Pierwotnie pociągi miały zabierać pasażerów z Powązek od marca 2018 roku. Kiedy kolejarze przystąpią do prac?
Przebudowę Dworca Zachodniego przesunięto na 2020 rok, a linii średnicowej PKP na pierwszą połowę lat 20. W tym roku wróci Dworzec Główny i powstaną nowe przystanki na Pradze i Powązkach. Zaplanowano też dodatkowe przejścia na Dworzec Gdański. Przyznane Polsce fundusze Unii Europejskiej trzeba rozliczyć do końca 2023 r. Z poprzedniego budżetu UE na inwestycje kolejowe udało się wykorzystać niewiele ponad połowę pieniędzy. Teraz kolejarze próbują zwiększyć tempo prac. Kiedy obejmą one Żoliborz?
Ten artykuł czytasz bezpłatnie dzięki
"Westfield Arkadia"
Wypróbuj naszą prenumeratę i zyskaj więcej.
– W ramach inwestycji na stacji Warszawa Gdańska PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują budowę kładki dla pieszych z wiaduktu Generała Andersa do peronów. Nowy obiekt będzie zadaszony i wyposażony w windy dla osób o ograniczonej mobilności. Ponadto, przy rondzie przy ulicy Kłopot, PLK planują wybudować kładkę wyposażoną w windy, która usprawni dojście pieszym na dwie strony miasta – wyjaśnia Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP PLK. Według zapowiedzi w istniejącym przejściu podziemnym mają pojawić się ruchome schody prowadzące na perony. Aktualnie kolejarze są na etapie planowania ogłoszenia przetargu na wykonanie prac budowlanych. W przypadku, gdy inwestycja będzie przebiegała zgodnie z harmonogramem prace przy Dworcu Gdańskim zakończą się w 2021 roku.
Nowy przystanek – Warszawa Powązki
Równolegle PKP przygotowuje się do rozpoczęcia prac przy budowie nowego przystanku na linii obwodowej Warszawa Powązki. Przystanek zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Będą wiaty, ławki, oświetlenie, nagłośnienie i system informacji pasażerskiej. – Planujemy rozpoczęcie robót na początku drugiego kwartału tego roku – informuje Karol Jakubowski. PKP PL wybuduje również kładkę dla pieszych prowadzącą na perony z Woli i Żoliborza.
Barki, skomplikowane operacje budowlane i tonący dźwig na budowie mostu Gdańskiego
Na początku tygodnia, w trakcie przebudowy mostu kolejowego, na dno zaczęła osiadać barka, na której budowlańcy rozstawili ciężki sprzęt. Na podtopionej barce znajdowały się maszyny budowlane i dźwig. Woda sięgała do połowy kabiny operatora.
Kierownik budowy nie wyklucza, że barka zaczęła tonąć w wyniku uszkodzenia kadłuba. Powodem uszkodzenia barki mogły być zalegające na dnie elementy starej konstrukcji mostu zniszczonej w wyniku działań wojennych.
Wykonawcy prac zapewniają, że zdarzenie nie wpływa na tempo prac. Od strony Wisłostrady budowlańcy scalali 250-tonową konstrukcję przęsła, która w marcu zostanie nasunięta na kamienne podpory od strony Pragi. – Nasuwanie elementu to bardzo skomplikowana operacja, która potrwa około 14 dni. Następnie, po kolei, montowane będą kolejne przęsła i dosuwane do siebie. Cały most składa się łącznie z 9 przęseł. 7 z nich waży po 250 ton każde, a 2 skrajne po 60 ton. Wzmacniane są filary i przyczółki. Staną na nich nowe, wytrzymalsze przęsła, na których zamontowane będą tory i siec trakcyjną – wyliczają kolejarze.
Przebudowa mostu Gdańskiego zakończy się w sierpniu tego roku. – Odnowiona ponad 500-metrowa południowa nitka Mostu Gdańskiego będzie dostosowana do przejazdu pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h. Składy towarowe będą mogły jechać z 100 km/h. Zwiększy się przepustowość linii obwodowej – zapowiadają Polskie Linie Kolejowe.