W stolicy mają powstać
chodniki antysmogowe. – Warszawa jako
jedno z pierwszych miast w Polsce i Europie będzie stosowała tę innowacyjną
technologię na tak dużą skalę – mówi Rafał Trzaskowski prezydent Warszawy.
– To oczywiste, że chodniki antysmogowe nie rozwiążą za nas
problemu zanieczyszczeń powietrza i niskiej emisji, ale mogą skutecznie przyczynić
się do eliminacji niebezpiecznych substancji pochodzących z ruchu drogowego –
stwierdził Rafał Trzaskowski podczas spotkania na temat antysmogowych
chodników, które mają powstać w stolicy. Jedną z pierwszych lokalizacji, gdzie
drogowcy wybudują tego typu ciągi piesze jest też Żoliborz.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego dostępu do wybranych treści. Jeśli chcesz zyskać dostęp do wszystkich artykułów, wykup prenumeratę.
Jednym z głównych problemów, który na co dzień dokucza
warszawiakom jest smog. Jego skala jest na tyle duża, że miasto decyduje się na
nowatorskie rozwiązania. – Smog nie jest jednak tylko problem Warszawy. Zmagają
się z nim setki miast w Polsce. Dziś jednak stolica staje się technologicznym
liderem w tej walce. Jestem przekonana, że warszawskim śladem budowy
antysmogowych chodników już wkrótce podążą następne miasta – podkreśla
Aleksandra Gajewska, radna i przewodnicząca Komisji Ochrony Środowiska Rady m.st.
Warszawy. Wkrótce w kilka ulic zyska chodniki wyłożone tzw. zielonym betonem.
Ma on wchłaniać szkodliwe związki, m.in. dwutlenek azotu.
Innowacyjne
rozwiązanie również na Żoliborzu
Ich efektywność została potwierdzona badaniami – mówi Rafał
Trzaskowski. – Wierzę, że bycie pionierem się opłaca. Strategicznymi partnerami
naukowymi projektu badawczego zostali eksperci z Wydziału Geologii Uniwersytetu
Warszawskiego, Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej oraz
Instytutu Geofizyki PAN. Naukowcy przeprowadzili serię testów laboratoryjnych
potwierdzających deklarowane parametry użytkowe płyt sprawdzenie właściwości
tlenków tytanu i trwałość betonowej mieszanki. Wyniki badań były pozytywne-
średni poziom redukcji szkodliwych tlenków w warunkach laboratoryjnych
dochodził do 70 proc.

Pierwszy antysmogowy chodnik wybudowano przy rondzie
Daszyńskiego. Inwestycja miała charakter eksperymentu. Testowa powierzchnia
miała około 350 metrów kwadratowych. W jej obszarze zainstalowano dodatkową
stacje pomiarową monitorującą stan powietrza. Zaobserwowano wówczas, że w danym
rejonie udało się ograniczyć zanieczyszczenie powierza o około 30 proc.
Modernizację przy użyciu betonu antysmogowego przejdzie
chodnik al. Wojska Polskiego na odcinku od ul. Popiełuszki do pl. Inwalidów.
Łączna powierzchnia wyniesie 6 tys. metrów kwadratowych. Inwestycja zostanie
zrealizowana w ramach projektu zgłoszonego przez żoliborzan do budżetu partycypacyjnego
z 2017 roku. W ostatnich dniach drogowcy rozstrzygnęli przetarg na wykonanie
inwestycji. Zakończenie prac planowane jest na końcówkę lipca tego roku.
Realne narzędzie do
walki ze smogiem?
Organizacje społeczne monitorujące sytuacje stanu powietrza w stolicy sceptycznie komentują pomysł ratusza. – W Warszawie potrzeba konkretnych i skutecznych rozwiązań zmniejszających liczbę samochodów w mieście, np. podniesienie opłaty za parkowanie czy szybki rozwój sieci buspasów – podkreślają przedstawiciele organizacji Warszawa bez Smogu.
Innym argumentem poruszanym przez Polski Alarm Smogowy jest
wydajność „zielonego betonu”. Zdaniem producenta, żeby zredukować zanieczyszczenia
jednego samochodu z silnikiem diesla po przejechaniu 170 tys. km, trzeba by
wylać antysmogowym betonem standardowe boisko do piłki nożnej.