Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 22:42

Rekordowe środki i nowa jednostka do walki o czyste powietrze. Czy Warszawa pokona smog?

W stolicy Polski za około 60 proc. smogu w aglomeracji warszawskiej odpowiadają samochody. Aktualnie na 1000 warszawiaków przypada ponad 700 samochodów – to więcej niż w Nowym Jorku, Berlinie czy Amsterdamie.    - Działania o lepszą jakość powietrza dotyczą zdrowia nas wszystkich, dlatego jesteśmy zdeterminowani do walki ze smogiem - mówił Rafał Trzaskowski ogłaszając plan walki ze smogiem w Warszawie. Udzielanie dotacji na wymianę kopciuchów, rozbudowa Warszawskiego Indeksu Powietrza i koordynowanie działań na rzecz redukcji smogu w stolicy - to niektóre obowiązki nowo powstałego Biura Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej. - Integrujemy specjalistów - zespół utworzą pracownicy z różnych jednostek miasta, którzy do tej pory zajmowali się jakością powietrza, zarówno w kontekście zmian klimatycznych, jak i występowaniem pyłów m.in. PM2,5 i PM10 - mówi Justyna Glusman, dyrektorka koordynatorka ds. zrównoważonego rozwoju i zieleni. Do tej pory zadania w zakresie ochrony powietrza i zmian klimatu były podzielone pomiędzy cztery miejskie jednostki. Nowe Biuro Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej zajmie się m.in. bieżącą aktualizacją danych o starych piecach i innych indywidualnych źródłach ciepła, wsparciem mieszkańców przy wymianie nieekologicznego systemu ogrzewania. Planowana jest rozbudowa Warszawskiego Indeksu Powietrza, a także edukacja mieszkańców o problemie niskiej emisji. - W ciągu najbliższych czterech lat Warszawa przeznaczy 300 mln zł na walkę ze smogiem - dodaje Glusman. W tym roku ratusz przeznaczy na walkę ze smogiem 30 mln zł. W przyszłym roku kwota będzie dwa razy większa. W kolejnych dwóch latach na zadania dotyczące poprawy powietrza miasto przeznaczy 210 mln zł.

Jedno z głównych zadań, to wymiana kopciuchów

- Pierwszą, najważniejszą rzeczą jest likwidacja wszystkich kopciuchów w ciągu trzech lat - powiedział prezydent stolicy przedstawiając w grudniu warszawski plan walki ze smogiem. Według szacunków ratusza wymiana pieca średnio kosztuje 12 tys. zł. Tyle też wynosi wysokość dotacji dla osób indywidualnych. To podwyżka, bo w poprzednim programie dopłacano 7 tys. zł. W planach są również liczne udogodnienia dla mieszkańców chcących składać wnioski. - Opracujemy wygodny i łatwo dostępny system dla mieszkańców. Stolica przyjmie też proaktywną rolę. Doradcy będą prowadzić mieszkańców na każdym kroku procesu pozyskiwania środków - powiedziała Justyna Glusman podczas konferencji, na której zaprezentowano stołeczny plan walki ze smogiem. - Pełna inwentaryzacja indywidualnych źródeł ciepła, podłączenie budynków do sieci ciepłowniczej lub gazowej oraz nadzór wszystkich innych działań na rzecz czystszego powietrza to wyzwania, które będę osobiście nadzorować - mówi Justyna Glusman. W stołecznych lokalach komunalnych znajduje się łącznie ponad 1400 kopciuchów. W 2017 roku było ich niespełna 1700. Najwięcej starych pieców znajduje się na Wawrze. Na drugim miejscu jest Praga Południe, a niechlubną czołówkę zamyka Praga Północ. „Trucicieli” w komunalnych lokalach nie ma m.in. na Żoliborzu i Bielanach. Ratusz szacuje, że do wymiany jest nadal co najmniej 15 tys. pieców w budynkach prywatnych. Dla porównania w Krakowie w 2018 roku zlikwidowanych zostało blisko 4000 palenisk.

