Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 14:15

"Omlet odbieramy!". Zjeść obiad jak za dawnych lat, czyli wizyta w barze Sady

Wizyta w barze mlecznym przy Krasińskiego dla wielu jest częścią codziennej rutyny. - To zdecydowanie najlepszy mleczak w stolicy – mówi jeden z wiernych bywalców baru. - Zamówiłaś, kochanie? – pyta kasjerka zagubioną licealistkę, w tle pobrzękują sztućce, talerze i dobiegające odgłosy z kuchni. - Tak, omleta – odpowiada i wyciąga kartę płatniczą, bo bar, mimo że estetyką i panującym klimatem przypomina odleglejsze czasy, podąża za panującymi trendami i posiada terminal do płatności bezgotówkowych. - Cztery siedemnaście poproszę – mówi pani w niebieskim fartuszku, która zapisuje zamówienia na dotykowym monitorze w wysuniętym w głąb sali jadalnej boksie. - Omlet odbieramy! – dobiega chwilę później z kuchni krzyk uśmiechniętej kucharki w niebieskim fartuszku. Można poczuć się tu jak na planie filmowym produkcji o Polsce lat 70. Gdy się stoi na ruchliwym skrzyżowaniu ulic Krasińskiego i Broniewskiego, wzrok przyciąga granatowy pawilon z żółtym napisem Bar„Sady”. Całość przywołuje estetykę, jaką dziś możemy jedynie podziwiać na zdjęciach z okresu PRLu. - Kojarzy mi się z widokiem dawnej Warszawy – czcionka szyldu, firanki w witrynach przełamane zielenią wystającą z donic, bryła budynku, kolory i klimat w środku to istna widokówka z dzieciństwa – rzuca pośpiesznie mężczyzna w eleganckim płaszczu z aktówką, pędem wychodząc z baru w kierunku przystanku tramwajowego. Klienci w szczególności polecają omlety. W barze można spróbować przede wszystkim specjałów polskiej kuchni - pierogi ruskie, zupy, makarony z owocami, leniwe z masłem i cukrem, ziemniaki, filety i mielone, a także surówki. Na deser galaretka, a do popicia kompot. Wszystko w cenach zbijających nieco z tropu przy pierwszej wizycie. - Taki posiłek jest znacznie lepszy niż kebab czy streetowe żarcie, którym miasto jest już przesycone. Może jedzenie nie jest jakieś wykwintne, ale często smakuje lepiej niż w niejednej, droższej knajpie. Przyjechałem do Warszawy na studia, więc dla mnie to też pewien rodzaj wspomnień. Podobne smaki serwowała mi babcia, kiedy byłem dzieciakiem – mówi Arek, ubrany w skórzaną ramoneskę i zwężane spodnie adidasa.
Dla mnie to pewien rodzaj wspomnień. Podobne smaki serwowała mi babcia
Parterowy pawilon z przeszklonym frontem jest jednym z dzieł architektonicznych Haliny Skibniewskiej. Przy wejściu do baru wzrok przykuwa kuchnia odgrodzona barem, przy którym wydawane są posiłki. Czekając w kolejce z plastikową tacą, widać, jak kucharki wrzucają na talerzyki czy do garnków zamówione potrawy, rozpalają kuchenki, krzątają się żwawo na tle regałów z wielkimi metalowymi misami i garnkami od czasu do czasu pokrzykując: - Pierogi ruskie do odebrania! „Bar Sady” jest miejscem wielu niezwykłych wydarzeń. Kilka lat temu odbyła się tu wystawa prac plastycznych, czy promocja książki „Przewodnik po warszawskich blokowiskach” Jarosława Trybusia, krytyka architektury i wicedyrektora Muzeum Warszawy, który uważa osiedle Sady Żoliborskie za jedną z cenniejszych osiedlowych perełek stolicy. Wśród mieszkańców pierwszej kolonii osiedla,sama premiera wywołała niemałą konsternację, bo mieszkańcy nigdy dotąd nie utożsamiali swojego osiedla z blokowiskami. Parterowy pawilon, w którym znajduje się bar, ujmuje przeszklonym frontem i modernistycznym dachem w kształcie przechylonej litery „V”. Halina Skibniewska, architektka, której dziś zawdzięczamy niewielkie bloczki pośród gęstej i bujnej zieleni, nie zapomniała infrastrukturze usługowej. Wokół budynków mieszkalnych Skibniewska zaprojektowała pawilony handlowe, wśród nich „Bar Sady”, które powstały w latach 60. Zdarza się, że bar odwiedzają nawet celebryci. Na jednej ze ścian wisi zdjęcie, które upamiętnia wizytę Małgorzaty Domagalik i Krzysztofa Ibisza, pozujących z pracownikami lokalu. Z kolei wśród panującej wewnątrz życzliwości i spokoju ciężko o zwariowane sytuacje. Samo miejsce wyłamuje się ze standardu współczesnych lokali gastronomicznych. Mimo że aktywność w social mediach jest dziś nieodłącznym elementem prowadzenia biznesu, to „Bar Sady” zdaje się na los odwiedzających. W sieci jest obiektem różnorodnej galerii, którą można znaleźć pod hasztagiem „BarSady”. „To jedno z tych ponadczasowych miejsc wyróżniające nas na mapie Europy” albo „Wynalazek systemu socjalistycznego, który pielęgnujemy i staramy się zachować” – komentują zdjęcia użytkownicy jednego z portali społecznościowych. Jeden z ostatnich lokali tego typu w stolicy ma się dobrze, a w godzinach szczytu drzwi nie przestają się otwierać. Czasami można zjeść tam również przy muzyce „na żywo”, a wszystko dzięki panu, który gra na akordeonie walczyki i różnego rodzaju melodie. Miejsce, gdzie spotkamy ludzi z niemal całego przekroju społecznego
Parterowy pawilon z przeszklonym frontem jest jednym z dzieł architektonicznych Haliny Skibniewskiej
Choć widok ludzi siedzących przy kwadratowych stoliczkach gęsto rozłożonych w sali jadalnej nie powinien być niczym niezwykłym, to panująca aura wydaje się nie pasować do współczesnych zachowań, których znakiem rozpoznawczym jest wbity wzrok w ekran telefonu. Pod oknem w tle przebijających się przez firanki smug światła mężczyzna w średnim wieku czyta gazetę, zaraz obok siedzi babcia z wnuczką i wnuczkiem - żwawo rozmawiają ze sobą popijając kompot. Przy sąsiednim stoliku siedzi para licealistów, którzy przy ziemniakach i mielonych dyskutują bez wyciągania z kieszeni telefonu. Nawet ci samotnie siedzący jakby chłonęli atmosferę baru z wypisanym spokojem twarzy a nawet uśmiechem. [Artykuł znajdziesz w grudniowym wydaniu "Gazety Żoliborza"] fot. Jakub Krysiak

DSC00916

DSC00916

DSC00915

DSC00915

DSC00912

DSC00912

DSC00928

DSC00928


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

J. 28.07.2024 08:10
Obecnie jedzenie niezjadliwe o smaku ścierki. Jakościowa i ilościowa nędza

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.