Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 10:42

Nowe chodniki i planowana wycinka drzew. Prace w alei Wojska Polskiego jeszcze w tym roku

ZDM w tym roku planuje zrealizować projekt zgłoszony przez mieszkańców Żoliborza w ramach budżetu partycypacyjnego w 2017 roku. Słaba regeneracja klonów wiąże się z dużymi zniszczeniami. Dlatego konieczna będzie ich wycinka. - W alei Wojska Polskiego są bardzo słabe i rozpadające drzewa. Dodatkowo jest to miejsce intensywnie użytkowane. W związku z tym trzeba podjąć pewne prace. Niestety wiąże się to z usuwaniem drzew – mówił podczas Komisji Ochrony Środowiska Tomasz Niewczas, inspektor ds. Zieleni na Żoliborzu. W tym roku planowane jest usunięcie 58 drzew w Alei Wojska Polskiego. Biorąc pod uwagę prace w ulicy Rydygiera, gdzie również odbędą się wycinki, to promieniu 2 km na Żoliborzu może zostać wyciętych ponad 100 drzew.

Chęć wprowadzenia gatunków szybko rosnących spowodowała monokulturę

Głównym gatunkiem drzew, który rośnie w alei Wojska Polskiego jest klon srebrzysty. - Szybko rośnie, ma bardzo słabą strukturę drewna i szybko się starzeje – mówił Tomasz Niewczas. Gatunek ten potrafi na przestrzeni jednego pokolenia potrafi osiągnąć spore rozmiary i zacząć obumierać. Dlaczego więc dominującym gatunkiem w Alei Wojska Polskiego jest klon srebrzysty? Według zdjęć z lat 30 i 40 na przedpolu Cytadeli występuje bardzo mało zieleni. Wówczas podjęto decyzję o szybkim zazielenianiu Żoliborza. - Chodziło o zastosowanie gatunków, które rosną szybko, wytworzą zieloną masę objętością koron, tak by zieleń w tym miejscu zaistniała. Wprowadzenie gatunków szybko rosnących spowodowała sytuacje monokultury . Oznacza to, że jeden gatunek, posadzony w tym samym miejscu, czasie i warunkach, odczuwa problem kompleksowo – wyjaśniał opiekun żoliborskiej zieleni. Klon jest tym gatunkiem drzew, u którego każda rana powoduje dużą infekcje. Inne drzewa mają skuteczne mechanizmy obronne zapewniające ochronę przed grzybami. Słaba regeneracja klonów wiąże się z dużymi zniszczeniami.

Zadanie trudne wizerunkowo, ale konieczne

Wizja wycięcia 58 drzew w alei Wojska Polskiego, a także 51 w ulicy Rydygiera w jednym roku budzi obawy o zaburzenie przestrzeni. W związku z chęcią jak najszybszego rozpoczęcia prac w ulicy Rydygiera wycinka jest konieczna w tym roku. Rozłożenie w czasie wycinki klonów w alei Wojska Polskiego na dwa lub trzy lata jest „proszeniem się o nieprzyjemne sytuacje”. - W przypadku klonów srebrzystych, ze względu na obawy społeczne, decyzja o ścięciu ich była odkładana. Teraz musimy się mierzyć z taką skala wycinki. Ja nie zdecydowałbym się na rozbicie jej na dłuższy okres – tłumaczył przedstawiciel Zarządu Zieleni Warszawskiej podczas Komisji Ochrony Środowiska. Ostateczne decyzje będą należały do Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków jak i Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Tak jak pokazuje przykład wniosków złożonych na wycinkę drzew w parku Żeromskiego, gdzie były wnioski o wycięcie 45 drzew, a wycięto 41. Wycinka 58 drzew odbędzie się w dwóch etapach. Część drzew będzie podlegała wnioskowi o natychmiastowe usunięcie, z kolei wniosek dotyczący pozostałych drzew jak i planowana wycinka ma nastąpić po 16 października. Do 2023 roku w rejonie alei Wojska Polskiego planuje się wyciąć 70 proc. klonów srebrzystych.

Zubożenie siedliska, które nastąpi po wycince wymaga zmiany sposobu zarządzania terenem

Jak poinformował Tomasz Niewczas w trakcie zeszłorocznej jesieni posadzono 40 drzew, które są uzupełnieniem ubytków. - Duży nacisk kładziemy na kwestie przyrodnicze, ponieważ tak intensywne prace będą odczuwalne dla lokalnego ekosystemu. Nastąpi bardzo duże zubożenie siedliska. Do tej pory można oglądać trzy duże pnie które leża w alei. One stanowią żerowisko choćby dla dzięciołów – wyjaśnia przedstawiciel ZZW. Planujemy zmienić sposób koszenia i grabienia. Pasy między drzewami i pod nimi przeznaczy się na łąki kwietne, a grabić będziemy jedynie wiosną. - Nie jest to rozwiązanie docelowe, a jedynie czasowe zapewniające dodatkowe siedliska i żerowiska na czas zubożenia kubatury drzew – tłumaczy inspektor ds. zieleni na Żoliborzu.

Jeżeli uda się rozstrzygnąć przetarg, projekt z budżetu partycypacyjnego „Rewitalizacja al. Wojska Polskiego” z 2017 roku, zostanie zrealizowany jeszcze w tym roku

- Warte nadmienienia w pierwszej kolejności w kwestii budowy chodników jest inwestycja w al. Wojska Polskiego – mówi Tomas Dambi, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich, podczas konferencji dotyczącej planowanych inwestycji w 2019 roku. ZDM w tym roku planuje zrealizować projekt zgłoszony przez mieszkańców Żoliborza w ramach budżetu partycypacyjnego w 2017 roku. - Realizacja projektu jest opóźniona ze względu na to, że aleja jest zabytkowa i konieczne jest uzyskanie zgody konserwatora. Ogłosiliśmy przetarg na realizację robót i jeżeli uda się go rozstrzygnąć, prace rozpoczną się w najbliższych miesiącach – poinformowała Karolina Gałecka, rzecznik ZDM. W ogłoszeniu przetargowym czytamy, że pożądany termin ukończenia inwestycji przez ZDM wyznaczono na końcówkę lipca tego roku. Kilka dni temu otwarto oferty przetargowe. Na wykonanie prac w alei Wojska Polskiego wpłynęły dwie oferty. ZDM na wykonanie prac ma 2 mln zł. Jeden z wykonawców wycenił swoje prace na ponad 4 mln zł, drugi zaś na prawie 2,5 mln zł.

DSC01273

DSC01273

DSC01276

DSC01276

DSC01277

DSC01277

DSC01278

DSC01278


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