury rowerowej duży udział miały projekty zrealizowane w ramach Budżetu Partycypacyjnego.

Z głównych zeszłorocznych inwestycji rowerowych na Żoliborzu można wymienić powstanie ścieżek rowerowych wzdłuż ulicy Krasińskiego o łącznej długości 0,59 km, Mickiewicza 0,44 km i na ulicy Przasnyskiej, gdzie pojawiło się łącznie 0,35 km. Łączna długość infrastruktury rowerowej w stolicy to 591,06 km. Jest to stan koniec 2018 roku.

Na samym Żoliborzu na koniec ubiegłego roku cykliści mieli do dyspozycji 28,36 km tras rowerowych. Największą liczbą kilometrów może pochwalić się Mokotów, gdzie łączna długość ścieżek wynosi 61.89 km. Biorąc pod uwagę stosunek długości tras rowerowych do powierzchni dzielnicy, Żoliborz ze współczynnikiem 3,34 km/km2 jest drugim wynikiem w całej Warszawie zaraz za Śródmieściem, gdzie współczynnik ten kształtuje się na poziomie 3,88 km/km2. W przypadku całej stolicy jest to 1,14 km/kmdróg rowerowych. Jeśli chodzi o gęstość tras rowerowych w stosunku do tysiąca mieszkańców Żoliborz jest również w czołówce. W Wilanowie na tysiąc mieszkańców przypadało 0,735 km, zaś na Włochach 0,611 km. Trzeci w zestawieniu jest Żoliborz z wynikiem 0,558 km ścieżek na tysiąc mieszkańców.

Warszawiacy coraz chętniej korzystają z rowerów

W stolicy z każdym rokiem przybywa rowerzystów. Łącznie w ubiegłym roku 7 proc. uczestników ruchu w Warszawie stanowili rowerzyści. Jeszcze trzy lata temu było to 3,8 proc.

Według badań geoankietowych sporządzonych dla stołecznego ratusza 11 proc. żoliborzan dociera do miejsc pracy i nauki na rowerach. W tym obszarze jest to najrzadziej wybierany środek transportu, jednak nadal w skali miasta mieszkańcy Żoliborza pod tym względem są w czołówce.

Podobnie sytuacja klaruje się jeśli chodzi o dotarcie do miejsc spotkań, kultury i rozrywki. Rower wybiera 10 proc. ankietowanych. Najczęściej jednak żoliborzanie wsiadają na rower kiedy chcą aktywnie wypocząć i wyruszyć w kierunku terenów zielonych.

Na pytanie „Czy z Twojej okolicy łatwo dotrzeć rowerem do innych części miasta?” zdecydowana większość biorących udział w badaniu żoliborzan, czyli 78 proc., odpowiedziało twierdząco.

Najpierw Słowackiego, a dopiero później trasa na Śródmieście

„Przewiduje się kontynuację realizacji założeń „Programu Rozwoju Tras Rowerowych do roku 2020”. Celem programu jest m.in. stworzenie podstawowych korytarzy transportowych poprzez budowę nowej infrastruktury uzupełniającej sieć rowerową oraz remonty istniejących tras.” – czytamy w najnowszym Warszawskim Raporcie Rowerowym. Miasto w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych pozyskało 71,6 mln zł ze środków Unii Europejskiej. Kwota ma być przeznaczona na budowę tras rowerowych o łącznej długości 73,4 km oraz konieczne remonty istniejących dróg. Do najważniejszych inwestycji rowerowych miasto zalicza m.in. ulice: Łodygową, Radzymińską(od Bystrej do granicy miasta) oraz fragmenty Okopowej i Połczyńskiej.

Do szczególnej kategorii zaliczane są szlaki przecinające centrum lub prowadzące do niego. Ich brak jest szczególnie krytykowany przez cyklistów. Przykładem jest ulica Andersa, Słowackiego i Czerniakowska.

W tym roku na Czerniakowskiej planuje się utworzenie przejazdu dla rowerzystów po zachodniej stronie jezdni, tak by rozładować tłok na szlaku w pobliżu Wisły. Z kolei ścieżka wzdłuż ulicy Andersa, w przyszłości, ma połączyć się docelowo z nowym odcinkiem na Marszałkowskiej. Ułatwi to dojazd na dwóch kółkach z Żoliborza do Śródmieścia.

W pierwszej kolejności jednak drogowcy w tym roku mają w końcu zabrać się za realizację projektu zgłoszonego w ramach Budżetu Partycypacyjnego w 2017 roku. Skąd takie opóźnienie? Chodzi o wytyczenie szlaku  wzdłuż ul. Słowackiego między Halą Marymoncką a pl. Wilsona. Będzie się to wiązać z ograniczeniem ruchu na szerokiej jezdni, przebiciem przejść dla pieszych i wygospodarowaniem nowych miejsc parkingowych. – Pierwotny projekt zakładał doraźne i tymczasowe rozwiązania. Zdecydowaliśmy wspólnie z władzami Żoliborza o tym, że należy zwiększyć jego zakres tak, aby przy okazji uporządkować parkowanie czy zwiększyć bezpieczeństwo pieszych – poinformowała jeszcze w marcu Karolina Gałecka, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich. W ramach prac projektowych, które wymusiły opóźnienia konieczna była m.in. koncepcja przebudowy sygnalizacji świetlnej.  

- Na całej długości ulicy powstanie spójna i wygodna droga dla rowerów – istniejący odcinek od ul. Toeplitza do ul. Krechowieckiej przejdzie remont, zaś od ul. Krechowieckiej do ul. Popiełuszki wybudujemy nową drogę dla rowerów na przedłużeniu istniejącej w celu połączenia jej z układem przejazdów dla rowerzystów przy stacji metra Marymont. W najważniejszych punktach pojawią się stojaki dla rowerów - poinformował ZDM. Prace powinny zakończyć się jeszcze w tym roku.

„Ostatnie lata to prawdziwy boom rowerowy w Polsce”

Z roku na roku coraz większą popularność zyskuje również system rowerów miejskich Veturilo z roku na rok bojąc wszelkie rekordy. Od stycznia do końca kwietnia skorzystano z nich już ponad 3 miliony razy. To o 500 tysięcy więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. - Ostatnie lata to prawdziwy boom rowerowy w Polsce. Systemy rowerów publicznych wzmacniają ten trend. Są one wykorzystywane na pierwszych i ostatnich kilometrach podróży w połączeniu z tradycyjnymi środkami transportu, takimi jak autobus czy tramwaj. Często to właśnie rower Nextbike jest pierwszym rowerem, na który wielu użytkowników wsiada po kilkunastu latach przerwy. I przekonują się, że to wygodny, szybki i tani sposób przemieszczania się po mieście” – mówił wówczas Paweł Orłowski, prezes Nextbike Polska.


gęstość-w-podziale-na-dzielnice

gęstość-w-podziale-na-dzielnice

image description

image description

sieci-rowerowa-w-kolejnych-latach

sieci-rowerowa-w-kolejnych-latach


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
PRZECZYTAJ
słabe opady deszczu

Temperatura: 5°CMiasto: Warszawa

Ciśnienie: 1001 hPa
Wiatr: 11 km/h