Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 24 listopada 2024 01:25

PARK ŻEROMSKIEGO

O tej dzielnicy zwykło się mówić - Zielony Żoliborz. Teraz wydaje się to oczywiste. Park Kaskada, Park Żeromskiego, zielone place i skwery, zieleń osiedli i ogródków działkowych.   Gdy jednak w latach dwudziestych XX wieku zaczynały tu powstawać pierwsze osiedla mieszaniowe, wznoszono je - choć dziś trudno w to uwierzyć - na bezdrzewnym pustkowiu. Tereny Żoliborza Oficerskiego, Urzędniczego, Dziennikarskiego i dalej, na początku XX wieku stanowiły bowiem esplanadę „policjanta Warszawy” - Cytadeli Aleksandrowskiej, rozległej twierdzy z wewnętrznym i zewnętrznym pierścieniem fortów, z ogromnymi pustymi przestrzeniami, ogołoconymi z zabudowań i zieleni. Na tych pustych terenach, po I wojnie światowej, architekci i urbaniści wytyczali ulice, planowali osiedla. Dopiero w roku 1925, według planu zabudowy stworzonego przez Józefa Jankowskiego, Tadeusza Tołwińskiego oraz Antoniego Jawornickiego, powstała ulica Adama Mickiewicza. Łącznie z ulicami Zygmunta Krasińskiego i Juliusza Słowackiego oraz aleją Wojska Polskiego, tworzyła wówczas siatkę głównych osi rozwojowych i komunikacyjnych rozbudowywanej dzielnicy. Na przecięciu ulicy z Aleją Wojska Polskiego utworzono plac Inwalidów, zaś na zbiegu alej trzech Wieszczów powstał plac Żeromskiego - późniejszy plac Wilsona. Pomiędzy placem, ulicami Mickiewicza i Krasińskiego, a Żoliborzem Oficerskim, trwał Fort Sokolnickiego, wraz z otaczającą go pustą przestrzenią. Zbudowany za czasów carskich Fort Siergieja, przemianowany po I wojnie na Fort Sokolnickiego, należał do pierścienia zewnętrznego fortyfikacji Cytadeli. Fort wzniesiono w latach 1849-1851 oraz rozbudowano w latach 1864-1874. W 1944 roku, w czasie Powstania Warszawskiego, znajdował się w nim szpital. Pozostałości fortu, po częściowej odbudowie i renowacji, można oglądać do dziś. Fort i jego otoczenie stały się bowiem w latach trzydziestych jakby osnową dla powstającego Parku Żeromskiego. Obecnie zabudowania dawnej działobitni, głównego obiektu fortu, stanowią siedzibę Centrum Sztuki, zaś w obiektach pomocniczych usytuowano kawiarnię, galerię i restaurację. Zachowały się także fragmenty wałów ziemnych. Park Żeromskiego, o powierzchni 6 ha, założony został w 1932 roku z inicjatywy Towarzystwa Przyjaciół Żoliborza. Projektantami parku utworzonego w stylu modernistycznym byli Leon Danielewicz i Stanisław Zadora-Żeleński. Na skwerze, zaraz za głównym wejściem od pl. Wilsona, ustawiono fontannę z rzeźbą „Alina – dziewczyna z dzbanem”. Wykonał ją - specjalnie na zamówienie władz dzielnicy, jako zaplanowaną dekorację, znany rzeźbiarz Henryk Kuna. O Alince pisałam już wcześniej, artykuł poświęcony tej rzeźbie znajdziecie w lutowym wydaniu gazety. Lata II wojny światowej i czasy Powstania Warszawskiego nie sprzyjały dbaniu o zieleń miejską. We wrześniu 1944 roku na ulicy Mickiewicza i Placu Wilsona pojawiły się niemieckie czołgi. Park dość mocno ucierpiał. Po wojnie władze dzielnicy i urbaniści mieli pełne ręce roboty w innych dziedzinach, więc parkiem nikt się specjalnie nie przejmował. Uporządkowany pobieżnie, coraz bardziej zaniedbany, z czasem stał się miejscem, które mieszkańcy, z wyjątkiem lokalnej lumperii, odwiedzali niechętnie. Dobre czasy nadeszły wraz z uruchomieniem Centrum Sztuki w Forcie Sokolnickiego. W latach 2003-2005 przeprowadzono gruntowną rewitalizację i modernizację parku. Jej autorzy, Marek Szeniawski i Wojciech Trzópek, oparli się na założeniach projektu pierwotnego. Odrestaurowano także fontannę i wyeksponowano dwa kamienie upamiętniające 5. i 75. rocznicę odzyskania niepodległości. Nowością jest m.in. plac zabaw dla dzieci o powierzchni ponad 2 tys.  mkw. - największy warszawski plac zabaw. W jego pobliżu ustawiono kamień upamiętniający Jacka Kuronia. W południowym narożniku utworzono „kącik zakochanych” z zabytkowym poidełkiem. Spacerując po parku, warto wyjść przez jego bramę przy Forcie od strony ul. Czarneckiego i zerknąć na wprost oraz na prawo i lewo. Na wprost i w prawo zobaczymy zabytkową szkołę, która powstała w dwudziestoleciu międzywojennym dla synów rodzin żołnierskich z pobliskiego Żoliborza Oficerskiego i ma za sobą także bohaterskie epizody z czasów II wojny i Powstania Warszawskiego. Po lewej zaś zobaczymy osobliwy budynek, przypominający stację kolejki linowej na Kasprowy Wierch, niegdyś prywatną willę, obecnie użytkowaną przez NFOZ.   *** Zainteresowanych historią i ciekawostkami Żoliborza zapraszamy na spacery z przewodnikiem: 17 lipca, niedziela, godz.11.00 -13.00 - Spacerkiem przez zielony Żoliborz: Żoliborz Urzędniczy, Żoliborz Oficerski, Park Żeromskiego. Spotkanie przy poczcie na Placu Grunwaldzkim. 24 lipca, niedziela, godz.11.00 - 13.00 -  W cieniu Cytadeli:  od Placu Inwalidów do Krzyża Traugutta. Spotkanie przy pomniku Dywizji Gen. Maczka na Placu Inwalidów.  

8

8

9a

9a

10

10

10a

10a

11

11


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

bezchmurnie

Temperatura: -1°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1024 hPa
Wiatr: 37 km/h