Ścianka
polisensoryczna, produkty wegańskie i serwis internetowy dla osób z
niepełnosprawnościami poszukujących pracy. W ramach miejskiego programu
„Kreatywna młodzież” wybrano innowacyjne projekty. Wśród nagrodzonych znaleźli
się uczniowie z Technikum Elektronicznego nr 3 im. Żołnierzy AK „Żywiciel”.
Wśród nagrodzonych inicjatyw znalazła się nowoczesna forma
dekoracji, m.in. rolet, parawanów kinkietów czy abażurów, wykorzystująca magię
światła i dziur, autorstwa uczniów z Zespołu Szkół nr 35. Uwagę jury zwrócił
również roślinny napój na bazie ryżu i owsa według receptury uczennic Zespołu
Szkół Spożywczo-Gastronomicznych. Autorki podkreślają, że jest on idealny dla
osób posiadających diety wykluczające produkty odzwierzęce i dbających o
równowagę flory bakteryjnej.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego dostępu do wybranych treści. Jeśli chcesz zyskać dostęp do wszystkich artykułów, wykup prenumeratę.
Jury doceniło także projekt uczennic i uczniów Technikum
Księgarskiego im. S. Żeromskiego. Ścianka polisensoryczna to według założeń
pomysłodawców miejsce do relaksu dla zawierające elementy stymulujące i
wyciszające poszczególne zmysły.
W czołówce znaleźli się uczniowie działającego na Żoliborzu
Technikum Elektronicznego nr 3 im. Żołnierzy AK „Żywiciel”. Zaprojektowali oni
serwis łączący pracodawców z osobami niepełnosprawnymi. Jak wyjaśniają sami twórcy, serwis jest
dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, łączący ich z
potencjalnymi pracodawcami. Zawiera także odpowiednio dostosowane filtry i
udogodnienia umożliwiające na wyszukiwanie ofert według określonych parametrów.
„Liczy się pomysłowość”
– Zależało nam na wspólnym, grupowym tworzeniu pomysłów i
ich realizacji. Umiejętność pracy w zespole jest obecnie jedną z najbardziej
docenianych kompetencji na rynku pracy – mówi Ewa Kolankiewicz, dyrektor
Centrum Komunikacji Społecznej. Program
ma wspierać inicjatywy i kreatywne formy działania młodych ludzi oraz tworzenie
warunków do nabywania praktycznych umiejętności i kompetencji społecznych, sprzyjających
postawom przedsiębiorczym i zatrudnieniu młodych ludzi. – Oprócz tego liczy się
oczywiście pomysłowość, a i z tym uczestnicy nie mieli problemów, gdyż
otrzymaliśmy blisko 100 zgłoszeń od uczniów i studentów. Wszyscy uczestnicy
wykazali się nie tylko kreatywnością, ale także znajomością nowinek
technologicznych – dodaje Ewa Kolankiewicz.
Nie zabrakło również innowacyjnych pomysłów dotyczących
przestrzeni publicznej. Jednym z nagrodzonych projektów jest Smart City 3.0
uczniów Zespołu Szkół nr 36 im. M. Kasprzaka. Przedstawia on koncepcję rozwoju
miasta zobrazowanej na makiecie, która prezentuje działanie modułów:
parkingowego i z wolnymi miejscami do parkowania, antysmogowego oraz modułu
zarządzania poboru energii dla miasta. Z kolei uczniowie z Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych nr 1
otrzymali wyróżnienie za projekt i stworzenie modelu czujnika zbliżeniowego,
który może sprawdzać poprawność zaparkowania i dać kierowcy sygnał dźwiękowy,
aby poprawił pozycję pojazdu.
Drugie wyróżnienie otrzymali uczniowie Branżowej Szkoły I
stopnia Specjalna nr 53 za opracowaną koncepcję szkolnego placu zabaw, który
został wzbogacony o trasę stymulującą motorykę, koordynację ruchową, orientację
przestrzenną i jest przystosowany do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością
intelektualną i ruchową.
Projekty oceniano w oparciu o następujące kryteria:
racjonalność pomysłu, możliwość upowszechnienia pomysłu, przystępność i
atrakcyjność prezentacji projektu, umiejętność współpracy w grupie. Zwycięskie
projekty wyłoniono podczas gali finałowej.