Wymiana pieców to za mało

Według raportu Najwyższej Izby Kontroli na temat jakości powietrza w 2011 roku samochody odpowiadały za 63 proc. smogu w aglomeracji warszawskiej. Od tego czasu do 2017 roku liczba zarejestrowanych samochodów w stolicy wzrosła o ponad 27 proc. - podaje GUS. W końcu 2017 r. w Warszawie na 1000 osób przypadało 706 samochodów osobowych, czyli o 58 więcej niż przeciętnie w województwie i o 120 więcej niż przeciętnie w kraju. Najwyższy wskaźnik wystąpił w Śródmieściu (1070), na Mokotowie (1002) oraz we Włochach (966), natomiast dzielnice z najniższym wskaźnikiem to Białołęka (432) i Wilanów (441). Na Żoliborzu wskaźnik ten jest niemal równy ze średnią warszawską. Dla porównania w 3,5 milionowym Berlinie na 1000 osób przypada 289 samochodów osobowych, a w Nowym Jorku w 2015 roku było zarejestrowanych 246 aut na 1000 mieszkańców. Podobnie sytuacja wyglądała w Amsterdamie czy Kopenhadze, tam jednak prym wiodą rowery, zaś samochody są jedynie uzupełnieniem do modelu, w którym głównymi środkami transportu są jednoślady i komunikacja miejska. Warto zaznaczyć, że do Warszawy wjeżdżają mieszkańcy sąsiednich gmin. Według pomiarów Zarządu Dróg Miejskich do stolicy dziennie wjeżdża około 500 tys. aut.

Częsty problem to usuwanie filtrów

- Mamy do czynienia z coraz bardziej powszechnym usuwaniem z pojazdów elementów służących ochronie środowiska, np. filtrów cząstek stałych, w skutek czego po drogach porusza się duża liczba samochodów stwarzających zagrożenie dla środowiska naturalnego – mówiła podczas konferencji "Aglomeracje miejskie - wpływ transportu drogowego na jakość powietrza" Ewa Polkowska wiceprezes NIK. Jak wykazały wcześniejsze kontrole NIK, Inspekcja Transportu Drogowego i Policja w trakcie kontroli drogowej mają ograniczone możliwości wykrywania takich przeróbek, gdyż wzrokowo takich zmian stwierdzić nie można. Głównie dlatego, że usuwane są wkłady do filtrów, a nie całe filtry. Ponadto policja i ITD nie dysponują sprzętem, pozwalającym na wykrycie zmian w oprogramowaniu silnika. Jednymi z głównych przyczyn usuwania filtrów według Marcina Ślęzaka, dyrektora Instytutu Transportu Samochodowego są koszty wymiany filtra, warunki ruchu miejskiego, które nie sprzyjają ich pracy, a także oferty serwisów samochodowych oferujących wyrafinowane metody usuwania ich łącznie z przeprogramowaniem komputera w nowszych samochodach. W ramach walki o czyste powietrze zaangażowana jest policja, która prowadzi akcję „Smog”. W 2018 roku skontrolowano 275 770 pojazdów; ujawniono 3 920 przypadków nadmiernej emisji spalin; zatrzymano 3 318 dowodów rejestracyjnych. Jak zaznaczają mundurowi ujawnienie mechanicznych śladów ingerencji na obudowie filtra DPF jest praktycznie niemożliwe bez podnośnika lub kanału przeglądowego - czyli niemożliwe w trakcie kontroli drogowej. Jednocześnie nie każdy patrol wyposażony jest w specjalistyczne oprzyrządowanie niezbędne do sprawdzenia emisji spalin pojazdu. Policja wyposażona jest w 33 pojazdy ETDiE (Ekipa Techniki Drogowej i Ekologii), 43 analizatory spalin i 45 dymomierzy.

