Dodatkowe punkty
pomiaru hałasu na Bielanach i Żoliborzu, sto lotów szkoleniowych dziennie i
obowiązkowy montaż transponderów w celu identyfikacji toru lotów samolotów korzystających
z lotniska na Bemowie – taką decyzję wydał stołeczny ratusz.
– Jedno z postępowań administracyjnych, które prowadzone
jest na nasz wniosek w sprawie uciążliwości akustycznej lotniska
Warszawa-Babice właśnie zakończyło się wydaniem decyzji. Walczyliśmy o to 4
lata, ale było warto – poinformowało stowarzyszenie Ciche Niebo nad Warszawą,
odnosząc się do decyzji miejskiego Biura Ochrony Środowiska.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego dostępu do wybranych treści. Jeśli chcesz zyskać dostęp do wszystkich artykułów, wykup prenumeratę.
Maksymalnie 10 lotów
w ciągu godziny
Od 30 marca przyszłego roku loty szkoleniowe i komercyjne po
okręgu obejmującym przestrzeń nad osiedlem Piaski, Trasą AK i Wisłą mają być
dozwolone jedynie w godz. 8-22. Wydana decyzja określa także liczbę wykonywanych
lotów w ciągu dnia. Na Bemowie, rekordowa liczba operacji lotniczych (około 500
w ciągu dnia) jest porównywalna do tej, którą odnotowano na Okęciu. Od marca
przyszłego roku na lotnisku Warszawa – Babice w ciągu dnia będzie można wykonać 100, a w
trakcie godziny 10 operacji lotniczych „rozumianych jako start, lądowanie,
przelot, oraz lotów po kręgu.”
Dodatkowo, wedle decyzji każdy samolot ma być wyposażony w
urządzenia umożliwiające weryfikację, czy pilot przestrzega wyznaczonej trasy
kręgu i odstępów między poszczególnymi lotami. Do stołecznego ratusza co
miesiąc mają trafiać rejestry startów i lądowań. Konieczne będzie również
zainstalowanie 9 punktów stałego monitoringu hałasu i zmianę lokalizacji dwóch
obecnych.
W obronie lotniska
Zwolennicy obecnej formy funkcjonowania lotniska twierdzą,
że podjęte działania zmierzają w kierunku zabudowy terenu budynkami
mieszkalnymi.
„Batalię przeciwko EPBC toczą założyciele profilu
“Ciche Niebo Nad Warszawa” na portalu Facebook. W obronie lotniska
stanęło środowisko lotnicze i należy kolejny raz podkreślić, iż obiekt ten posiada
strategiczne znaczenie dla całej branży lotniczej, w tym Aeroklubu
Warszawskiego, licznych ośrodków szkoleniowych, a także policji i LPR, które na
Babicach posiadają swoje bazy” – czytamy w artykule zatytułowanym „Zorganizowane
działania lobbystyczne na rzecz ograniczenia działalności lotniska Warszawa
Babice” na portalu dlapilota.pl.