Część Cytadeli, gdzie
powstaje muzeum jest dziś wielkim placem budowy. Nowa siedziba Muzeum Wojska
Polskiego zyskała już swój pierwszy eksponat. To pozostałości samolotu Dakota
III nr FL 547, którym naczelny wódz gen. Kazimierz Sosnkowski przybył na
inspekcję oddziałów II Korpusu Polskiego przed bitwą o Monte Cassino.
Maszynę przetransportowano z Kanady do Wrocławia, a ze
stolicy dolnego śląska do Warszawy. – To właśnie nim Naczelny Wódz gen.
Kazimierz Sosnkowski przybył na inspekcję oddziałów II Korpusu Polskiego gen.
Władysława Andersa we Włoszech, przed bitwą o Monte Cassino – poinformowało Wojska
Polskiego.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego dostępu do wybranych treści. Jeśli chcesz zyskać dostęp do wszystkich artykułów, wykup prenumeratę.
Muzealny rejon
Cytadeli
Aktualnie w Cytadeli od ubiegłego roku trwają zaawansowane
prace budowlane. Efektem mają być dwa muzea. Jednym z nich jest nowa siedziba
Muzeum Historii Polski. Placówka również zdobyła pierwszy wyjątkowy eksponat.
Jest nim oryginalny egzemplarz Enigmy. Nowy gmach Muzeum Historii Polski ma być
gotowy za dwa lata zaś część nowej siedziby Muzeum Wojska Polskiego w 2020
roku.
Cel? Doprowadzić
Dakotę do stanu ekspozycyjnego
Eksponatem zajmą się teraz eksperci. Ocenią oni skalę
zniszczeń oraz nakreślą zakres wymaganych prac konserwatorskich i renowacyjnych
jakie będą potrzebne do odrestaurowania samolotu.

Szacuje się, że maszynę wyprodukowano pod koniec 1942 lub na
początku 1943 roku w Oklahoma City w stanie Oklahoma USA, gdzie działały
zakłady produkcyjne firmy Douglas. We wrześniu 1943 roku samolot uzupełnił
flotę powietrzną sił USA. W ramach udzielonego wsparcia przez Amerykanów,
Dakota trafiła na wyposażenie wojskowe do Brytyjczyków. Stało się to zgodnie z
umową Lend-Lease Act zapewniającą
wsparcie dla państw walczących z Niemcami. Po przeleceniu Atlantyku trafił
najpierw do 512 a następnie do 511 Dywizjonu Transportowego RAF (23.01.1944).
Był wykorzystywany m.in. do przewozu ważnych osobistości.
Z historią naszego kraju maszyna powiązana jest przede
wszystkim ze względu na postać gen. Kazimierza Sosnowskiego i wspomnianej
inspekcji oddziałów gen. Władysława Andersa we Włoszech. Samolot został
utrwalony przy okazji tej inspekcji na licznych zdjęciach, na których widać
jego charakterystyczny dziób oznaczony biało-czerwoną szachownicą i napisem
„Spirit of Ostra Brama” („Duch Ostrej Bramy”)

Służył jak cywilny
samolot, ciągle zmieniał właścicieli, aż trafił do Polski
Po zakończeniu wojny Dakota III nr FL 547 była
wykorzystywana w jednostkach szkolenia bojowego i jednostkach zaopatrzenia RAF.
Kilka lat później samolot sprzedano firmie Canadair Limited
w Montrealu w Kanadzie. Dostosowano go wówczas do potrzeb transportu cywilnego i służył jako samolot
pasażerski dla Trans Kanada Air Lines, w
której latał od 1947 r. z cywilną rejestracją CF-TES. Zmieniał jeszcze
kilkakrotnie użytkowników. W 1970 r. został ostatecznie wykreślony z rejestrów
sprzętu latającego.
– Został odnaleziony i zidentyfikowany w końcu lat 90 XX w.
przez miłośników lotnictwa w zbiorach Parku Dziedzictwa 17 Skrzydła Królewskich
Sił Powietrznych Kanady w Winnipeg – czytamy w komunikacie Muzeum Wojska
Polskiego.