Nie tylko spaliny, ale też pył z jezdni wzbijany przez samochody

- Smog samochodowy to nie tylko to, co leci bezpośrednio z rur wydechowych. Przeciwnie - tylko około 7 proc. zanieczyszczeń komunikacyjnych tworzy się w taki sposób. Kolejne kilkanaście procent to drobinki z opon i klocków hamulcowych. Pozostała, a więc zdecydowanie dominująca część smogu samochodowego to pył z jezdni wzbijany przez jadące samochody. Dlatego tak ważne jest regularne czyszczenie dróg. Najskuteczniejsza metoda czyszczenia - polewanie jezdni wodą - jest bardzo trudna do zastosowania zimą. Z oczywistych powodów - drogi zamieniłyby się w lodowiska - mówi prof. Marek Brzeżański z Instytutu Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych. Wzbijany pył można w pewnym stopniu zniwelować poprzez wprowadzenie ograniczenia ruchu samochodowego w centrum miasta. W ten sposób postąpiły władze m.in. Hamburga, Stuttgartu, Frankfutu i Berlina, choć obostrzenia dotyczą jedynie wjazdu samochodów z silnikiem Diesla.
To za daleko powiedziane i takiej deklaracji nie złożę na pewno
Władze Warszawy póki co jasno nie deklarują, czy w centrum stolicy zostanie ograniczony ruch samochodowy. W kwestii walki ze smogiem Robert Soszyński, wiceprezydent Warszawy ds. transportu w rozmowie w TOK FM zaproponował rozwiązania takie jak: budowa parkingów, zachęcanie do korzystania z komunikacji miejskiej, rozbudowa komunikacji, np. metra oraz tramwajów. A także współpraca z Justyną Glusman, odpowiedzialną za walkę ze smogiem w stołecznym ratuszu. W dodatku aktywiści działający na rzecz walki ze smogiem zauważają, że problem nie jest droga komunikacja miejska, a stosunkowo tania jazda samochodem. Według Centrum Monitoringu Rozwoju Warszawy do dużego ruchu samochodowego w centrum przyczyniają się również biurowce. - Wraz ze wzrostem podaży powierzchni biurowej wzrasta liczba miejsc parkingowych, co zachęca pracowników do korzystania z transportu indywidualnego i rezygnacji ze zbiorowego – wyjaśnia Cezary Holdenmajer ze stowarzyszenia Centrum Monitoringu Rozwoju Warszawy. Jak zauważono prowadzi to również do korków w mieście, przez co zmniejsza się atrakcyjność transportu zbiorowego. Według przygotowanego raportu największymi "korkotwórcami" są biurowce Warsaw Spire (1100 miejsc parkingowych) i Varso (1000 miejsc parkingowych). W Londynie nowe, gigantyczne wieżowce mają zaledwie po kilkanaście miejsc parkingowych. Przykładem jest nowa siedziba Googla - Landscraper, 11kondygnacyjny budynek o powierzchni ponad 90 tys. m2, będzie dysponował blisko 700 miejscami parkingowymi dla rowerów i tylko 4 dla samochodów.

W 2018 roku przez 132 dni powietrze nie nadawało się do oddychania

Według „Analizy przyczyn wzrostu liczby zgonów w Polsce w 2017 roku” sporządzonej przez NFZ w sumie liczba zgonów wyniosła 405,6 tys. osób. W porównaniu z rokiem poprzedzającym liczba ta wzrosła zaledwie o 3,7 proc. Ale, jak podaje NFZ, „w styczniu liczba zgonów wzrosła aż o 23,5 proc. w stosunku do stycznia poprzedniego roku” (44,4 tys. do 33,3 tys.). - Potencjalną przyczyną jest skokowe pogorszenie jakości powietrza, które może rodzić gwałtowne konsekwencje zdrowotne u osób szczególnie podatnych, w tym ze strony układu krążeniowo-oddechowego - czytamy w raporcie NFZ. NFZ porównał śmiertelność w styczniu 2017 roku z pomiarami jakości powietrza sporządzonym przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska. - Zarówno w styczniu, jak i w lutym 2017 roku poziom natężenia pyłami PM10 był na rekordowym poziomie od 2015 r. – piszą autorzy raportu. W styczniu 2015 i 2016 r. średnie stężenie PM10 w Polsce wynosiło 60 mikrogramów na metr sześcienny. W 2017 r. – 80 mikrogramów. Światowa Organizacja Zdrowia i Europejska Agencja Środowiska w raporcie informowały, że w Polsce z powodu smogu umiera 44,5 tys. osób rocznie. Jak wynika z badania Librus Rodzina przeprowadzonego na grupie 12,5 tys. uczniów, rodziców i nauczycieli szkół w całej Polsce - 98% społeczeństwa uważa smog za problem i zagrożenie dla zdrowia.

infografika 1

infografika 1

smogskutkijpg

smogskutkijpg

samochody-zanieczyszczenie-live-Fotolia-38

samochody-zanieczyszczenie-live-Fotolia-38


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: -1°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1005 hPa
Wiatr: 32 km/h